Nové BMW řady 5 generace G60 pro rok 2023 za rohem. Co už víme?
BMW už usilovně pracuje na nové generaci oblíbené řady 5, která je chystaná pro rok 2023. Prototypy novinky už čile jezdí, což znamená jediné, nástupce dnešní generace G30 se už blíží. Podle nejnovějších zpráv se světu odhalí na konci května 2023. Na trh pak vstoupí letos v říjnu. Na veřejnost ještě předtím pronikají další a další informace o této připravované novince. Co o chystaném BMW 5 s interním označením G60 už víme?
BMW si sice tajemství dobře střeží, přesto už leccos víme. Sériová výroba nového BMW řady 5 má odstartovat v létě 2023. Opět se přitom hovoří o třech karosářských verzích, sedan (interně G60) a kombi (G61) doplní prodloužený sedan (G68) speciálně vyhrazený pro čínský trh. Jako první dorazí sedan, nové kombi 5 Touring se má začít vyrábět až na jaře 2024. Obě karosářské přitom nabídnou i čistě elektrickou verzi BMW i5.
Design nového BMW 5 zatím neznámý
Hodně se spekuluje o designu, který se i nadále ukrývá pod pečlivou vrstvou kamufláže. Moc nenapověděla ani první zveřejněná upoutávka. Maskované prototypy každopádně mají rysy typického sedanu, což naznačuje, že BMW se siluetou tříprostorové pětky rozhodně nebude experimentovat. Vpředu se pak jeví poměrně širokánské ledvinky, což ale může být jen zkreslující prvek maskování. Podle všeho však BMW 5 (G60) nepoužije kontroverzní vertikálně orientované ledvinky jako řada 4.
Uvnitř máme čekat opět ještě vyšší úroveň luxusu. Hodně se přitom mluví o rozsáhlejším využití skleněných nebo kovových prvků, stejně jako asistentech z nejnovější řady 7 (G70). Sama automobilka již potvrdila nejnovější operační systém 8.5 s prohnutým displejem. Multimediální systém iDrive by si v případě velkého modelu měl uchovat tradiční otočný ovladač s tlačítky okolo. Neměl by tedy vsadit výhradně na dotykový displej jako nejmenší modely značky.
Motory pro nové BMW 5 odhaleny
Naopak o motorech už toho víme díky zákulisním zprávám hodně. Určitě projdou rozsáhlou elektrifikací. Mild-hybridů, u nichž spalovací motor doplňuje malý elektromotor, tak přibude, stejně tak očekávejme vícero plug-in hybridů. Ten vrcholný podle všeho nahradí dnešní osmiválcové M550i xDrive. Osmiválec by podle některých zpráv mohl v běžné nabídce řady 5 skončit, což by znamenalo, že se nabídka omezí výhradně na dvoulitrové čtyřválce a třílitrové šestiválce. Právě důraz na elektrifikaci ostatně potvrzují i první zachycené prototypy, kterým mezi kamufláži nechybí nápisy Hybrid Test Vehicle.
Jistotou už je také příchod čistě elektrického BMW i5 a kombi i5 Touring. Po vzoru menšího i4 přitom nabídne různé výkonové deriváty pro oslovení různorodé klientely. Konkrétně se bez bližších detailů spekuluje o variantách i5 eDrive40, i5 xDrive40 a vrcholném i5 M50. Poslední z nich už je oficiálně potvrzený.
Z verzí se spalovacími motory se hovoří o benzinovém šestiválci 540i nebo základním turbodieselu 520d. Dorazí i plug-in hybridy 530e, 530ex a M560ex.
Technický základ by každopádně měla ještě poskytnout platforma CLAR, známá z dnešní generace aut. Tato flexibilní architektura bude dále upravena pro potřeby hybridních derivátů.
Náročné testování
Jako tak důležitý model je novinka samozřejmě velice pečlivě testována. Konkrétně chystané BMW i5 v rámci vývoje muselo poprvé prokázat svoji odolnost již v únoru 2022, kdy absolvovalo 3.000 km dlouhou cestu z Mnichova do testovacího centra BMW v Arjeplogu. Ta byla příležitostí k tomu, aby motory, výkonová elektronika, vysokonapěťová baterie a integrovaný systém topení a klimatizace prokázaly svoji připravenost na dálkovou cestu. V uplynulé zimě pak byly prototypy BMW i5 pravidelně vysílány k testování s cílem, aby se ověřila funkčnost a spolehlivost jejich pohonného ústrojí a regulačních systémů podvozku v náročných podmínkách.
A co nové BMW M5?
Rýsují se už rovněž informace o odvozeném vrcholném modelu BMW M5. Ten by se totiž v nové generace připravované zhruba pro rok 2024 měl stát rovněž elektrifikovaným vozem. Hovoří se dokonce o možnosti dvou variant, plug-in hybridní (M5) a čistě elektrické (že by iM5?).
V případě plug-in hybridu se očekává zachování stávajícího vidlicového osmiválce pod kapotou, avšak jeho doplnění o elektromotor (nebo dva?) pro zajištění výkonu kolem hodnoty 551 kW (750 koní). Mohlo by jít dokonce už o jedinou osmiválcovou verzi budoucí 5-Series. Samozřejmostí pak bude pohon všech kol, který se u tak výkonných aut stává nutností. M5 přitom bude patrně jediná verze nové řady 5 poháněná osmiválcem. U běžných verzí má být vrcholem elektrifikovaný šestiválec.
Elektrická M5 by pak mohla být dokonce ještě výkonnější, spekuluje se o využití hned tří elektromotorů (jeden vpředu, dva vzadu) o výkonu 250 kW, což by dohromady znamenalo 750 kW. Nová generace baterií by pak měla zajistit vysokou kapacitu 135 kWh. Takový derivát by ale dorazil nejdříve v roce 2025. Šéf vývoje BMW Klaus Fröhlich totiž už potvrdil, že do roku 2025 tu nebude žádné čistě elektrické „eMko“. Co bude ale potom, je ve hvězdách…
(Vydáno 1. srpna 2022 17:42, naposledy aktualizováno 29. března 2023 7:15)