RecenzeTesty DS

Test: DS 7 Opera E-Tense 300 4×4 (2023)

DS je pořád relativně mladá prémiová značka z Francie, která se snaží zaujmout právě svým francouzským šarmem. Po poněkud rozpačitých začátcích přišla druhá, mnohem úspěšnější fáze, která odstartovala příchodem kompaktního SUV DS 7 Crossback. Ten se nedávno dočkal modernizace, v rámci níž se přejmenovalo na DS 7. Co dalšího se změnilo, jsem zjišťoval během týdenního testu verze Opera, s plug-in hybridním ústrojím E-Tense 300 4×4.

Jako již tradičně začněme designem. Facelift změnil tvář sedmičky, která je dnes navržena v duchu kompaktní DS 4. Auto nyní při pohledu na jeho příď působí jak jeho menší bratr, díky nezvykle pojatým, protaženým světlometům. Přestože tvář je povedená, až přílišná podobnost s DS 4 trochu nudí. V luxusním segmentu ale nejde o nic neobvyklého, viz často podobná Audi či Mercedesy. To vzadu došlo spíše k decentním změnám, díky užším koncovým světlům. Zato je však výborný originální modrý lak testovaného exempláře, zdůrazňující svou hloubkou poskytovaný luxus. Pořád pak DS 7 opticky působí větší, než ve skutečnosti je. Vždyť délkou 4.593 mm je třeba menší než takové Audi Q5.

Vyspělejší interiér

To uvnitř je hlavní změnou nový infotainment, převzatý z DS 4. Ten reaguje na některé neduhy verze před faceliftem. Multimediální systém působí moderněji, rychleji reaguje a displej má lepší rozlišení. Plusem je i možnost individualizace a přizpůsobení si třeba menu na vlastní míru.

Jinak vnitřek zůstává extravagantní, jak je u vozů DS zvykem. Ovládání tak žádá trochu zvyku, některé ovládací prvky zkrátka nejsou na místech, kde byste je čekali. Startovací tlačítko je umístěno na vrchu středového panelu, ovládání stahování oken zase na středovém tunelu. Ne ve všech případech je to zrovna intuitivní, k DS, respektive její francouzské avantgardě, už to ale tak nějak patří.

Nesporným plusem jsou použité materiály, navozující opravdový dojem luxusu. V tomto se vůz v rámci faceliftu též posunul. Nadále ale poněkud překvapivě chybí vyhřívaný volant. Výhradně dotykové ovládání pak při řízení není vždy zcela intuitivní. Zamrzí pak třeba takové detaily, že navzdory velkému displeji se pro nastavení teploty klimatizace musíte pořád proklikávat a že mezi dotykovými ploškami pro přímý vstup vybraných částí menu chybí přímá volba pro rádio.

Posaz za volantem je pak majestátní, sedí se vcelku vysoko, s pohledem přes dlouhou kapotu. Přední sedadla jsou v duchu zacílení DS komfortní, s dostatkem prostoru a možností i masážní funkce či ventilace. Šířka kabiny je slušná, dost z ní nicméně zabírá mohutný středový tunel.

Prostor na zadních sedadlech je vzhledem k vnějším rozměrům auta bohatý, dostatek místa je tu pro dospělého jak před koleny, tak nad hlavou. Milá je i funkce elektrického nastavení sklonu opěradla, v segmentu věc nevídaná. Stejně tak je dostatečná velikost zavazadlového prostoru. Rezervu ale do plug-in hybridu logicky nedokoupíte.

Silné, ale nikoliv sportovní

V útrobách testovaného kousku pracovalo plug-in hybridní ústrojí E-Tense 300 4×4, kombinující benzinový čtyřválec 1.6 PureTech s dvěma elektromotory a osmistupňovým automatem o kombinovaném výkonu 220 kW. Už nejde o nejsilnější provedení v nabídce, facelift portfolio doplnil o silnější E-Tense 360 4×4 s kombinovaným výkonem 263 kW.

V praxi ale už vyšší výkon nepotřebujete. Už E-Tense 300 4×4 je hodně silnou a rychlou verzí. Rychle si ale uvědomíte, že sportování DS 7 tolik nevyhovuje. Sportovní režim sice nabídne okamžité reakce na pokyn plynovým pedálem a zajímavý sportovní zvuk spalovacího motoru. Přesto však autu spíše vyhovuje hybridní mód, v němž motory nespolupracují pro nejvyšší výkon, ale pro co nejnižší spotřebu. DS 7 je zkrátka s ohledem na svoje cílení spíše pohodář než sportovec, při rychlém tempu trochu zneklidní, a tak je znát, že se mu líbí spíše pohodovější tempo. Ostatně třeba při rychlejších rozjezdech není spolupráce motorů pohonného ústrojí tak hladká jako jindy. To samé platí pro práci převodovky, při poklidném režimu mění převody naprosto hladce, při rychlejším tempu poněkud znervózní. Sladění pohonů je hladké, do té doby, než se baterie vybijí. To si pak při přepínání pohonů povšimnete lehkého cuknutí.

Co se týče spotřeby paliva, opět se jako u jiných plug-in hybridů ukazuje, jak je závislá na jízdním režimu a stavu nabití baterie. Ve městě se dá klidně jezdit kolem 1 l/100 km, přičemž výhradně na elektřinu DS ve městě zvládne ujet asi 30-40 km bez nutnosti dobíjení. Jakmile jsou ale baterie vybité, spotřeba ve městě se pohybuje kolem 5 až 7 l/100 km. Na dálnici si pak při vybitém akumulátoru auto klidně řekne o 9 l/100 km, jinak to ale bývá 7,5 l/100 km. Pravidelné nabíjení je tak nutností.

Naladění odpovídá francouzské tradici, DS 7 je houpavé v duchu někdejších komfortních Citroënů. Takové nastavení ale v českém prostředí není vždy výhodou. Zatímco na hladkých cestách je DS zcela komfortní a o jednotlivých nerovnostech ani nevíte, na rozbitých úsecích se sérií příčných nerovností auto znervózní. Velká kola začnou bouchat a dosud vynikající zážitek získává trhliny. Na komfort hraje auto celkově, třeba i chod brzdového pedálu je celkem měkký. Odhlučnění na dálnici je pak na vysoké úrovni.

DS 7: Základní technická data

VERZEE-Tense 300 4×4
Kombinovaný výkon (kW)220
Točivý moment (Nm)520
Převodovka8A
Maximální rychlost (km/h)235
Zrychlení z 0-100 km/h (s)5,9
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)1,2
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)27
Objem palivové nádrže (l)43
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1911/489

DS 7: Další recenze

David Bureš, ČSAKA.cz

DS 7 Crossback se tudíž ukazuje jako zajímavé oživení kategorie prémiových SUV. Kdo se chce odlišit, měl by nad ním klidně zauvažovat. Nabídka je navíc široká, a tak i objednaný kus může být proti jiným DS 7 originál.

VB

Krátce jsem měl možnost vyzkoušet DS 7 Crossback E-Tense 4×4. Podle mě typický francouzský vůz z doby, kdy se všeobecně uznávalo, že francouzské auto je hlavně pohodlné, plavné, žádný sportovec. Takže pokud toto vezmete v úvahu a nečekáte žádné sportovní výkony, je to auto pro vás. Pohodlné s dostatkem místa, vhodné na dlouhé cestování. Jakmile na něho chcete tlačit, začne se bránit, začne žrát a nic tím nezískáte. Materiály působí luxusnějším dojmem, ale musíte si zvyknout na netradiční design a tedy i místy musíte přemýšlet nad ovládacími prvky.

jekyll

Francouzská prémiová DS razí trend elektrifikace, a tak v její nabídce najdeme elektromobily i plug-in hybridy. DS 7 Crossback patří do té druhé skupiny. Vrcholný E-Tense 4×4 o celkovém výkonu 221 kW s 1.6 PureTech (147 kW) a dvěma elektromotory (81 kW a 83 kW) pro pohon všech kol zaujme neskutečným zátahem, když oba pohony ve sportovním režimu spolupracují pro maximální sílu. K celkovému naladění auta se ale hodí spíše hybridní mód, kdy elektřina a benzin spolupracují pro co nejnižší spotřebu paliva. DS 7 Crossback je totiž hlavně o pohodlí, a tak si sportovní zacházení ani příliš neužívá, při akceleraci přestává podvozek stíhat a kvůli trakci musí si pomáhat elektronickými pomocníky, v zatáčkách působí těžkopádně a ani brzy nejsou kdovíjaké. Při uvolněném tempu ale auto nadchne komfortním tlumením nerovností, stejně jako odhlučněním. To už pak není ani špatná spotřeba, která se při nabitých bateriích klidně pohybuje kolem pěti, šesti litrů, s vybitými baterkami počítejte spíše s osmi litry, při sportovní jízdě si pak DS řekne klidně o 14 l/100 km. DS 7 Crossback je tak zkrátka hlavně o pohodlí, což je patrné také uvnitř. Kabina je prostorná, použité materiály luxusní a výbava bohatá. Jen řidiče poněkud omezuje vysoký středový tunel a nastavitelná délka sedáku vytváří nepohodlnou mezeru pod hýžděmi. Příliš mě neseděl ani nepřehledný přístrojový štít, pomaleji fungující infotainment nebo hlučné motorky masážních sedadel.

Adam Václavek, Wikicars.cz

DS 7 Crossback Louvre 1.6 PureTech 300 Plug-in Hybrid
Pokud vám jde čistě o objektivní pohled na věc a řešíte podstatné věci, DS 7 si zřejmě nikdy nepořídíte. K DS 7 vás to musí přitahovat. Jestli máte touhu po něčem výjimečném, může být ideálním řešením. DS 7 Crossback Louvre 1.6 PureTech 300 Plug-in Hybrid je úžasně pohodlné a tiché auto, které potěší nízkou spotřebou a překvapivou dynamikou v přímce. Já mu těch pár chyb rád odpustím, a co vy?

Filip Suchomel, Autodays.cz

DS 7 E-Tense 300 Performance Line+
Modernizovaná DS 7 je zase o velký kus lepší. Vývojáři vyslyšeli kritiku a zaměřili svou pozornost na témata, ve kterých Crossback zaostával. Čili po stránce infotainmentu, grafiky a rozlišení kamer se auto posunulo a dohnalo tak dnešní dobu a zejména své konkurenty.

Co se týká mírného omlazení karoserie, tam se designérům povedlo vytvořit mnohem víc rafinovanější detaily. Přední i zadní část vozu dnes působí ještě víc chic a sexy. Zadní světla, potažmo celá partie ve mně evokuje dokonce Porsche Macan. Nová verze Performance Line + s bohatými černými doplňky a jistými sportovními rysy se mi během testu hodně zalíbila, původně jsem se totiž domníval, že mi k DS jednoznačně sedí chrom.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *