Peugeot 2008 A94 je první generace malého městského crossoveru, představeného v roce 2013. Automobil se soudobě představenou první generací Renaultu Captur pomohl zpopularizovat kategorii malých SUV/crossoverů a stal se jedním z nejprodávanějších aut tohoto segmentu v Evropě. Na českém trhu byl dokonce ve své době nejprodávanějším malým SUV. Na začátku 2020 jej nahradil Peugeot 2008 druhé generace.
Design 2008 s interním označením A94 vycházel z konceptů Urban Crossover a 2008, představených v roce 2012. Vůz opticky navázal na Peugeot 208 první generace (A9), spíše než o typické SUV šlo spíše o crossover – i díky tomu, že mělo za úkol nahradit také malé kombi 207 SW, které se přímého nástupce už nedočkalo. Interiér využil řešení i-Cockpit s vyvýšeným přístrojovým štítem a malým volantem, prezentovaným už v 208. V roce 2016 pak dorazila na trh modernizovaná verze, která se primárně odlišila maskou chladiče a obecně drsnějším postojem. Navíc rozšířila nabídku o luxusně pojaté provedení GT-Line.
Základem první generace Peugeotu 2008 byla platforma PF1, sdílená s tehdejším malým hatchbackem 208. Auto dostalo výhradně pohon předních kol, čtyřkolka podle tvůrců nebyla potřeba – šlo o model primárně zamýšlený do města, nikoliv o terénní vůz. K dispozici byl alespoň systém Grip Control, alias možnost přepínání nastavení elektronické kontroly trakce pro jízdu na různých površích. Zatímco nástupce dostal také elektrickou verzi e-2008, první generace tohoto městského crossoveru byla dostupná výhradně se spalovacími motory.
Peugeot 2008 A94 kvůli mezinárodnímu zájmu vznikal v různých koutech světa, třeba i v Brazílii, Malajsii, Íránu nebo Číně. Produkci pro evropské trhy měla na starosti továrna Peugeotu ve francouzských Mylhúzách. Mezi lety 2013 a 2019 bylo postaveno zhruba 1,13 milionu exemplářů tohoto modelu.
Peugeot 2008: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4159 x 1739 x 1570 x 2537 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 360 litrů
- Výroba: 2013-2019 (Mylhúzy, Francie)
+ Šarmantní vzhled, atraktivní cenovka, hodnotně působící interiér, snadné nastupování dozadu, vcelku úsporný turbodiesel 1.6 BlueHDi, komfortně naladěný podvozek, slušné odhlučnění
– Extravagantní interiér, nepříliš intuitivní ovládání navigace, manuálně zvedaný kryt zavazadelníku
Peugeot 2008 byl na českém trhu ve své době nejprodávanější malé SUV, čemuž se vůbec není co divit. Elegantní vzhled, komfortně naladěný podvozek nebo atraktivní cenovka uměla zapůsobit, stejně jako hezky zpracovaný interiér. i-Cockpit s maličkým volantem a vysoko usazeným přístrojovým štítem ale stejně jako v jiných Peugeotech byl kompromisním řešením. Malý volant na dlouhých cestách není příliš pohodlný, na budíky pak osoby určité výšky zkrátka nikdy dobře neuvidí. Moc mě neoslovila ani rozměrná hlavice ruční brzdy, která zbytečně zabírala prostor ve středovém tunelu. Jedničkovou 2008 jsem zkoušel s turbodieselem 1.6 BlueHDI (88 kW), což byl sice jadrnější motor, avšak se slušným elánem i spotřebou (dlouhodobě pod šest litrů). Horší to však bylo s šestistupňovou manuální převodovkou, jejíž dráhy jsou delší a samotné řazení je poněkud gumové. Vadil mně i podivný chod spojkového pedálu, který zabíral až u horní polohy. Z uživatelského hlediska si ještě vzpomínám na plato, které se nezvedalo s víkem kufru, ale bylo ho nutné ručně odklopit.
Peugeot 2008 1.2 PureTech 2019
Plusy
atraktívny dizajn
vzdušný interiér
príjemné predné sedadlá
dobre naladený podvozok
pekný prejav motora
rýchle riadenie
dobrá kvalita spracovania interiéru
Mínusy
nepraktické plató v batožinovom priestore
Více na: https://dominiccars.sk/test-jazdenky-peugeot-2008-1-2-puretech/