Citroën C4 Cactus je kompaktní model z dílny francouzské značky nabízený od roku 2014. Původně se jednalo o crossover, facelift z roku 2018 však automobil proměnil do podoby hatchbacku, čímž se měl více odlišit od tehdy nově uvedeného malého SUV C3 Aircross. Zároveň tímto krokem C4 Cactus nepřímo nahradil hatchback nižší střední třídy Citroën C4.
Automobil vstoupil na trh jako dostupná alternativa ke klasickým kompaktním hatchbackům. K tomu pomohl hlavně netradiční vzhled, definovaný stylovými čistými plochami, rozdělenými světlomety a především prvky Airbump, vzduchovými kapsami z pružného termoplastického polyuretanu, které měly karoserii uchránit před oděrkami a poškrábáním třeba na parkovišti.
Interiér pak vsadil na minimum tlačítek a dvě obrazovky, jednu místo typického přístrojového štítu, druhou pro ovládání infotainmentu. Zajímavostí bylo i umístění airbagu spolujezdce do stropu pro zajištění velkého prostoru pro odkládací schránku vpředu nebo možnost panoramatického střešního okna, které pro snížení nákladů postrádalo klasickou clonu, ale využilo jen čtyřvrstvou tepelnou a UV ochranu.
Základem se stala platforma PF1 sdílená primárně s modely segmentu B, jako byl tehdejší Citroën C3 nebo první generace Peugeotů 208 a 2008. Podvozek tudíž tvoří tradiční kombinace vzpěr MacPherson vpředu a vlečených ramen vzadu, poháněná je pouze přední náprava. Jednodušší architektura znamenala, že je C4 Cactus asi o 100 kg lehčí než konkurenční zástupci nižší střední třídy. Nabídka motorů zpočátku zahrnovala zážehové tříválce PureTech, turbodiesely zastupovala řada HDi i modernější BlueHDi.
Změna koncepce
Pro rok 2018 byl Citroën C4 Cactus modernizován, přičemž facelift byl tentokrát radikálnější, než bývá zvykem. Auto přišlo o část kapes Airbump, které se staly už spíše designovou záležitostí než praktickým prvkem a pozměněna byla i příď. Z crossoveru se tak z optického pohledu stal hatchback, a to přestože se výška nijak nezměnila. Nadále činila 1.480 mm, respektive 1.530 mm se střešními ližinami.
Auto více vsadilo na komfort, když jako první Citroën v Evropě dostal tlumiče s hydraulickými dorazy. Pohodlnější se staly také sedačky, díky nové pěně s vysokou hustotou. Nadto se rozšířila nabídka individualizace vzhledu.
Citroën C4 Cactus: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4157 x 1729 x 1480 x 2595 mm (2014-2018), 4170 x 1714 x 1480 x 2595 mm (od roku 2018)
- Objem zavazadlového prostoru: 348 litrů (2014-2018), 358 litrů (2018-2020)
- Výroba: 2014-2020 (Villaverde, Španělsko)
Citroën C4 Cactus je snad jediné auto na světě, které v rámci faceliftu změnilo svoji koncepci, když se proměnilo z crossoveru v hatchback. Stačilo přitom změnit jen pár designových prvků. Cactus svým neotřelým stylem zaujme jak ve verzi před faceliftem, tak po faceliftu, a to jak zvenku, tak uvnitř. Právě vevnitř ale bohužel dá najevo, že vznikal v „pokrizové éře.“ Některá řešení zkrátka jasně dokazují snahu snížit náklady co nejníže, ať už prostřednictvím panoramatického střešního okna bez clony, výklopnými (nikoliv stahovatelnými) zadními okny nebo důrazem na dotykové ovládání výhradně prostřednictvím obrazovky multimediálního systému. Oceňuji ale vcelku pohodlný podvozek nebo lehké řízení, které se k celkovému naladění vozu hodí. Ideální je i tříválec 1.2 PureTech (81 kW), s nímž se dočkáte nečekaného elánu. Líbí se mi pak jeho spárování s šestistupňovým manuálem s příjemně krátkou dráhou spojkového pedálu a velice dobrým řazením s jasně definovanými dráhami. Po faceliftu pak došlo k výraznému zlepšení odhlučnění, díky silnějším sklům nebo novým těsnícím materiálům tak prakticky neslyšíte ani motor, ani práci podvozku.