Citroën C5 s interním označením X7 (někdy též RD nebo TD) je druhá generace takto pojmenovaného modelu střední třídy z dílny francouzské automobilky, který se pro evropské trhy vyráběl mezi lety 2008 až 2017. Třeba v Číně ale model pokračoval až do roku 2021. C5 druhé generace byla nabízena ve formě sedanu a kombi, které od roku 2014 bylo nabízeno i ve zvýšené formě CrossTourer. V roce 2021 debutoval jako nástupce Citroën C5 X, který se v rámci aktuálních trendů přiblížil světu crossoverů.
Automobil mna trh vstupoval jako přímý konkurent pro zavedené modely střední třídy. I proto změnil koncepci, když se z pětidveřového liftbacku stal sedanem. Tým Domagoje Dukece vozu vtiskl elegantní tvář, vpředu definovanou bumerangovými světlomety (evoluce řešení z předchůdce) originálně propojenými dvojitou linkou tvořící uprostřed přídě šípovitý znak výrobce. Styl přímo navazoval na koncept C5 Airscape z podzimu 2007.
V době premiéry vůz zaujal dlouhým rozvorem 2.815 mm a délkou 4.779 mm, kombi bylo pak ještě o 50 mm delší.
Interiér na svoji dobu vsadil na moderní řešení s širokoúhlým displejem navigace a klávesnicí pod ním. Nechyběl ani pro Citroën tehdy charakteristický detail v podobě volantu s pevným středem. Nezbytná byla i vysoká úroveň komfortu. Přední sedačky tak za příplatek nabídly funkci masáže, výrobce sliboval rovněž pečlivé odhlučnění díky rozsáhle užitým těsnícím materiálům nebo vrstveným sklům.
Podvozková platforma byla převzata z Citroënu C6, shodnou podlahovou plošinu užíval i tehdejší Peugeot 407. Vpředu tudíž byla užita lichoběžníková náprava, zatímco vzadu čtyřprvkové zavěšení. V tomto případě však byla specialitou možnost objednání odpružení ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči pérování, na výběr ale byl též elektronicky řízený systém Hydractive 3 Plus.
Vrcholné šestiválce
Do prodeje vůz vstupoval se třemi zážehovými a čtyřmi vznětovými motory, které z produkce Skupiny PSA byly v tehdejší době už dobře známé. Ty benzinové zastoupily čtyřválce 1.8i 16V (92 kW) a 2.0i 16V (103 kW) a vidlicový šestiválec 3.0i (155 kW). Na poli dieselových agregátů šlo o 1.6 HDi (80 kW), 2.0 HDi (100 kW), 2.2 HDi (125 kW) a vrcholný šestiválec 2.7 HDi (150 kW).
Už v roce 2009 se však nabídka motorů měnila. Místo atmosférického dvoulitru dorazilo přeplňované 1.6 THP (115 kW) s twin-scroll turbodmychadlem, zatímco na straně turbodieselů byl novinkou 2.0 HDi (120 kW).
Následující rok došlo k jemné modernizaci, prostřednictvím nových diodových světel denního svícení. V nabídce se pak objevil mikrohybrid 1.6 e-HDi (82 kW) s posíleným startérem a start-stop systémem, popřípadě dvakrát přeplňované 2.2 HDi (150 kW).
Další inovace
V roce 2012 se světlomety měnily znovu, stejně jako řešení masky, podle nového, zakulaceného loga výrobce. Rok 2014 pak znamenal příchod derivátu C5 CrossTourer. To bylo o 15 mm zvýšené kombi s výraznějšími lemy blatníku a lépe chráněnými nárazníky.
K ještě jedné modernizaci došlo v roce 2017, ta už se však týkala jen čínské specifikace. Naopak v Evropě vůz tehdy skončil. Nepřímým nástupcem se stalo SUV C5 Aircross.
Výrobu druhé generace modelu Citroën C5 (X7) pro Evropu zajišťoval francouzský závod v Rennes. Pro čínský trh vůz vzniká v tamějším Wu-chanu.
Citroën C5: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4779 x 1860 x 1458 x 2815 mm (C5), 4829 x 1860 x 1491 x 2815 mm (C5 Tourer)
- Objem zavazadlového prostoru: 439 litrů, 467 litrů s lepicí sadou (C5); 505 litrů, 539 litrů s lepicí sadou (C5 Tourer)
- Výroba: 2007-2017 (Rennes, Francie)
C5 generace X7 je někdy označována za ten poslední pravověrný Citroën, díky tomu, že ještě nabízela hydropneumatické odpružení, kdysi typický prvek značky. Už však jen za příplatek, a tak tento prvek velká část ojetin nemá. Systém Hydractive každopádně už není takovým strašákem jako kdysi, jedná se o spolehlivé řešení, byť pružicí jednotky (tzv. koule) stále mohou zazlobit. Běžně ale vydrží 200.000 km. To spíš bývají potíží tekoucí pístnice. Z hlediska motorů jsou paradoxně lepší volbou turbodiesely, které ostatně bývají v bazarové nabídce obvyklejší, kvůli časté historii vozů ve firemních flotilách. Mechanicky odolné jsou hlavně jednotky 2.0 HDi a 2.2 HDi, ten větší potěší i slušnou silou. Obvyklý je ale jejich vysoký nájezd, právě proto, že často sloužily jako fleetové auto. Naopak se vyhněte šestiválcům 2.7 HDi a 3.0 HDi, kterým hrozí prasklá kliková hřídel. Ideální nejsou ani benzinové čtyřválce 1.6 THP (později PureTech), kterým hrozí zakarbonování. Stejný problém trápí i turbodiesel 1.6 HDi (a jeho inovované verze e-HDi a BlueHDi). Plusem C5 je pak příkladná antikorozní ochrana, prodražit se naopak může oprava podvozku, využívajícího hliníkové díly. Celkově je však Citroën C5 zajímavou alternativou k Passatu nebo Superbu. Možná není uvnitř tak prostorný, zato ale nabízí nižší cenovku. Oceníte i komfort, způsobený nejen samotným podvozkem, ale také třeba komfortními sedačkami.