Nabídka SUV čtyř kruhů se v posledních letech značně rozrostla, a to všemi směry. Konkrétně populární Audi Q5, středně velký model, rozšířil v rámci faceliftu v roce 2020 svoji nabídku o SUV-kupé. A právě to jsme ve sportovní verzi Audi SQ5 Sportback vyzkoušeli.
Jak už to tak u „eSkových“ Audin bývá, vzhled tohoto sportovního derivátu je spíše konzervativní, zvlášť když vůz zvolíte v nějaké nenápadné barvě, třeba v šedé metalíze Daytona testovaného kousku. Silné srdce pod kapotou tak přiznávají hlavně dvě zdvojené koncovky výfuku, charakteristický prvek „eSkových“ Audin. Verze Sportback se pak od výchozí varianty liší hlavně zadními partiemi, které strmě klesají ve stylu kupé.
Nečekaně prostorné
Kabina pak dokazuje, že interiéry svých aut Audi zkrátka umí. Luxusní materiály s perfektním zpracováním tu hrají prim. Jen je řada detailů za příplatek, což cenu auta může násobně zvýšit.
Infotainment je uživatelsky příjemný, řidič si na jeho ovládání rychle zvykne, navíc tu nadále nechybějí i konvenční ovladače, např. pro ventilaci. Zajímavé je pak umístění bezdrátové nabíječky v loketní opěrce, stejně jako držák na nápoje s funkcí chlazení i vyhřívání. Jen parkovací kamera s nižším rozlišením dokazuje, že dnešní Q5 je na trhu už nějakou dobu.
Za volantem se sedí vysoko, jak je u SUV zvykem. Na zadních sedadlech je pak vzhledem ke koncepci SUV-kupé nečekaně místa. Vedle sebe se sem klidně vejdou tři osoby, jen ta uprostřed sedí výše. Před koleny je prostoru dostatek, nad hlavou je to samozřejmě kvůli klesající střeše spíše průměr, ani dospělý se tu však nemusí omezovat – střecha klesá spíše až za hlavou zadních cestujících. To spíš je koncepce znát při pohledu vzad, kvůli nízkému zadnímu oknu řidič dozadu tolik nevidí. Stejně tak kufr je velký, jeho využitelnost zlepšují pravidelné tvary, stejně jako háčky na nákupní tašky nebo zadní lavice sklopná v poměru 40:20:40.
Audi SQ5 Sportback je poháněné vznětovým vidlicovým šestiválcem naladěným na 251 kW. Je to přesně takový motor, jaký od tohoto typu čekáte – síly má na rozdávání, a to hlavně ve středních otáčkách. Zvuk je hutný, brumlání je přitom slyšet i v komfortním módu.
Když už je řeč o jízdních režimech, je nutné zmínit, že schopnosti auta se liší podle zvoleného režimu. SQ5 Sportback je totiž neskutečný univerzál. Ve výchozím režimu Comfort auto takřka vůbec nepůsobí sportovně, řízení je možná až příliš lehké, motor tolik nereaguje na pokyn pedálem plynu, řazení je naprosto hladké, stejně tak podvozek komfortně tlumí nerovnosti. A to zkoušený kousek měl 20″ kola.
Emoce chybějí
Při přepnutí do dynamického režimu se chování přiostří, přesto SQ5 Sportback ani v tomto případě moc nevyzařuje emoce. Kombinace silného motoru a pohonu všech kol je možná až moc sterilní, auto jede jako po kolejích, a tak zatáčkami projíždí někdy až neskutečnou rychlostí. Na manuální režim pak převodovka rychle řadí, přeřadí si ale klidně sama, když řidič dosáhne omezovače. Navíc i sportovní SQ5 poskytuje terénní režimy, které usnadňují jízdu i mimo silnici, vzduchový podvozek navíc umí upravit i světlost vozu.
Co se týče spotřeby, ta klidně při ostrém tempu přesáhne 10l hranici, stejně jako při městském popojíždění. To na dálnici si vůz řekne o osm litrů na 100 km, když při 140 km/h šestiválec točí ani ne 2000 otáček. I ve 160 km/h je přitom v kabině ticho a klid, poctivé těsnění je ostatně znát i při zavírání dveří, kdy je s nimi nutné trochu bouchnout, aby se opravdu zavřely.
Další recenze Audi Q5
Pan tajemný
+ Povedený design, luxusní interiér, možnost bohaté výbavy, pohodlná sedadla, slušný kufr, znamenitě odhlučněný turbodiesel 2.0 TDI (140 kW) se slušnou dynamikou a nízkou spotřebou, jemně řadící automat, neskutečný komfort se vzduchovým podvozkem, dobře odladěný infotainment, slušná variabilita
– Tenký věnec volantu, sedadla tolik nepodrží tělo, po faceliftu už jen dotykové ovládání infotainmentu
Chobotnice_48
Audi SQ5 Sportback na první pohled nepůsobí nápadně, je spíš průměrného vzhledu. Vyhovuje mi dostatečně veliký kufr, dostatek místa na zadních sedačkách, ačkoliv prostřední pasažér sedí vysoko. Po městě jezdím 10,1-10,9 l/100 km. Interiér je pěkný, je stabilní do zatáček, a ten super zvuk motoru je nepopsatelný! V jízdním módu Comfort reakce na plyn pomalejší, volant by mohl mít lepší odpor, jinak doporučuji!
Tomáš Devera, Roadblog.cz
Audi SQ5 2017 je skvělé auto, které má plno výkonu, skvělá světla, úžasný interiér, fantastické audio. Je trochu dražší, ale vidíte, za co jste ty peníze utratili. Pokud máte rádi výkonná SUV, tak s SQ5 rozhodně neuděláte chybu.
Audi SQ5 Sportback 2022 je totiž úžasně komplexní balíček dobrých vlastností. Pojďte si je projít se mnou.
Velikost – nejedná se o obří koráb, se kterým je parkování za trest. Zároveň ale nabídne dost velký kufr a dokonce i místo na zadních sedačkách, kam si i člověk se 184 centimetry pohodlně sedne. Zvenčí to tak nevypadá, ale uvnitř je hodně místa.
Motor – je vynikající. Kultivovaný, úsporný a s dostatkem výkonu a snad až nadbytkem točivého momentu.
Quattro – klasický a legendární pohon všech kol, který pomůže nejen ve sněhu, ale i na výjezdu ze zatáček, kdy je potřeba točivý moment přenést tam, kam patří.
Vzhled – v testované barvě trochu šedá myš, která je ale nesmírně elegantní. Vlastně ze všech stran. Q5 nepatřila vždy mezi nejkrásnější auta od Audi. Teď, a zvláště v provedení SQ5 Sportback, je situace jiná.
Prémiovost – to je věc, kterou Audi zvládá zkrátka skvěle. Stačí zabouchnout dveře, otočit kolečkem, zmáčknout tlačítko… vše má přesně takový zvuk a odezvu, jakou mít má. Ano, zaplatíte si za to, ale cítíte to.
Dominik Parajka
Audi Q5 2.0 TDI Quattro 2020
Plusy: atraktívny dizajn, praktický kufor, perfektná ergonómia ovládania v interiéri, výborný infotainment, super naladenie podvozka, príjemný prejav motora a prevodovky, skvelá spotreba, výborné odhlučnenie pri vysokých rýchlostiach
Mínusy: vzhľadom na veľkosť auta menej miesta na zadných sedadlách, madlá predných dverí majú tendenciu vŕzgať