Audi Q5/SQ5 FY (2017-)

Audi Q5 je středně velké luxusní SUV, které se od roku 2017 prodává ve své druhé generaci. Jestliže předchůdce byl v roce 2008 teprve druhým SUV v nabídce značky (po velké Q7), druhá generace s interním označením FY (případně Typ 80A) přišla na trh v době, kdy už Audi nabízelo i menší model Q3 a crossover Q2. Nabídku navíc v roce 2020 doplnilo v rámci tehdejší modernizace také SUV-kupé nazvané Audi Q5 Sportback.

Automobil se světu poprvé představil v roce 2016 na pařížském autosalonu. Celkové vzezření navázalo na předchůdce (včetně víka kufru se zakomponovanými koncovými svítilnami), celek však vsadil na ostřejší rysy po vzoru tehdejšího designérského směru čtyř kruhů. Oproti větší Q7 pak auto působilo dynamičtější dojmem.

Základem vozu se stala platforma MLB evo s pohonem předních kol pro podélnou zástavbu motorů. Rozměrově se oproti předchůdci příliš nezměnila, přesto došlo k mezigeneračnímu snížení hmotnosti o 90 kilogramů. A to díky použití vysokopevnostní oceli a hliníku, šetřilo se též na systému pohonu všech kol.

Nabídka motorů byla postavena na dvoulitrových čtyřválcích. V době uvedení na trh Q5 druhé generace nabídlo 2.0 TDI se 110 kW s manuálem, respektive 120 kW se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Nad ním tu bylo ještě 2.0 TDI se 140 kW a benzinové 2.0 TFSI (185 kW). Nechyběl ale ani šestiválec, v podobě naftového 3.0 TDI (210 kW).

Novinky v motorové paletě

Opět dorazila také sportovně laděná verze Audi SQ5. Ta zpočátku vsadila i na evropských trzích na benzinový šestiválec 3.0 TFSI (260 kW), v roce 2019 však v Evropě přezbrojila na dieselový šestiválec 3.0 TDI (255 kW), kterak Audi v té době modely řady S přeorientovalo právě na pohon na naftu.

V roce 2019 se motory v rámci nových emisních norem upravovaly pro nižší spotřebu a zároveň přejmenovaly, v rámci nové logy názvosloví Audi. Benzinový dvoulitr 45 TFSI nově poskytl 180 kW, zatímco turbodiesly zastoupily čtyřválce 35 TDI (120 kW) a 40 TDI (140 kW, respektive později 150 kW) a třílitrové šestiválce 45 TDI (170 kW) a 50 TDI (210 kW). Novinkou se pak staly plug-in hybridy 50 TFSI e a 55 TFSI e s kombinovaným výkonem 220 kW, respektive 270 kW.

Změna tváře i motorů

V roce 2020 pak Audi Q5 druhé generace prošla faceliftem. Příď se inspirovala modernějšími zástupci značky ještě ostřeji řezanou maskou single frame, zatímco koncová světla dostala technologii OLED umožňující si upravit světelný podpis. Vnitřek se pak dočkal novější verze multimediálního systému MMI, což znamenalo sázku na dotykovou obrazovku a konec otočného ovladače na středovém tunelu. Ve vrcholné formě tak klienti dostali 12,3“ digitální displej v kapličce přístrojů, 10,1“ dotykový displej na středovém panelu a head-up displej.

Změny se dotkly také motorové palety. 40 TDI quattro s novým dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 150 kW se stalo mild-hybridem, stejně jako 35 TDI se 120 kW, zatímco šestiválec už z normální palety agregátů nabídlo jen 50 TDI, s výkonem 210 kW. Nadále tu ale bylo i vrcholné SQ5 se vznětovým šestiválcem, naladěným nově na 251 kW. Benzinové jednotky v Evropě zastoupily výhradně čtyřválce, 40 TFSI se 150 kW a 45 TFSI se 195 kW.

Navíc v rámci faceliftu dorazila také druhá karosářská varianta Audi Q5 Sportback. Toto SUV-kupé se odlišilo jinak tvarovanou zádí, s dominantními OLED koncovými světly a s bočním prosklením směrem vzad brzy klesajícím. Sportovní styl navíc doplnilo i sportovnější naladění, standardem se stal sportovní podvozek.

Výrobu dostal na starosti nově vybudovaný závod San José Chiapa v Mexiku. Produkci pro čínský trh, kde se prodává o 88 mm natažené provedení Audi Q5 L, obstarává tamější továrna v Čchang-čchunu.

Audi Q5: Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4663 x 1893 x 1659 x 2819 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 550 litrů
  • Výroba: 2016- (San José Chiapa, Mexiko)

Audi Q5

4.45

Design

4.5/5

Technika

4.5/5

Jízdní vlastnosti

4.5/5

Cena

4.3/5

Celkový dojem

4.5/5

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

2 komentáře: „Audi Q5/SQ5 FY (2017-)

  • 24 listopadu, 2021 (19:35)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    + Povedený design, luxusní interiér, možnost bohaté výbavy, pohodlná sedadla, slušný kufr, znamenitě odhlučněný turbodiesel 2.0 TDI (140 kW) se slušnou dynamikou a nízkou spotřebou, jemně řadící automat, neskutečný komfort se vzduchovým podvozkem, dobře odladěný infotainment, slušná variabilita
    – Tenký věnec volantu, sedadla tolik nepodrží tělo, po faceliftu už jen dotykové ovládání infotainmentu

    Reagovat
  • 27 listopadu, 2022 (15:46)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4.5

    Audi SQ5 2017
    Audi SQ5 je skvělé auto, které má plno výkonu, skvělá světla, úžasný interiér, fantastické audio. Je trochu dražší, ale vidíte, za co jste ty peníze utratili. Pokud máte rádi výkonná SUV, tak s SQ5 rozhodně neuděláte chybu.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-audi-sq5-2017/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *