Alfa Romeo GTV 916 (1994-2004)

Alfa Romeo GTV s interním označením Tipo 916 je kompaktní sporťák italské značky vyráběný mezi lety 1994 a 2004. Na trh tedy přišel jako nástupce předcházejícího modelu GTV (Tipo 116) ukončeného v roce 1987. Nahrazen pak byl v roce 2005 modelem Brera (Tipo 939), mezitím se v roce 2003 začalo prodávat i podobně koncipované kupé GT (Tipo 937). Na stejném technickém základu byla odvozena i tehdejší generace modelu Spider (Tipo 916).

Design automobilu vznikal u slavné karosárny Pininfarina, konkrétně ho měl na starosti Enrico Fumia. Prvotní návrhy vznikly už v roce 1987, v roce 1991 pak tvary sériového kupé naznačil koncept Proteo. Když styl automobilka schválila, nechala ještě detaily dodělat svého designéra, dnes známého Waltera de Silvu, který se podepsal i pod řešením interiéru.

Alfa Romeo GTV využila typických poznávacích znaků aut této milánské značky. Nechyběla čtveřice kulatých světlometů nebo charakteristicky tvarovaná maska. Jen poznávací značka byla tentokrát umístěna symetricky, uprostřed předního nárazníku. Zboku zaujaly výrazné, ostré prolisy pod okny, vzadu zase horizontálně orientovaná koncová světla. Klínový tvar karoserie, spolu s „Kammovým ocasem“, tedy useknutou zádí, měly vliv na v té době skvělou aerodynamiku, se součinitelem odporu vzduchu 0,33.

Technický základ poskytla tehdejší platforma Tipo Due, kterou koncern Fiat měl pro kompaktní vozidla. V GTV však dostala specifickou pětiprvkovou zadní nápravu, vpředu se pak objevily upravené vzpěry McPherson.

Alfa Romeo GTV se v roce 1994 začala vyrábět s benzinovým čtyřválcem 2.0 Twin Spark (110 kW), kterého brzy doplnil šestiválec 2.0 V6 TB (148 kW). V roce 1996 pak dorazil šestiválec 3.0 V6 24v naladěný na 162 kW.

Postupné inovace

K výraznějšímu faceliftu pak došlo v roce 1998. Tzv. fáze 2 se dočkala hlavně přepracovaného interiéru, který díky přepracovanému středovému panelu s kulatými výdechy ventilace nebo díky novému tříramennému volantu působil sportovněji. Navíc měl být kvalitněji zpracován. Vnějšími znaky série 2 jsou pak chromované rámečky otvorů na přídi. Pozměnila se i nabídka motorů. Základem se nově stal 1.8 Twin Spark (106 kW), zatímco 2.0 Twin Spark díky konstrukčním úpravám posílil na výkon 114 kW.

V roce 2000 v rámci přesunu výroby k Pininfarině došlo k dalším úpravám. Právě kvůli výrobě u slavné firmě se na karoserii objevily výraznější znaky Pininfariny. Nástup emisní normy Euro 3 pak znovu měnil paletu motorů, která se omezila na 2.0 Twin Spark 16V, opět oslabený na 110 kW, a 3.0 V6 24V oslabený na 160 kW.

Poslední facelift auta pak dorazil v roce 2003. Fáze 3 je rozpoznatelná podle opět přepracované přídě. Tu ozdobila zvětšena maska ve stylu modelu 147, hlavně se ale poznávací značka přesunula na levou stranu nárazníku, jak bylo u Alfy léta zvykem. Co se týče nabídky motorů, byl tu nový čtyřválec 2.0 JTS (122 kW) a nový vrchol 3.2 V6 24v (176 kW), jako náhrada za dosavadní třílitr.

Alfa Romeo GTV se začala prodávat na začátku roku 1995, kdy už však výroba dávno běžela. První kusy GTV totiž vznikly už na začátku roku 1994. Zprvu se o produkci starala továrna značky Arese, v průběhu roku 2000 se však výroba přesunula do továrny Pininfariny, do turínského závodu San Giorgio Canaves. Ukázalo se, že výroba GTV nedokáže naplnit kapacitu Arese, a tak se produkce přesunula do menšího závodu. Na zamýšlenou produkci 20.000 aut ročně (GTV + odvozený Spider) totiž nikdy nedošlo, za celou kariéru série 916 vzniklo 80.747 kusů kupé GTV a odvozeného Spideru.

Alfa Romeo GTV: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4285 x 1780 x 1315 x 2540 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 155 litrů
  • Výroba: 1994-2004 (Arese, Itálie, do roku 2000; San Giorgio Canaves, Itálie, od roku 2000)

Ohodnoťte Alfu Romeo GTV i vy, v komentářích pod článkem

Alfa Romeo GTV

0

Design

0.0/5

Technika

0.0/5

Jízdní vlastnosti

0.0/5

Cena

0.0/5

Celkový dojem

0.0/5

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *