BMW X3 G01 (2017-)

BMW X3 s interním označením G01 je třetí generace středně velkého SUV mnichovské automobilky, vyráběná od roku 2017. Na rozdíl od předchůdců se vůz v roce 2019 dočkal také vrcholné verze X3 M, o rok později pak debutovalo čistě elektrické provedení iX3. Stejně jako od druhé generace je od X3 (G01) odvozeno také SUV kupé BMW X4 (interně G02).

Za designem exteriéru stojí původem australský designér Calvin Luk, který vsadil na kombinaci robustního tvaru se sportovním charakterem. Hlavním motivem přídě je trojrozměrná maska chladiče s dvojitými ledvinkami a šestiúhelníkové mlhovky, z boku zaujme dlouhá kapota. Vzhled přitom upravují tři výbavové linie, xLine s vnějšími detaily v provedení matného hliníku zdůrazňuje robustní charakter, zatímco Luxury Line sází na eleganci a M Sport zase na sportovní výraz.

Rozměry se mimochodem v rámci mezigeneračního srovnání nijak zásadně nezměnily, o pět centimetrů prodloužený rozvor však pomáhá vnitřnímu prostoru. Světlá výška mimochodem činí 204 mm, brodivost pak dosahuje dokonce hodnoty 500 mm.

Interiér navržený podle soudobého stylu BMW využívá šestiúhelníkových tvarů. Několikrát se tu objevuje i logo X, zdůrazňující zařazení modelu do řady SUV. Zadní sedadla mají sklopná opěradla, dělená v poměru 40:20:40, za příplatek lze individuálně nastavit i jejich sklon.

Vyspělý podvozek

Technický základ poskytla platforma CLAR s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol, sdílená s dalšími většími modely značky své doby (např. s řadou 3 G20). Jízdním vlastnostem napomáhá rovněž ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi nápravy, za příplatek je tu samozřejmě inteligentní pohon všech kol xDrive. Naopak už v základu nechybí přepínač jízdních režimů.

Podvozek X3 třetí generace tvoří dvojitá spodní ramena a otočná pružicí a tlumicí vzpěra vpředu a pětiprvková zadní náprava. Pro snížení neodpružené hmotnosti pak byla použita hliníková ložiska a odlehčené duté stabilizátory. Brzdový systém je zase osazen lehkými brzdami se zlepšeným účinkem. Připlatit si mimochodem lze za elektronicky ovládané adaptivní tlumiče, účinnější sportovní brzdy nebo sportovní podvozek s tužšími pružinami a tlumiči či stabilizátory s větším průměrem.

Široká nabídka

Jak je u BMW zvykem, nabídka motorů je v případě X3 (G01) opravdu bohatá. V době premiéry byly k dispozici tři jednotky; xDrive20d se vznětovým dvoulitrovým čtyřválcem se 140 kW, xDrive30d s naftovým šestiválcem o výkonu 195 kW a sportovně orientované M40i s benzinovým šestiválcem s 265 kW. Krátce na to však následovaly i benzinové čtyřválce xDrive30i (185 kW) a xDrive20i (135 kW). Na vrchol naftové nabídky se pak postavil šestiválec M40d s 240 kW a později 250 kW.

V roce 2019 pak následoval čtyřválcový plug-in hybrid xDrive30e se systémovým výkonem 215 kW a především vrcholné provedení BMW X3 M poháněné přeplňovaným řadovým benzinovým šestiválcem o objemu tří litrů. Základ poskytuje výkon 353 kW, posílená verze X3 M Competition dokonce 375 kW.

V roce 2020 pak debutovalo dopředu avizované elektrické SUV. BMW iX3 vsadilo na elektromotor o výkonu 210 kW, jednostupňový převod a výkonovou elektroniku v jednom celku pohánějící zadní nápravu. Ve stejném roce došlo také k doplnění turbodieselů o elektromotor, pro zajištění mildhybridního pohonu.

Nástup mildhybridů

V roce 2021 pak BMW X3 generace G01 prošlo modernizací. Lehce inovovaný vzhled s jinými ledvinkami, novým nárazníkem a nižšími světlomety (standardně full-LED) udělal auto mohutnější. Záď ozdobila nově řešená koncová světla s výraznější grafikou. Uvnitř se pak nově objevil volně stojící displej multimediálního systému se standardně dodávanou úhlopříčkou 10,25 palce, případně za příplatek 12,3″. Přepracován byl i středový panel a středový tunel, zatímco standardem se stala třízónová automatická klimatizace nebo sportovní přední sedačky s vyhříváním.

Z hlediska motorů pak BMW dále rozšířilo nabídku mildhybridů, když o 48V technologii se startérem-generátorem a další baterií doplnila také tři benzinové motory. K dispozici konkrétně byly dvoulitrové zážehové čtyřválce xDrive20i (135 kW) a xDrive30i (180 kW) a třílitrový šestiválec M40i (265 kW). Turbodiesely zastupovaly čtyřválec xDrive20d (140 kW) a šestiválce xDrive30d (210 kW) a M40d (250 kW).

Nadále byl k dispozici rovněž čtyřválcový plug-in hybrid xDrive30e se systémovým výkonem 215 kW a elektromobil iX3. Na vrcholu nabídky pak zůstaly verze X3 M (353 kW) a X3 M Competition (375 kW), jejíž točivý moment vzrostl o 50 N.m na 650 N.m.

BMW X3 G01 se stejně jako předchůdci pro Evropu vyrábí v americkém závodě Spartanburg. Elektrická verze iX3 ale pro celý svět vzniká v čínském Šen-jangu. Produkce pro lokální trhy pak probíhá též v Indii, Thajsku, Brazílii nebo Jižní Africe.

BMW X3: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4708 x 1891 x 1676 x 2864 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 550 litrů
  • Výroba: 2017- (Spartanburg, USA)/2020- (Šen-jang, Čína)

Ohodnoťte BMW X3 (G01) i vy, v komentářích pod článkem

BMW X3

4.45

Design

4.3/5

Technika

5.0/5

Jízdní vlastnosti

4.5/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.5/5

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

2 komentáře: „BMW X3 G01 (2017-)

  • 21 srpna, 2021 (10:00)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Kategorie středně velkých SUV luxusních značek je dnes opravdu nabitá. Audi Q5, BMW X3 i Mercedes-Benz GLC jsou skvělými automobily, a tak je potřeba je hodnotit podle těch nejpřísnějších měřítek.

    Jenže také optikou přísného oka je BMW X3 v testované verzi xDrive30d skvělým automobilem. Pohodlným, s luxusním interiérem nebo dostatečně prostornou kabinou. Také testovaný řadový šestiválec xDrive30d je i v nejnovější mildhybridní formě prostě skvělým motorem, s kultivovaným chodem, závratnou silou, optimální spotřebou i skvělým sladěním.

    Pokud tedy hledáte ve vodách středně velkých SUV luxusních značek, BMW X3 je rozhodně doporučení hodná volba. Mně osobně vadily přece jen těžkopádnější charakter než třeba u konvenční řady 3. Fyziku ale zkrátka člověk neočaruje…

    Více na: https://www.auto.cz/bmw-x3-xdrive30d-i-s-novou-technikou-je-to-paradni-kousek-139964

    Reagovat
  • 16 února, 2022 (08:20)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    U BMW X3 se mi líbí, že je to auto, které si vlastně na nic nehraje. Je prostě dobré. A lidi to ví, proto ho tolik kupují. Když přijedete do společnosti, tak působí naprosto důstojně, ne jako nějaký chudší brácha X5. Uvnitř nestrádáte vůbec v žádném směru. Zvlášť, pokud zvolíte tento výborný motor xDrive30d.

    Tento motor, tedy naftový šestiválec, považuji za jeden z nejlepších. A zde mě naprosto nezklamal. Díky odhlučnění a jeho kultivovanému chodu vlastně ani nevíte, že máte pod kapotou naftový motor. Nově se jedná o mild hybrid s výkonem 286 koní a točivým momentem 650 newtonmetrů. A je to opravdu cítit! Za celou dobu jsem téměř nepoužil sportovní režim. Protože jednoduše nebyl potřeba. BMW X3 neberu jako sportovní auto. Ale když jsem potřeboval předjet, stačilo prostě šlápnout na plyn. A bylo to. Když jsem měřil zrychlení z nuly na sto, tak jsem naměřil dokonce lepší hodnotu, než udává výrobce, ta je 5,7 až 5,9 sekundy, což je i tak skvělá hodnota.

    Udávané spotřeby 6,2 litru se mi sice docílit nepodařilo, i tak jsem měl ale průměr pod sedm litrů. A to na auto, které váží přes dvě tuny, není vůbec špatná hodnota! Jezdil jsem svižně, ale ne sportovně. Primárně jsem využíval komfortní režim a naprosto si ho užíval. Díky skvělému odhlučnění je na palubě naprostá pohoda i při dálničních rychlostech. A podvozek si poradí s nerovnostmi i pokud máte dvacetipalcová kola s runflaty.

    Interiér nikoho, kdo jel v nějakém novějším BMW, nepřekvapí. Vše je na svém místě, vše skvěle funguje a vše je kvalitní. Infotainment je parádně rychlý, jeho ovládání pomocí kulatého ovladače je tak dobré, že možná ani nezjistíte, že je displej dotykový. Displej před řidičem nejde nijak moc upravovat, může zobrazovat uprostřed mapu, aktuálně přehrávané audio, nebo také nic. A to je vše. Otáčkoměr je obrácený, což podle mě nemůže nikomu vadit. Zvlášť, když máte automat a otáčkoměr je vlastně spíš jen takový doplněk.

    Více na: https://www.roadblog.cz/bmw-x3-xdrive30d-2021/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *