Citroën C5 X7 (2008-2017)

Citroën C5 s interním označením X7 (někdy též RD nebo TD) je druhá generace takto pojmenovaného modelu střední třídy z dílny francouzské automobilky, který se pro evropské trhy vyráběl mezi lety 2008 až 2017. Třeba v Číně ale model pokračuje až do roku 2021. C5 druhé generace byla nabízena ve formě sedanu a kombi, které od roku 2014 bylo nabízeno i ve zvýšené formě CrossTourer.

Automobil mna trh vstupoval jako přímý konkurent pro zavedené modely střední třídy. I proto změnil koncepci, když se z pětidveřového liftbacku stal sedanem. Tým Domagoje Dukece vozu vtiskl elegantní tvář, vpředu definovanou bumerangovými světlomety (evoluce řešení z předchůdce) originálně propojenými dvojitou linkou tvořící uprostřed přídě šípovitý znak výrobce. Styl přímo navazoval na koncept C5 Airscape z podzimu 2007.

V době premiéry vůz zaujal dlouhým rozvorem 2.815 mm a délkou 4.779 mm, kombi bylo pak ještě o 50 mm delší.

Interiér na svoji dobu vsadil na moderní řešení s širokoúhlým displejem navigace a klávesnicí pod ním. Nechyběl ani pro Citroën tehdy charakteristický detail v podobě volantu s pevným středem. Nezbytná byla i vysoká úroveň komfortu. Přední sedačky tak za příplatek nabídly funkci masáže, výrobce sliboval rovněž pečlivé odhlučnění díky rozsáhle užitým těsnícím materiálům nebo vrstveným sklům.

Podvozková platforma byla převzata z Citroënu C6, shodnou podlahovou plošinu užíval i tehdejší Peugeot 407. Vpředu tudíž byla užita lichoběžníková náprava, zatímco vzadu čtyřprvkové zavěšení. V tomto případě však byla specialitou možnost objednání odpružení ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči pérování, na výběr ale byl též elektronicky řízený systém Hydractive 3 Plus.

Vrcholné šestiválce

Do prodeje vůz vstupoval se třemi zážehovými a čtyřmi vznětovými motory, které z produkce Skupiny PSA byly v tehdejší době už dobře známé. Ty benzinové zastoupily čtyřválce 1.8i 16V (92 kW) a 2.0i 16V (103 kW) a vidlicový šestiválec 3.0i (155 kW). Na poli dieselových agregátů šlo o 1.6 HDi (80 kW), 2.0 HDi (100 kW), 2.2 HDi (125 kW) a vrcholný šestiválec 2.7 HDi (150 kW).

Už v roce 2009 se však nabídka motorů měnila. Místo atmosférického dvoulitru dorazilo přeplňované 1.6 THP (115 kW) s twin-scroll turbodmychadlem, zatímco na straně turbodieselů byl novinkou 2.0 HDi (120 kW).

Následující rok došlo k jemné modernizaci, prostřednictvím nových diodových světel denního svícení. V nabídce se pak objevil mikrohybrid 1.6 e-HDi (82 kW) s posíleným startérem a start-stop systémem, popřípadě dvakrát přeplňované 2.2 HDi (150 kW).

Další inovace

V roce 2012 se světlomety měnily znovu, stejně jako řešení masky, podle nového, zakulaceného loga výrobce. Rok 2014 pak znamenal příchod derivátu C5 CrossTourer. To bylo o 15 mm zvýšené kombi s výraznějšími lemy blatníku a lépe chráněnými nárazníky.

K ještě jedné modernizaci došlo v roce 2017, ta už se však týkala jen čínské specifikace. Naopak v Evropě vůz tehdy skončil. Nepřímým nástupcem se stalo SUV C5 Aircross.

Výrobu druhé generace modelu Citroën C5 (X7) pro Evropu zajišťoval francouzský závod v Rennes. Pro čínský trh vůz vzniká v tamějším Wu-chanu.

Citroën C5: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4779 x 1860 x 1458 x 2815 mm (C5), 4829 x 1860 x 1491 x 2815 mm (C5 Tourer)
  • Objem zavazadlového prostoru: 439 litrů, 467 litrů s lepicí sadou (C5); 505 litrů, 539 litrů s lepicí sadou (C5 Tourer)
  • Výroba: 2007-2017 (Rennes, Francie)

Ohodnoťte Citroën C5 i vy, v komentářích pod článkem:

Citroën C5

4.1

Design

3.5/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.5/5

Cena

4.5/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “Citroën C5 X7 (2008-2017)

  • 4 března, 2021 (08:29)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    C5 generace X7 je někdy označována za ten poslední pravověrný Citroën, díky tomu, že ještě nabízela hydropneumatické odpružení, kdysi typický prvek značky. Už však jen za příplatek, a tak tento prvek velká část ojetin nemá. Systém Hydractive každopádně už není takovým strašákem jako kdysi, jedná se o spolehlivé řešení, byť pružicí jednotky (tzv. koule) stále mohou zazlobit. Běžně ale vydrží 200.000 km. To spíš bývají potíží tekoucí pístnice. Z hlediska motorů jsou paradoxně lepší volbou turbodiesely, které ostatně bývají v bazarové nabídce obvyklejší, kvůli časté historii vozů ve firemních flotilách. Mechanicky odolné jsou hlavně jednotky 2.0 HDi a 2.2 HDi, ten větší potěší i slušnou silou. Obvyklý je ale jejich vysoký nájezd, právě proto, že často sloužily jako fleetové auto. Naopak se vyhněte šestiválcům 2.7 HDi a 3.0 HDi, kterým hrozí prasklá kliková hřídel. Ideální nejsou ani benzinové čtyřválce 1.6 THP (později PureTech), kterým hrozí zakarbonování. Stejný problém trápí i turbodiesel 1.6 HDi (a jeho inovované verze e-HDi a BlueHDi). Plusem C5 je pak příkladná antikorozní ochrana, prodražit se naopak může oprava podvozku, využívajícího hliníkové díly. Celkově je však Citroën C5 zajímavou alternativou k Passatu nebo Superbu. Možná není uvnitř tak prostorný, zato ale nabízí nižší cenovku. Oceníte i komfort, způsobený nejen samotným podvozkem, ale také třeba komfortními sedačkami.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít