Výstavba dálnice D4 jako PPP projekt začíná. Hotovo má být v roce 2024

Francouzské konsorcium Via Salis (dříve DIVia), za kterým stojí VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam, začalo s dostavbou 32 kilometrů dálnice D4 z Příbrami do Písku a s modernizací dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude toto konsorcium dálnici provozovat. Výstavba se pozdržela, podle dřívějších zpráv měla začít už v březnu.

„Realizací pilotního projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru při dostavbě D4 plníme své programové prohlášení. Jsme první vláda, které se podařilo výstavbu dálnice prostřednictvím PPP připravit a skutečně zahájit. Předchozí pokus o dostavbu D1 z roku 2002 skončil fiaskem, kvůli netransparentnosti musel být nakonec zrušen. U dostavby D4 byl dodavatel vybrán v otevřeném výběrovém řízení, finální cena je pro stát výhodná,“ tvrdí předseda vlády Andrej Babiš.

Počínaje rokem 2025 bude konsorcium Via Salis provozovat a udržovat celých 48 kilometrů dálnice D4 a navazující části I/20. Nově postavené úseky dálnice budou ve vlastnictví státu, stát se ale na financování v průběhu jejich výstavby nepodílí. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě provozu a kvalitní údržby. Celková konečná cena je 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě.

Stavba dlouhého úseku

„Stavba je rozdělena do pěti úseků, stavět se ale budou všechny najednou. Naposledy se takto dlouhý úsek dálnice stavěl naráz při výstavbě dálnice D5 z Plzně na státní hranici s Německem v devadesátých letech. Právě při výstavbě delších úseků dává PPP model financování největší smysl, a proto o něm uvažujeme například u dostavby dálnice D35, která je alternativou brněnské D1,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Stát začne dálnici splácet až po zprovoznění a po 25 letech ji plnohodnotně převezmeme do své správy ve stavu, který lze označit jako nový. Z hlediska uživatelů bude dálnice zpoplatněna shodně jako jiné pozemní komunikace v ČR. Příjem z těchto poplatků bude příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury a nebude jakkoliv provázán s úhradou koncesionáři, který je placen výhradně na základě principu dodržování kvality služeb. Za průběh výstavby a následného provozu je zodpovědný koncesionář – Via Salis, společný podnik VINCI Highways a Meridiam a zadal stavební práce subdodavateli Eurovia CS, dceřiné společnosti skupiny VINCI. Provoz a správa v existující části dálnice D4 bude zahájena 1. července 2021.

„Za realizaci tohoto projektu bude zodpovídat tým odborníků s praxí z mezinárodních projektů VINCI i Meridiam. Jsme hrdí, že můžeme přinést do České republiky novou zkušenost a nový rozměr ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Díky našemu zázemí přinášíme i jistotu finančního zajištění projektu a rozsáhlou globální odbornost, a to nejen v oblasti realizace dálničních projektů, ale také v kvalitě každodenních služeb, které brzy začneme poskytovat řidičům,“ řekl Christian Biegert, generální ředitel Via Salis a zástupce koncesionáře pro ČR.

Technické detaily projektu:

  • 47,1 km celková délka opravených a nových úseků
  • 2.127.000 m3 vytěžené půdy
  • 675.000 m3 vytěžené ornice
  • 315.000 m3 nově dodané půdy
  • 5 stávajících stavebních konstrukcí bude zbouráno a nahrazeno novými
  • 40 stavebních konstrukcí bude nově vybudováno (včetně 20 staveb umožňujících migraci zvěře)
  • 3 asfaltové vrstvy na nových úsecích (8 + 8 + 4 cm)
  • 767.000 m2 vozovky na nových úsecích
  • 4360 m protihlukových stěn
  • 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi
  • 100% pokrytí nové dálnice kamerovým systémem
  • 112 ks kamer pro monitorování úseků
  • 48 nouzových SOS telefonů
  • 28 variabilních dopravních značek a informačních tabulí
  • 10 meteorologických stanic
  • 27 analyzátorů dopravního proudu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít