KatalogAudiQ5

Audi Q5/SQ5 FY (2017-)

Audi Q5 je středně velké luxusní SUV, které se od roku 2017 prodává ve své druhé generaci. Jestliže předchůdce byl v roce 2008 teprve druhým SUV v nabídce značky (po velké Q7), druhá generace s interním označením FY (případně Typ 80A) přišla na trh v době, kdy už Audi nabízelo i menší model Q3 a crossover Q2. Nabídku navíc v roce 2020 doplnilo v rámci tehdejší modernizace také SUV-kupé nazvané Audi Q5 Sportback.

Automobil se světu poprvé představil v roce 2016 na pařížském autosalonu. Celkové vzezření navázalo na předchůdce (včetně víka kufru se zakomponovanými koncovými svítilnami), celek však vsadil na ostřejší rysy po vzoru tehdejšího designérského směru čtyř kruhů. Oproti větší Q7 pak auto působilo dynamičtější dojmem.

Základem vozu se stala platforma MLB evo s pohonem předních kol pro podélnou zástavbu motorů. Rozměrově se oproti předchůdci příliš nezměnila, přesto došlo k mezigeneračnímu snížení hmotnosti o 90 kilogramů. A to díky použití vysokopevnostní oceli a hliníku, šetřilo se též na systému pohonu všech kol.

Nabídka motorů byla postavena na dvoulitrových čtyřválcích. V době uvedení na trh Q5 druhé generace nabídlo 2.0 TDI se 110 kW s manuálem, respektive 120 kW se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Nad ním tu bylo ještě 2.0 TDI se 140 kW a benzinové 2.0 TFSI (185 kW). Nechyběl ale ani šestiválec, v podobě naftového 3.0 TDI (210 kW).

Novinky v motorové paletě

Opět dorazila také sportovně laděná verze Audi SQ5. Ta zpočátku vsadila i na evropských trzích na benzinový šestiválec 3.0 TFSI (260 kW), v roce 2019 však v Evropě přezbrojila na dieselový šestiválec 3.0 TDI (255 kW), kterak Audi v té době modely řady S přeorientovalo právě na pohon na naftu.

V roce 2019 se motory v rámci nových emisních norem upravovaly pro nižší spotřebu a zároveň přejmenovaly, v rámci nové logy názvosloví Audi. Benzinový dvoulitr 45 TFSI nově poskytl 180 kW, zatímco turbodiesly zastoupily čtyřválce 35 TDI (120 kW) a 40 TDI (140 kW, respektive později 150 kW) a třílitrové šestiválce 45 TDI (170 kW) a 50 TDI (210 kW). Novinkou se pak staly plug-in hybridy 50 TFSI e a 55 TFSI e s kombinovaným výkonem 220 kW, respektive 270 kW.

Změna tváře i motorů

V roce 2020 pak Audi Q5 druhé generace prošla faceliftem. Příď se inspirovala modernějšími zástupci značky ještě ostřeji řezanou maskou single frame, zatímco koncová světla dostala technologii OLED umožňující si upravit světelný podpis. Vnitřek se pak dočkal novější verze multimediálního systému MMI, což znamenalo sázku na dotykovou obrazovku a konec otočného ovladače na středovém tunelu. Ve vrcholné formě tak klienti dostali 12,3“ digitální displej v kapličce přístrojů, 10,1“ dotykový displej na středovém panelu a head-up displej.

Změny se dotkly také motorové palety. 40 TDI quattro s novým dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 150 kW se stalo mild-hybridem, stejně jako 35 TDI se 120 kW, zatímco šestiválec už z normální palety agregátů nabídlo jen 50 TDI, s výkonem 210 kW. Nadále tu ale bylo i vrcholné SQ5 se vznětovým šestiválcem, naladěným nově na 251 kW. Benzinové jednotky v Evropě zastoupily výhradně čtyřválce, 40 TFSI se 150 kW a 45 TFSI se 195 kW.

Navíc v rámci faceliftu dorazila také druhá karosářská varianta Audi Q5 Sportback. Toto SUV-kupé se odlišilo jinak tvarovanou zádí, s dominantními OLED koncovými světly a s bočním prosklením směrem vzad brzy klesajícím. Sportovní styl navíc doplnilo i sportovnější naladění, standardem se stal sportovní podvozek.

Výrobu dostal na starosti nově vybudovaný závod San José Chiapa v Mexiku. Produkci pro čínský trh, kde se prodává o 88 mm natažené provedení Audi Q5 L, obstarává tamější továrna v Čchang-čchunu.

Audi Q5: Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4663 x 1893 x 1659 x 2819 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 550 litrů
  • Výroba: 2016- (San José Chiapa, Mexiko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

5 komentářů: „Audi Q5/SQ5 FY (2017-)

  • Audi SQ5 Sportback na první pohled nepůsobí nápadně, je spíš průměrného vzhledu. Vyhovuje mi dostatečně veliký kufr, dostatek místa na zadních sedačkách, ačkoliv prostřední pasažér sedí vysoko. Po městě jezdím 10,1-10,9 l/100 km. Interiér je pěkný, je stabilní do zatáček, a ten super zvuk motoru je nepopsatelný! V jízdním módu Comfort reakce na plyn pomalejší, volant by mohl mít lepší odpor, jinak doporučuji!

    Reagovat
  • Audi SQ5 Sportback (2022)

    Nabídka SUV čtyř kruhů se v posledních letech značně rozrostla, a to všemi směry. Konkrétně populární Audi Q5, středně velký model, rozšířil v rámci faceliftu v roce 2020 svoji nabídku o SUV-kupé. A právě to jsme ve sportovní verzi Audi SQ5 Sportback vyzkoušeli.

    Jak už to tak u „eSkových“ Audin bývá, vzhled tohoto sportovního derivátu je spíše konzervativní, zvlášť když vůz zvolíte v nějaké nenápadné barvě, třeba v šedé metalíze Daytona testovaného kousku. Silné srdce pod kapotou tak přiznávají hlavně dvě zdvojené koncovky výfuku, charakteristický prvek „eSkových“ Audin. Verze Sportback se pak od výchozí varianty liší hlavně zadními partiemi, které strmě klesají ve stylu kupé.

    Kabina pak dokazuje, že interiéry svých aut Audi zkrátka umí. Luxusní materiály s perfektním zpracováním tu hrají prim. Jen je řada detailů za příplatek, což cenu auta může násobně zvýšit.

    Infotainment je uživatelsky příjemný, řidič si na jeho ovládání rychle zvykne, navíc tu nadále nechybějí i konvenční ovladače, např. pro ventilaci. Zajímavé je pak umístění bezdrátové nabíječky v loketní opěrce, stejně jako držák na nápoje s funkcí chlazení i vyhřívání. Jen parkovací kamera s nižším rozlišením dokazuje, že dnešní Q5 je na trhu už nějakou dobu.

    Za volantem se sedí vysoko, jak je u SUV zvykem. Na zadních sedadlech je pak vzhledem ke koncepci SUV-kupé nečekaně místa. Vedle sebe se sem klidně vejdou tři osoby, jen ta uprostřed sedí výše. Před koleny je prostoru dostatek, nad hlavou je to samozřejmě kvůli klesající střeše spíše průměr, ani dospělý se tu však nemusí omezovat – střecha klesá spíše až za hlavou zadních cestujících. To spíš je koncepce znát při pohledu vzad, kvůli nízkému zadnímu oknu řidič dozadu tolik nevidí. Stejně tak kufr je velký, jeho využitelnost zlepšují pravidelné tvary, stejně jako háčky na nákupní tašky nebo zadní lavice sklopná v poměru 40:20:40.

    Audi SQ5 Sportback je poháněné vznětovým vidlicovým šestiválcem naladěným na 251 kW. Je to přesně takový motor, jaký od tohoto typu čekáte – síly má na rozdávání, a to hlavně ve středních otáčkách. Zvuk je hutný, brumlání je přitom slyšet i v komfortním módu.

    Když už je řeč o jízdních režimech, je nutné zmínit, že schopnosti auta se liší podle zvoleného režimu. SQ5 Sportback je totiž neskutečný univerzál. Ve výchozím režimu Comfort auto takřka vůbec nepůsobí sportovně, řízení je možná až příliš lehké, motor tolik nereaguje na pokyn pedálem plynu, řazení je naprosto hladké, stejně tak podvozek komfortně tlumí nerovnosti. A to zkoušený kousek měl 20″ kola.

    Při přepnutí do dynamického režimu se chování přiostří, přesto SQ5 Sportback ani v tomto případě moc nevyzařuje emoce. Kombinace silného motoru a pohonu všech kol je možná až moc sterilní, auto jede jako po kolejích, a tak zatáčkami projíždí někdy až neskutečnou rychlostí. Na manuální režim pak převodovka rychle řadí, přeřadí si ale klidně sama, když řidič dosáhne omezovače. Navíc i sportovní SQ5 poskytuje terénní režimy, které usnadňují jízdu i mimo silnici, vzduchový podvozek navíc umí upravit i světlost vozu.

    Co se týče spotřeby, ta klidně při ostrém tempu přesáhne 10l hranici, stejně jako při městském popojíždění. To na dálnici si vůz řekne o osm litrů na 100 km, když při 140 km/h šestiválec točí ani ne 2000 otáček. I ve 160 km/h je přitom v kabině ticho a klid, poctivé těsnění je ostatně znát i při zavírání dveří, kdy je s nimi nutné trochu bouchnout, aby se opravdu zavřely.

    Kolem a kolem, kdo hledá luxusní SUV-kupé, neměl by na Audi Q5 Sportback zapomenout. Pokud chcete silný motor, klidně běžte do SQ5, myslete ale na to, že je auto sice pekelně rychlé, při jízdě ale tolik nepobaví. Zkrátka spíše takové gran turismo. Pokud ho tak budete brát, budete ho milovat.

    Reagovat
  • AUDI SQ5 SPORTBACK
    SQ5 Sportback je totiž úžasně komplexní balíček dobrých vlastností. Pojďte si je projít se mnou.

    Velikost – nejedná se o obří koráb, se kterým je parkování za trest. Zároveň ale nabídne dost velký kufr a dokonce i místo na zadních sedačkách, kam si i člověk se 184 centimetry pohodlně sedne. Zvenčí to tak nevypadá, ale uvnitř je hodně místa.

    Motor – je vynikající. Kultivovaný, úsporný a s dostatkem výkonu a snad až nadbytkem točivého momentu.

    Quattro – klasický a legendární pohon všech kol, který pomůže nejen ve sněhu, ale i na výjezdu ze zatáček, kdy je potřeba točivý moment přenést tam, kam patří.

    Vzhled – v testované barvě trochu šedá myš, která je ale nesmírně elegantní. Vlastně ze všech stran. Q5 nepatřila vždy mezi nejkrásnější auta od Audi. Teď, a zvláště v provedení SQ5 Sportback, je situace jiná.

    Prémiovost – to je věc, kterou Audi zvládá zkrátka skvěle. Stačí zabouchnout dveře, otočit kolečkem, zmáčknout tlačítko… vše má přesně takový zvuk a odezvu, jakou mít má. Ano, zaplatíte si za to, ale cítíte to.

    Více na: https://www.roadblog.cz/audi-sq5-sportback-rychlost-s-vuni-nafty/

    Reagovat
  • Audi Q5 2.0 TDI Quattro 2020
    Plusy
    atraktívny dizajn, praktický kufor, perfektná ergonómia ovládania v interiéri, výborný infotainment
    super naladenie podvozka, príjemný prejav motora a prevodovky, skvelá spotreba, výborné odhlučnenie pri vysokých rýchlostiach
    Mínusy
    vzhľadom na veľkosť auta menej miesta na zadných sedadlách, madlá predných dverí majú tendenciu vŕzgať
    Více na: https://dominiccars.sk/test-jazdenky-audi-q5-2-0-tdi-quattro/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *