BMW odhaluje napjatě očekávanou novou generaci oblíbené řady 5, která se začne prodávat ještě během roku 2023. Nástupce dnešní generace G30 přijíždí také jako elektromobil BMW i5. Spolu s odhalením navíc vůz rovnou odhalil i české ceny. Co dalšího nové BMW řady 5 o sobě prozradilo?
BMW si sice tajemství dobře střeží, přesto už jsme o novince leccos věděli už před premiérou. I díky postupně odhalovaným informacím. Sériová výroba nového BMW řady 5 odstartuje v létě 2023 v továrně Dingolfing. Ve verzi pro čínský trh bude vůz vznikat v závodě Dadong, který je společným podnikem BMW a Brilliance Automotive Ltd. v Šen-jangu.
Opět se přitom hovoří o třech karosářských verzích, sedan (interně G60) a kombi (G61) doplní prodloužený sedan (G68) speciálně vyhrazený pro čínský trh. Jako první se představil sedan, který se také začne prodávat jako první, v říjnu 2023. Nové kombi 5 Touring se má začít vyrábět až na jaře 2024. Druhá karosářská varianta nového BMW řady 5 bude k dispozici se stejnou nabídkou motorů a pohonů jako sedan. Obě karosářské verze tak nabídnou i čistě elektrickou verzi BMW i5.
Design nového BMW 5 prozrazen
Hodně se spekulovalo o designu, který se dlouho ukrýval pod pečlivou vrstvou kamufláže. Moc nenapověděla ani první zveřejněná upoutávka. V květnu 2023 ale na veřejnost unikl první snímek kompletně odhalené vozu z korejského webu. Na něm se ukázala elektrická verze i5, ta se ale od řady 5 se spalovacími motory liší jen v detailech.
Snímek potvrdil, že si nové BMW 5 uchová rysy typického sedanu. BMW tudíž se siluetou tříprostorové pětky rozhodně neexperimentuje. Vpředu se objevují široké ledvinky masky chladiče, ne však tak kontroverzní jako u řady 4 nebo řady 7. Kliky dveří BMW 5 (G60) jsou pak zapuštěné podobně jako u X1, pro lepší aerodynamiku.
Nová generace mimochodem narostla do délky o 97 milimetrů na 5.060 mm, do šířky o 32 milimetrů na 1.900 mm a do výšky o 36 milimetrů na 1.515 mm. Rozvor náprav byl prodloužen o 20 milimetrů na 2.995 mm, což zvyšuje komfort, zejména na zadních sedadlech.
Uvnitř je opět ještě vyšší úroveň luxusu. Hodně se už dopředu mluvilo o rozsáhlejším využití skleněných nebo kovových prvků, stejně jako o asistentech z nejnovější řady 7 (G70). Sama automobilka předem potvrdila nejnovější operační systém 8.5 s prohnutým displejem. Multimediální systém iDrive si v případě velkého modelu uchovat tradiční otočný ovladač s tlačítky okolo. Neměl by tedy vsadit výhradně na dotykový displej jako nejmenší modely značky.
Motory pro nové BMW 5 odhaleny
Motory prošly rozsáhlou elektrifikací. Nabídka čítá mild-hybridy i plug-in hybridy. Ten vrcholný podle všeho nahradí dnešní osmiválcové M550i xDrive. Osmiválec podle všeho v běžné nabídce řady 5 končí, což znamená, že se nabídka omezí výhradně na dvoulitrové čtyřválce a třílitrové šestiválce.
Běžná nabídka v době premiéry zahrnovala benzinový čtyřválec 520i (153 kW) a čtyřválcový turbodiesel 520d (145 kW), respektive 520 xDrive s pohonem všech kol. Jde o mild-hybridy doplněné o elektromotor s výkonem 13 kW.
Na jaře 2024 je doplní plug-in hybridy 530e a 530e xDrive. Z verzí se spalovacími motory se hovoří ještě o benzinovém šestiválci 540i. Dorazit by měl i vrcholný plug-in hybrid M560e xDrive.
Jako první se nové BMW řady 5 začalo poněkud překvapivě prodávat v Jižní Koreji. V Německu budou první vozy dodány zákazníkům 21. října 2023. Ve stejný den začíná uvádění na trh i v dalších evropských zemích, včetně České republiky.
BMW 5 (2023): České ceny
Model | Pohon | Výkon (kW) | Cena včetně DPH(Kč) |
---|---|---|---|
520i | R4/benzin | 140 | 1.467.700 |
530e | R4/PHEV | 220 | 1.647.100 |
550e xDrive | R6/PHEV | 360 | 1.968.200 |
520d | R4/diesel | 152 | 1.524.900 |
520d xDrive | R4/diesel | 152 | 1.587.300 |
i5 eDrive40 | elektro | 250 | 1.749.800 |
i5 M60 xDrive | elektro | 440 | 2.523.300 |
Jistotou byl dopředu také příchod čistě elektrického BMW i5 a kombi i5 Touring. Po vzoru menšího i4 přitom nabídne různé výkonové deriváty pro oslovení různorodé klientely. Konkrétně debutovaly dva modely: i5 eDrive40 s nejvyšším výkonem 250 kW a vrcholné i5 M60 xDrive s dvěma elektromotory o celkovém výkonu až 442 kW. Využijí nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až okolo 200 kW, což umožní baterie nabít z 10 na 80 % jejich kapacity za 30 minut.
Technický základ poskytla platforma CLAR, známá z dnešní generace aut. Tato flexibilní architektura byla dále upravena pro potřeby hybridních derivátů.
Náročné testování
Jako tak důležitý model je novinka samozřejmě velice pečlivě testována. Konkrétně chystané BMW i5 v rámci vývoje muselo poprvé prokázat svoji odolnost již v únoru 2022, kdy absolvovalo 3.000 km dlouhou cestu z Mnichova do testovacího centra BMW v Arjeplogu. Ta byla příležitostí k tomu, aby motory, výkonová elektronika, vysokonapěťová baterie a integrovaný systém topení a klimatizace prokázaly svoji připravenost na dálkovou cestu. V uplynulé zimě pak byly prototypy BMW i5 pravidelně vysílány k testování s cílem, aby se ověřila funkčnost a spolehlivost jejich pohonného ústrojí a regulačních systémů podvozku v náročných podmínkách. Jízdní vlastnosti pak mají kombinovat úroveň pohodlí řady 7 se sportovními schopnostmi řady 3.
Pečlivě testovány byly také jízdní asistenty. Zajímavou novinkou bude automatická změna jízdního pruhu, kdy auto na dálnici do rychlosti 130 km/h zvládne přejet z pruhu do pruhu díky pohledu řidiče do vnějšího zpětného zrcátka. Tím vůz vyzve, aby zahájil proces změny jízdního pruhu a ten jej po potvrzení už sám provede.
A co nové BMW M5?
Rýsují se už rovněž informace o odvozeném vrcholném modelu BMW M5, který zatím na odhalení čeká. Ten by se totiž v nové generace připravované zhruba pro rok 2024 měl stát rovněž elektrifikovaným vozem. Hovoří se dokonce o možnosti dvou variant, plug-in hybridní (M5) a čistě elektrické (že by iM5?).
V případě plug-in hybridu se očekává zachování stávajícího vidlicového osmiválce pod kapotou, avšak jeho doplnění o elektromotor (nebo dva?) pro zajištění výkonu kolem hodnoty 551 kW (750 koní). Mohlo by jít dokonce už o jedinou osmiválcovou verzi budoucí 5-Series. Samozřejmostí pak bude pohon všech kol, který se u tak výkonných aut stává nutností. M5 přitom bude patrně jediná verze nové řady 5 poháněná osmiválcem. U běžných verzí má být vrcholem elektrifikovaný šestiválec.
Elektrická M5 by pak mohla být dokonce ještě výkonnější, spekuluje se o využití hned tří elektromotorů (jeden vpředu, dva vzadu) o výkonu 250 kW, což by dohromady znamenalo 750 kW. Nová generace baterií by pak měla zajistit vysokou kapacitu 135 kWh. Takový derivát by ale dorazil nejdříve v roce 2025. Šéf vývoje BMW Klaus Fröhlich totiž už potvrdil, že do roku 2025 tu nebude žádné čistě elektrické „eMko“. Co bude ale potom, je ve hvězdách…
BMW 5 G60): Základní technická data
- Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 5060 x 1900 x 1515 x 2995 mm
- Výroba: 2023- (Dingolfing, Německo)