Toyota Yaris XP10 je první generace malého modelu japonské automobilky přizpůsobeného evropskému trhu, který se vyráběl mezi lety 1999 a 2005. Na trh dorazil jako třídveřový a pětidveřový hatchback, který v nabídce nahradil v Evropě nepříliš populární Toyotu Starlet. V roce 2005 jej nahradil Yaris druhé generace (s interním označením XP90)
Design auta navrhovalo evropské stylistické centrum značky v Belgii pod vedení řeckého stylisty Sotirise Kovose, poprvé jej avizovaly studie Funtime a Funcargo z roku 1997. Karoserie byla boubelatá, což lákalo hlavně ženy, zatímco interiér využíval netradičního řešení s kapličkou přístrojů na vrchu středového panelu. Přístroje navíc byly digitální.
Oproti předchůdci se vůz paradoxně zmenšil, délkou 3.615 mm by dnes první Yaris patřil do kategorie miniaut, kompaktní rozměry se ale měly hodit v ulicích velkoměst. Rozvor 2.370 mm znamenal krátké převisy karoserie a slušný vnitřní prostor. Ten navíc umožnila zvětšit zadní posuvná lavice, polohovatelná v podélném směru o 150 mm. Základem se stala platforma NBC (New Basic Car).
Toyota Yaris XP10 debutovala s jediným zážehovým motorem, čtyřválcem o objemu 998 ccm, postupně se ale nabídka rozšiřovala. Dorazila patnáctistovka ve sportovní verzi Yaris T-Sport, třináctistovka nebo dieselový agregát 1.4 D-4D.
Facelift z roku 2003
V roce 2003 Toyota Yaris XP10 prošla modernizací, která je rozeznatelná díky světlometům s čirou optikou a vykrojením ve spodní části. Jiné byly i nárazníky, zatímco uvnitř se objevil nový volant nebo odlišné výdechy ventilace. Motory se pak přizpůsobily emisní normě Euro 4. Později dorazila i sportovní limitka Yaris T-Sport Turbo poháněná patnáctistovkou s výfukovým turbodmychadlem.
Výrobu měl na starosti nově vybudovaný francouzský závod Valenciennes, kde se Yaris vyrábí dodnes. Než byla však továrna v roce 2001 dokončena, dovážel se první Yaris z domovského Japonska. Tam mimochodem vůz nesl označení Toyota Vitz, které používají i nástupci. Za šest let produkce vzniklo asi 1,2 milionu exemplářů tohoto modelu.
Na stejném základu jako jedničkový Yaris vzniklo i malé MPV Toyota Yaris Verso, naopak studie kabrioletu to do sériové výroby nedotáhla. V roce 2000 první generace Toyoty Yaris získala titul evropské Auto roku, toho času jako teprve druhý vůz japonské značky.
- Délka x šířka x výška x rozvor: 3615 x 1660 x 1500 x 2370 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 205-305 litrů
- Výroba: 1999-2005 (Aiči, Japonsko, Valenciennes, Francie)
+ Vysoká spolehlivost, kompaktní rozměry do města, živý motor 1.3 VVT-i se slušnou spotřebou, praktická posuvná zadní lavice
– Malý rejd, vyšší cena ojetin ve srovnání s podobně starými konkurenty, méně přehledné umístění přístrojů
S Toyotou Yaris první generace jezdí má přítelkyně a já musím říct, že si tohle autíčko kdykoliv rád půjčím a s chutí se s ním svezu. Jako povoz do města je ideálním náčiním, díky kompaktním rozměrům (krátká i úzká karoserie) zaparkujete i tam, kde už byste s jinými malými hatchbacky museli hledat volné místo jinde, zážehová třináctistovka je pak při pohybu ve městě dostatečně živým motorem. Interiér je pak díky posuvné zadní lavici nečekaně praktický, byť samozřejmě prostorové zázraky vzhledem k vnějším rozměrům uvnitř nečekejte. Interiér je bytelný, vždy si však musím zvykat na uprostřed umístěné budíky. Navíc je to přesně ta Toyota, která s pravidelnou údržbou přežije snad cokoliv. Co si pamatuju, tak závady byly jen dvě, v zimě vybitá autobaterie a zažloutlé světlomety, což jsou oboje závady, které se prostě stávají. Nějaké nevýhody? Snad jen horší rejd, nepřehledný ukazatel palivoměru (hůře se odhaduje, na kolik je nádrž ještě plná) a fakt, že ceny ojetin jsou ve srovnání s obdobně starými konkurenty pořád vyšší. Za kvalitu se ale zkrátka platí…
Skvělé auto do města, vždy pro něj najdu malou skulinku na zaparkování, kam se jiná auta nevejdou. Zvětšovací kufr pomocí posuvné lavice a mnoho úložných prostor vnímám jako velké plus. Jedinou nevýhodou je malý rejd a horší dálková světla. Opravdu kvalitní auto, zatím za ta léta bez závad. Neměním.