BMWKatalogŘada 5

BMW řady 5 G60 (2023-)

BMW odhaluje napjatě očekávanou novou generaci oblíbené řady 5, která se začne prodávat ještě během roku 2023. Nástupce dnešní generace G30 přijíždí také jako elektromobil BMW i5. Spolu s odhalením navíc vůz rovnou odhalil i české ceny. Co dalšího nové BMW řady 5 o sobě prozradilo?

BMW si sice tajemství dobře střeží, přesto už jsme o novince leccos věděli už před premiérou. I díky postupně odhalovaným informacím. Sériová výroba nového BMW řady 5 odstartuje v létě 2023 v továrně Dingolfing. Ve verzi pro čínský trh bude vůz vznikat v závodě Dadong, který je společným podnikem BMW a Brilliance Automotive Ltd. v Šen-jangu.

Opět se přitom hovoří o třech karosářských verzích, sedan (interně G60) a kombi (G61) doplní prodloužený sedan (G68) speciálně vyhrazený pro čínský trh. Jako první se představil sedan, který se také začne prodávat jako první, v říjnu 2023. Nové kombi 5 Touring se má začít vyrábět až na jaře 2024. Druhá karosářská varianta nového BMW řady 5 bude k dispozici se stejnou nabídkou motorů a pohonů jako sedan. Obě karosářské verze tak nabídnou i čistě elektrickou verzi BMW i5.

Design nového BMW 5 prozrazen

Hodně se spekulovalo o designu, který se dlouho ukrýval pod pečlivou vrstvou kamufláže. Moc nenapověděla ani první zveřejněná upoutávka. V květnu 2023 ale na veřejnost unikl první snímek kompletně odhalené vozu z korejského webu. Na něm se ukázala elektrická verze i5, ta se ale od řady 5 se spalovacími motory liší jen v detailech.

Snímek potvrdil, že si nové BMW 5 uchová rysy typického sedanu. BMW tudíž se siluetou tříprostorové pětky rozhodně neexperimentuje. Vpředu se objevují široké ledvinky masky chladiče, ne však tak kontroverzní jako u řady 4 nebo řady 7. Kliky dveří BMW 5 (G60) jsou pak zapuštěné podobně jako u X1, pro lepší aerodynamiku.

Nová generace mimochodem narostla do délky o 97 milimetrů na 5.060 mm, do šířky o 32 milimetrů na 1.900 mm a do výšky o 36 milimetrů na 1.515 mm. Rozvor náprav byl prodloužen o 20 milimetrů na 2.995 mm, což zvyšuje komfort, zejména na zadních sedadlech.

Uvnitř je opět ještě vyšší úroveň luxusu. Hodně se už dopředu mluvilo o rozsáhlejším využití skleněných nebo kovových prvků, stejně jako o asistentech z nejnovější řady 7 (G70). Sama automobilka předem potvrdila nejnovější operační systém 8.5 s prohnutým displejem. Multimediální systém iDrive si v případě velkého modelu uchovat tradiční otočný ovladač s tlačítky okolo. Neměl by tedy vsadit výhradně na dotykový displej jako nejmenší modely značky.

Motory pro nové BMW 5 odhaleny

Motory prošly rozsáhlou elektrifikací. Nabídka čítá mild-hybridy i plug-in hybridy. Ten vrcholný podle všeho nahradí dnešní osmiválcové M550i xDrive. Osmiválec podle všeho v běžné nabídce řady 5 končí, což znamená, že se nabídka omezí výhradně na dvoulitrové čtyřválce a třílitrové šestiválce.

Běžná nabídka v době premiéry zahrnovala benzinový čtyřválec 520i (153 kW) a čtyřválcový turbodiesel 520d (145 kW), respektive 520 xDrive s pohonem všech kol. Jde o mild-hybridy doplněné o elektromotor s výkonem 13 kW.

Na jaře 2024 je doplní plug-in hybridy 530e a 530e xDrive. Z verzí se spalovacími motory se hovoří ještě o benzinovém šestiválci 540i. Dorazit by měl i vrcholný plug-in hybrid M560e xDrive.

Jako první se nové BMW řady 5 začalo poněkud překvapivě prodávat v Jižní Koreji. V Německu budou první vozy dodány zákazníkům 21. října 2023. Ve stejný den začíná uvádění na trh i v dalších evropských zemích, včetně České republiky. 

BMW 5 (2023): České ceny

ModelPohonVýkon (kW)Cena včetně DPH(Kč)
520iR4/benzin140 1.467.700
530e R4/PHEV2201.647.100
550e xDriveR6/PHEV3601.968.200
520dR4/diesel1521.524.900
520d xDrive R4/diesel1521.587.300
i5 eDrive40 elektro2501.749.800
i5 M60 xDrive  elektro4402.523.300
Ceny platné k 24.5.2023

Jistotou byl dopředu také příchod čistě elektrického BMW i5 a kombi i5 Touring. Po vzoru menšího i4 přitom nabídne různé výkonové deriváty pro oslovení různorodé klientely. Konkrétně debutovaly dva modely: i5 eDrive40 s nejvyšším výkonem 250 kW a vrcholné i5 M60 xDrive s dvěma elektromotory o celkovém výkonu až 442 kW. Využijí nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až okolo 200 kW, což umožní baterie nabít z 10 na 80 % jejich kapacity za 30 minut.

Technický základ poskytla platforma CLAR, známá z dnešní generace aut. Tato flexibilní architektura byla dále upravena pro potřeby hybridních derivátů.

Náročné testování

Jako tak důležitý model je novinka samozřejmě velice pečlivě testována. Konkrétně chystané BMW i5 v rámci vývoje muselo poprvé prokázat svoji odolnost již v únoru 2022, kdy absolvovalo 3.000 km dlouhou cestu z Mnichova do testovacího centra BMW v Arjeplogu. Ta byla příležitostí k tomu, aby motory, výkonová elektronika, vysokonapěťová baterie a integrovaný systém topení a klimatizace prokázaly svoji připravenost na dálkovou cestu. V uplynulé zimě pak byly prototypy BMW i5 pravidelně vysílány k testování s cílem, aby se ověřila funkčnost a spolehlivost jejich pohonného ústrojí a regulačních systémů podvozku v náročných podmínkách. Jízdní vlastnosti pak mají kombinovat úroveň pohodlí řady 7 se sportovními schopnostmi řady 3.

Pečlivě testovány byly také jízdní asistenty. Zajímavou novinkou bude automatická změna jízdního pruhu, kdy auto na dálnici do rychlosti 130 km/h zvládne přejet z pruhu do pruhu díky pohledu řidiče do vnějšího zpětného zrcátka. Tím vůz vyzve, aby zahájil proces změny jízdního pruhu a ten jej po potvrzení už sám provede.

A co nové BMW M5?

Rýsují se už rovněž informace o odvozeném vrcholném modelu BMW M5, který zatím na odhalení čeká. Ten by se totiž v nové generace připravované zhruba pro rok 2024 měl stát rovněž elektrifikovaným vozem. Hovoří se dokonce o možnosti dvou variant, plug-in hybridní (M5) a čistě elektrické (že by iM5?).

V případě plug-in hybridu se očekává zachování stávajícího vidlicového osmiválce pod kapotou, avšak jeho doplnění o elektromotor (nebo dva?) pro zajištění výkonu kolem hodnoty 551 kW (750 koní). Mohlo by jít dokonce už o jedinou osmiválcovou verzi budoucí 5-Series. Samozřejmostí pak bude pohon všech kol, který se u tak výkonných aut stává nutností. M5 přitom bude patrně jediná verze nové řady 5 poháněná osmiválcem. U běžných verzí má být vrcholem elektrifikovaný šestiválec.

Elektrická M5 by pak mohla být dokonce ještě výkonnější, spekuluje se o využití hned tří elektromotorů (jeden vpředu, dva vzadu) o výkonu 250 kW, což by dohromady znamenalo 750 kW. Nová generace baterií by pak měla zajistit vysokou kapacitu 135 kWh. Takový derivát by ale dorazil nejdříve v roce 2025. Šéf vývoje BMW Klaus Fröhlich totiž už potvrdil, že do roku 2025 tu nebude žádné čistě elektrické „eMko“. Co bude ale potom, je ve hvězdách…

BMW 5 G60): Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 5060 x 1900 x 1515 x 2995 mm
  • Výroba: 2023- (Dingolfing, Německo)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *