Citroën C5 Aircross (2017-)

Citroën C5 Aircross je kompaktní pětimístné SUV vyráběné francouzskou automobilkou od roku 2017. Automobil se nejprve začal prodávat v Číně, do Evropy dorazil až o rok později. Stal se nástupcem podobně velkého SUV C4 Aircross, svým způsobem v tehdejší nabídce nahradil i model střední třídy Citroën C5.

Airbumpy a individualizace

Design navázal na dříve uvedené modely značky, což znamená příď s rozdělenými světlomety, jejichž horní úzká část navazuje na logo. Boky ozdobily vzduchové kapsy Airbump, další poznávací znak současných Citroënů. Důležitou vlastností jsou také široké možnosti individualizace, Citroën v době premiéry sliboval 30 barevných kombinací karoserie a střechy.

Základem je modulární platforma EMP2 Skupiny PSA, kterou vůz sdílí s Peugeoty 3008 a 5008 druhé generace, velikostně však zapadá přesně mezi ně. Podvozek tvoří vpředu modifikované vzpěry MacPherson, vzadu najdeme torzně poddajnou příčku. Základem je pohon předních kol, pohon obou náprav je k dispozici pouze v rámci plug-in hybridního modelu.

Citroën v posledních letech klade důraz také komfort. Z toho důvodu se C5 Aircross dočkal systému Citroën Advanced Comfort, převzatého z C4 Cactus, jehož součástí je odpružení s tlumiči s hydraulickými dorazy. Součástí snahy o dosažení maximálního jízdního komfortu jsou také speciálně navržená sedadla se zesílenými potahy s všitou 15mm vrstvou z měkkého materiálu na způsob molitanu.

Vnitřek zase vsadil na praktičnost inspirovanou MPV – proto zadní lavici tvoří tři samostatně posuvná a polohovatelná sedadla. Rozsah jejich pohybu v podélném směru činí 150 mm, zatímco úhel opěradel lze měnit v rozmezí 19 až 26,5°. Možností je i jejich sklopení do roviny. 

Postupná proměna palety motorů

Do prodeje vůz vstoupil s nabídkou čtyř motorů. Benzinové zastoupily tříválec 1.2 PureTech (96 kW) a čtyřválec 1.6 PureTech (133 kW), z turbodieselů tu byly čtyřválce 1.5 BlueHDi (96 kW) a 2.0 BlueHDi (130 kW).

Na konci roku 2019 pak dorazil i plug-in hybrid, s kombinovaným výkonem 165 kW, využívající spolupráci benzinové šestnáctistovky se 133 kW a předního elektromotoru s 85 kW. Postupně přitom nahradil 1.6 PureTech a 2.0 BlueHDi, které v nabídce skončily mezi lety 2020 a 2021.

Změna tváře

Pro rok 2022 se pak Citroën C5 Aircross dočkal modernizace, která kompletně proměnila jeho tvář. Auto se zbavilo rozdělených světlometů, místo toho se tu objevila nová světla navazující na vodorovné lišty v masce. Jinak řešený je také přední nárazník, k jistým úpravám došlo i vzadu, kde se objevila nová koncová světla.

Proměněn byl rovněž interiér. Na vrchu středového panelu se objevil volně stojící displej, s úhlopříčkou až 10″. Středové výdechy ventilace se tak posunuly pod něj, aby mu vytvořily prostor. Nové jsou i sedačky, které mají být komfortnější než dosud.

Citroën C5 Aircross se pro Evropu vyrábí ve francouzské továrně Rennes, kde v produkci nahradil model C5. Produkci pro Čínu má na starosti tamější závod Čcheng-tu.

Citroën C5 Aircross: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4500 x 1840 x 1670 x 2730  mm
  • Objem zavazadlového prostoru:  580-720 litrů
  • Výroba: 2017- (Rennes, Francie)

Citroën C5 Aircross

4.05

Design

4.0/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.3/5

Cena

3.8/5

Celkový dojem

4.0/5

Uživatelům se líbí

  • Komfortní podvozek
  • Nízká spotřeba plug-in hybridu

Uživatelům se nelíbí

  • Jen dotykové ovládání klimatizace
  • Úzká sedadla vzadu

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

3 komentáře: „Citroën C5 Aircross (2017-)

  • 11 ledna, 2022 (09:59)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    I naftová C5 Aircross byla úžasně komfortní a odhlučněná. Hybridní verze na tom není jinak. Tedy vlastně je – je ještě tišší. Čistě na elektřinu ujedete nějakých 60 kilometrů. 60 naprosto tichých kilometrů. Můžete jet bez spalovacího motoru i 140 km/h na dálnici, tam ale výhodu tichého pohonu nevyužijete, aerodynamický hluk přehluší i benzínový motor.

    Podvozek je samostatnou kategorií. Tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy odvádí fantastickou práci. V nižších rychlostech je tolik neoceníte, ale čím rychleji pojedete, tím lépe budou pracovat.

    V plug-in hybridu získáte univerzální řešení. Odveze vás naprosto tiše a elektricky do práce, ale zároveň můžete vyrazit s rodinou na dovolenou a dobíjení vůbec nemusíte řešit. Něco to ale stojí.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-citroen-c5-aircross-hybrid-2020/

    Reagovat
  • 20 srpna, 2022 (12:45)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid
    Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid má své mouchy. Těmi jsou hlavně nějaké neduhy v interiéru, jako třeba pár laciných plastů nebo otravné ovládání klimatizace. Taky nejde o nejpropracovanější hybrid a trochu mu schází pohon všech kol. Ovšem pokud vám jde v první řadě o pohodlí a klid na palubě, je to auto pro vás. Krom některých starších Citroënů jsem asi nezažil neprémiové auto, které by oplývalo takovým komfortem. A pokud máte kde nabíjet, jde i o úsporného společníka, kterého ve městě můžete využívat jako klasický elektromobil. Spotřebou pak potěší i na dlouhých cestách. A ta kultivovanost hybridního ústrojí! To je pohádka. K tomu přidává solidní dynamiku k předjíždění. Zároveň se příjemně řídí. Tudíž i když to není auto, které bych si koupil a má pár neduhů, tak musím přiznat, že se mi vracet nechtělo. Je to fajn každodenní společník. Hledáte-li rodinné SUV a nechcete skončit v obligátním koncernu a podobně, určitě můžu C5 Aircross doporučit. Ten až prémiový komfort vám bude leckdo závidět.

    Více na: https://www.wikicars.cz/test-citroen-c5-aircross-plug-in-hybrid-mestsky-elektromobil-i-extremne-pohodlny-pozirac-kilometru/

    Reagovat
  • 26 října, 2022 (18:40)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Citroën C5 Aircross Hybrid 225 (2022)
    Citroën je odjakživa známý pro svoji avantgardní tvář a komfort na palubě. Jak se tyto charakteristiky povedlo použít u SUV Citroën C5 Aircross? Po týdnu testování mám jasno, tohle SUV je pro leckteré zákazníky ideálním automobilem.

    Usedl jsem přitom za volant modernizovaného kousku z roku 2022. V rámci modernizace C5 Aircross dospěl, avantgardní příď nahradilo konvenčnější pojetí, které však vůz dělá elegantnějším, přesně ve stylu někdejších luxusních Citroënů. Pořád přitom vůz zůstává originální, s neobvykle ztvárněným propojením grafiky světel s maskou.

    V rámci faceliftu se měnila také kabina, která využila nejmodernější prvky koncernu Stellantis – nejnovější infotainment či minimalistickou volicí páku automatu. V nejvyšší specifikaci je tu svébytný středový panel s volně stojícím 10″ dotykovým displejem infotainmentu, které střídá výchozí řešení zabudované mezi výdechy ventilace. Obrazovka má díky vysokému rozlišení výtečný obraz, systém by nicméně mohl rychleji reagovat na pokyny. Interiér pak působí až nečekaně luxusně, v tomto směru udělal vůz v rámci faceliftu krok dopředu.

    Za volantem se sedí vysoko, přesně, jak mají zákazníci SUV rádi, což usnadňuje výhled z auta i nastupování. Plusem jsou pohodlná sedadla, s možností masážní funkce. Prostoru je tu pak však jen průměrně. Citroën C5 Aircross sice zvenku působí dost mohutně, stále je to ale kompaktní SUV s délkou 4,5 metru, což se vzadu plně projeví. Dospělý tu má sice nad hlavou hromadu místa, před koleny to je ale tak akorát.

    C5 Aircross nicméně myslí především na rodiny s dětmi, v tomto směru jsou tak výhodou tři samostatná sedadla. Plusem pro rodiny je i slušný zavazadelník, a to i v případě plug-in hybridu, u něž prostor pod podlahou z větší části zabírají baterie. Jen to víko kufru by se mohlo otevírat rychleji.

    Citroën C5 Aircross modelového roku 2022 jsem testoval jako plug-in hybrid, což je pro rodinné SUV pro leckoho ideální volba. Po městě na elektřinu vůz klidně zvládne bezmála 40 km, se spotřebou elektrické energie 30 kWh. Akumulátor se přitom se silnější palubní nabíječkou dobije za dvě hodiny.

    Jak bývá u plug-in hybridů zvykem, je vhodné akumulátor pravidelně dobíjet. Jinak ve městě jezdíte s vybitou baterií za 8-10 l/100 km podle provozu. Na dálnici pak auto v hybridním režimu jezdí za 8 l/100 km. Na okreskách to ale s nabitou baterií klidně zvládne se spotřebou 1 l/100 km – díky pravidelnému zpomalování auto rekuperuje brzdnou energii zpět do baterie. Sladění motorů je přitom optimální, příkladně hladké. Také automat řadí hladce, byť nikoliv neznatelně. Plnou sílu 165 kW ale využijete jen málokdy, k osobnosti vozu se rychlá jízda tolik nehodí.

    Celkový charakter C5 Aircross je totiž ryzí Citroën. Prim tu hraje komfort a pohoda na palubě. Řízení je lehké, přesně takové, že jej můžete řídit jedním prstem, když se vám zachce. Podvozek je pak měkký, což bohužel na rozbitých českých cestách občas znamená, že si tlumiče bouchnou do dorazů. Houpavý charakter je ale opojný a leckoho bude bavit. Stejně tak na dálnici na palubě vládne klid, odhlučnění motoru i okolní je příkladné.

    Zkrátka řečeno, jestli hledáte pohodlné SUV pro rodiny, Citroën C5 Aircross pro vás je volbou, kterou byste neměli minout.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *