BMW řady 5 G60 (2023-)

BMW i5 2023

BMW odhaluje napjatě očekávanou novou generaci oblíbené řady 5, která se začne prodávat ještě během roku 2023. Nástupce dnešní generace G30 přijíždí také jako elektromobil BMW i5. Spolu s odhalením navíc vůz rovnou odhalil i české ceny. Co dalšího nové BMW řady 5 o sobě prozradilo?

BMW si sice tajemství dobře střeží, přesto už jsme o novince leccos věděli už před premiérou. I díky postupně odhalovaným informacím. Sériová výroba nového BMW řady 5 odstartuje v létě 2023 v továrně Dingolfing. Ve verzi pro čínský trh bude vůz vznikat v závodě Dadong, který je společným podnikem BMW a Brilliance Automotive Ltd. v Šen-jangu.

Opět se přitom hovoří o třech karosářských verzích, sedan (interně G60) a kombi (G61) doplní prodloužený sedan (G68) speciálně vyhrazený pro čínský trh. Jako první se představil sedan, který se také začne prodávat jako první, v říjnu 2023. Nové kombi 5 Touring se má začít vyrábět až na jaře 2024. Druhá karosářská varianta nového BMW řady 5 bude k dispozici se stejnou nabídkou motorů a pohonů jako sedan. Obě karosářské verze tak nabídnou i čistě elektrickou verzi BMW i5.

Design nového BMW 5 prozrazen

Hodně se spekulovalo o designu, který se dlouho ukrýval pod pečlivou vrstvou kamufláže. Moc nenapověděla ani první zveřejněná upoutávka. V květnu 2023 ale na veřejnost unikl první snímek kompletně odhalené vozu z korejského webu. Na něm se ukázala elektrická verze i5, ta se ale od řady 5 se spalovacími motory liší jen v detailech.

Snímek potvrdil, že si nové BMW 5 uchová rysy typického sedanu. BMW tudíž se siluetou tříprostorové pětky rozhodně neexperimentuje. Vpředu se objevují široké ledvinky masky chladiče, ne však tak kontroverzní jako u řady 4 nebo řady 7. Kliky dveří BMW 5 (G60) jsou pak zapuštěné podobně jako u X1, pro lepší aerodynamiku.

Nová generace mimochodem narostla do délky o 97 milimetrů na 5.060 mm, do šířky o 32 milimetrů na 1.900 mm a do výšky o 36 milimetrů na 1.515 mm. Rozvor náprav byl prodloužen o 20 milimetrů na 2.995 mm, což zvyšuje komfort, zejména na zadních sedadlech.

Uvnitř je opět ještě vyšší úroveň luxusu. Hodně se už dopředu mluvilo o rozsáhlejším využití skleněných nebo kovových prvků, stejně jako o asistentech z nejnovější řady 7 (G70). Sama automobilka předem potvrdila nejnovější operační systém 8.5 s prohnutým displejem. Multimediální systém iDrive si v případě velkého modelu uchovat tradiční otočný ovladač s tlačítky okolo. Neměl by tedy vsadit výhradně na dotykový displej jako nejmenší modely značky.

Motory pro nové BMW 5 odhaleny

Motory prošly rozsáhlou elektrifikací. Nabídka čítá mild-hybridy i plug-in hybridy. Ten vrcholný podle všeho nahradí dnešní osmiválcové M550i xDrive. Osmiválec podle všeho v běžné nabídce řady 5 končí, což znamená, že se nabídka omezí výhradně na dvoulitrové čtyřválce a třílitrové šestiválce.

Běžná nabídka v době premiéry zahrnovala benzinový čtyřválec 520i (153 kW) a čtyřválcový turbodiesel 520d (145 kW), respektive 520 xDrive s pohonem všech kol. Jde o mild-hybridy doplněné o elektromotor s výkonem 13 kW.

Na jaře 2024 je doplní plug-in hybridy 530e a 530e xDrive. Z verzí se spalovacími motory se hovoří ještě o benzinovém šestiválci 540i. Dorazit by měl i vrcholný plug-in hybrid M560e xDrive.

Jako první se nové BMW řady 5 začalo poněkud překvapivě prodávat v Jižní Koreji. V Německu budou první vozy dodány zákazníkům 21. října 2023. Ve stejný den začíná uvádění na trh i v dalších evropských zemích, včetně České republiky. 

BMW 5 (2023): České ceny

ModelPohonVýkon (kW)Cena včetně DPH(Kč)
520iR4/benzin140 1.467.700
530e R4/PHEV2201.647.100
550e xDriveR6/PHEV3601.968.200
520dR4/diesel1521.524.900
520d xDrive R4/diesel1521.587.300
i5 eDrive40 elektro2501.749.800
i5 M60 xDrive  elektro4402.523.300
Ceny platné k 24.5.2023

Jistotou byl dopředu také příchod čistě elektrického BMW i5 a kombi i5 Touring. Po vzoru menšího i4 přitom nabídne různé výkonové deriváty pro oslovení různorodé klientely. Konkrétně debutovaly dva modely: i5 eDrive40 s nejvyšším výkonem 250 kW a vrcholné i5 M60 xDrive s dvěma elektromotory o celkovém výkonu až 442 kW. Využijí nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až okolo 200 kW, což umožní baterie nabít z 10 na 80 % jejich kapacity za 30 minut.

Technický základ poskytla platforma CLAR, známá z dnešní generace aut. Tato flexibilní architektura byla dále upravena pro potřeby hybridních derivátů.

Náročné testování

Jako tak důležitý model je novinka samozřejmě velice pečlivě testována. Konkrétně chystané BMW i5 v rámci vývoje muselo poprvé prokázat svoji odolnost již v únoru 2022, kdy absolvovalo 3.000 km dlouhou cestu z Mnichova do testovacího centra BMW v Arjeplogu. Ta byla příležitostí k tomu, aby motory, výkonová elektronika, vysokonapěťová baterie a integrovaný systém topení a klimatizace prokázaly svoji připravenost na dálkovou cestu. V uplynulé zimě pak byly prototypy BMW i5 pravidelně vysílány k testování s cílem, aby se ověřila funkčnost a spolehlivost jejich pohonného ústrojí a regulačních systémů podvozku v náročných podmínkách. Jízdní vlastnosti pak mají kombinovat úroveň pohodlí řady 7 se sportovními schopnostmi řady 3.

Pečlivě testovány byly také jízdní asistenty. Zajímavou novinkou bude automatická změna jízdního pruhu, kdy auto na dálnici do rychlosti 130 km/h zvládne přejet z pruhu do pruhu díky pohledu řidiče do vnějšího zpětného zrcátka. Tím vůz vyzve, aby zahájil proces změny jízdního pruhu a ten jej po potvrzení už sám provede.

A co nové BMW M5?

Rýsují se už rovněž informace o odvozeném vrcholném modelu BMW M5, který zatím na odhalení čeká. Ten by se totiž v nové generace připravované zhruba pro rok 2024 měl stát rovněž elektrifikovaným vozem. Hovoří se dokonce o možnosti dvou variant, plug-in hybridní (M5) a čistě elektrické (že by iM5?).

V případě plug-in hybridu se očekává zachování stávajícího vidlicového osmiválce pod kapotou, avšak jeho doplnění o elektromotor (nebo dva?) pro zajištění výkonu kolem hodnoty 551 kW (750 koní). Mohlo by jít dokonce už o jedinou osmiválcovou verzi budoucí 5-Series. Samozřejmostí pak bude pohon všech kol, který se u tak výkonných aut stává nutností. M5 přitom bude patrně jediná verze nové řady 5 poháněná osmiválcem. U běžných verzí má být vrcholem elektrifikovaný šestiválec.

Elektrická M5 by pak mohla být dokonce ještě výkonnější, spekuluje se o využití hned tří elektromotorů (jeden vpředu, dva vzadu) o výkonu 250 kW, což by dohromady znamenalo 750 kW. Nová generace baterií by pak měla zajistit vysokou kapacitu 135 kWh. Takový derivát by ale dorazil nejdříve v roce 2025. Šéf vývoje BMW Klaus Fröhlich totiž už potvrdil, že do roku 2025 tu nebude žádné čistě elektrické „eMko“. Co bude ale potom, je ve hvězdách…

BMW 5 G60): Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 5060 x 1900 x 1515 x 2995 mm
  • Výroba: 2023- (Dingolfing, Německo)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *