Volkswagen Caddy (2020-)
Volkswagen Caddy debutoval v roce 2020 už ve své páté generaci. Kompaktní užitkový model, dostupný také v osobní variantě Caddy Life a obytném provedení Caddy California, se přitom v rámci generační proměny výrazně proměnil. Jedná se o nástupce čtvrté generace Caddy (2K).
Základem se po vzoru osobních aut značky stala modulární platforma MQB s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol (alternativně všech). Zadní náprava tvořená vlečným ramenem s panhardskou tyčí se zcela změnila, místo původních listových per jsou tu vinuté pružiny. Architektura navíc umožňuje zástavbu hybridního pohonu.
Volkswagen Caddy páté generace se i díky MQB natáhl o 93 mm, rozvor se prodloužil o 73 mm. Vůz je také širší, o nebývalých 62 mm. Výška se kvůli proporcím a snaze o lepší aerodynamiku snížila o 25 mm, přesto Volkswagen uvnitř slibuje více prostoru.
Výrazně se proměnil také design. Podle týmu vedeného Albertem Kirzingerem nezůstal žádný díl nedotčen. Vedle tradiční víceúčelnosti, oceňovanou firmami i rodinami, chce pátá generace nabídnou více charisma a sportovního stylu. Kapota je vyšší po vzoru SUV, boky svalnatější a záď s úzkými, vertikálně orientovanými koncovými světly zcela jiná. Nové tvary navíc zlepšily aerodynamiku, součinitel aerodynamického odporu klesl z 0,33 na 0,30, což v době premiéry byla nejlepší hodnota v daném segmentu.
Interiér VW Caddy vsadil na digitalizaci, což znamená možnost dvou 10″ obrazovek jako v Golfu 8 (tzv. Innovision Cockpit). Základem je nicméně analogový přístrojový štít a rádio s 8,25″ obrazovkou.
Do českého prodeje vůz vstoupil s nabídkou výhradně turbodieselu 2.0 TDI dostupného v několika variantách, s 55 kW, se 75 kW a 90 kW. Postupně se však nabídka dále rozšířila, o 1.5 TSI, ve verzi s 84 kW či 1.5 TGI (96 kW) na zemní plyn. Nabídnut byl i pohon všech kol.
V době premiéry Volkswagen lákal na tři varianty. Užitkovou verzi doplnily Kombi s proskleným prostorem vzadu pro cestující a osobní provedení, později dorazilo i obytné Caddy California. Opět nechybějí ani dva druhy rozvoru.
Volkswagen Caddy: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4500 x 1855 x 1797 x 2755 mm (Caddy), 4853 x 1855 x 1800 x 2970 mm (Caddy Maxi)
- Objem zavazadlového prostoru: 191-760-2556 litrů (Caddy), 446-1057-3106 litrů (Caddy Maxi)
- Výroba: 2020- (Poznaň, Polsko)
Design
4
Technika
4
Jízdní vlastnosti
4
Cena
3
Celkový dojem
4
+ Variabilní interiér s možností vyjmutí zadních sedaček, pravidelně tvarovaný zavazadelník, prostorná kabina, možnost bohaté výbavy, slušné jízdní vlastnosti, poctivé manuální řazení, úsporný turbodiesel 2.0 TDI (90 kW), slušný výhled z kabiny, dostatek odkládacích prostorů uvnitř
– Vyšší pořizovací cena, průměrná dynamika 2.0 TDI (90 kW), hlučnější agregát, chybující infotainment, při jízdě nepraktické dotykové ovládání
Design
4
Technika
4
Jízdní vlastnosti
4
Cena
4
Celkový dojem
4
Nová Caddyna udělala velký skok kupředu. Má hezčí kabinu s bohatou výbavou a pohodlný podvozek, zvlášť při naplněném kufru. Diesel s 90 kW pak možná nemá tolik síly, jezdí ale kolem šesti litrů. Za mě dobrá náhrada za MPV.
Design
4.5
Technika
4
Jízdní vlastnosti
4.5
Cena
4
Celkový dojem
4
Obytňáků je na trhu spousta, ale Caddy California se z nabídky vymyká. Lidé v kempu se za tímto autem otáčí, ačkoliv není tak nápadné. Kvituji opravdu veliké střešní okénko, které při rozložené matraci dává úžasný výhled na hvězdnou oblohu. Obytňák není nikterak velký, na přespání pro dva hubené lidi tak tak. Ovšem opravdu nevím, kam dát zavazadla, když rozložím matraci, protože v kufru je sporák, židle, stůl a zadní sedačky během přespání sklopené… Jediným řešením je cestovat s rakví na střeše, nicméně s výhledem na oblohu se můžete rozloučit.
Design
3.5
Technika
3.5
Jízdní vlastnosti
4
Cena
3.5
Celkový dojem
3.5
Volkswagen Caddy 1.5 TSI DSG
Plusy
Spousta odkládacích prostorů
Skvělá sedadla
Automatická převodovka
Jistý podvozek
LED světla
Mínusy
Méně místa na nohy vzadu
Ovládání informačního systému
Více na: https://www.wikicars.cz/test-volkswagen-caddy-1-5-tsi-dsg-style-rodinny-delnik/
Design
4
Technika
4
Jízdní vlastnosti
4
Cena
4
Celkový dojem
4
Volkswagen Caddy California 2.0 TDI 90 kW (2022)
Obytné automobily se v posledních letech staly hitem, což dobře vědí i ve Volkswagenu, kde postupně rozšiřují svoji řadu obytňáků, s přídomkem California. Nejmenším z nich je Caddy California, postavený na základech stejnojmenné kompaktní osobní dodávky. Dostupné je přitom jak na bázi prodlouženého Caddy Maxi, tak na základech výchozí verze. A právě tu jsem měl možnost vyzkoušet, jak během jízdy, tak během spaní.
V tomto případě tudíž máme co dočinění s obytným vozem dlouhým jen 4,5 metru, s čímž logicky souvisí jisté kompromisy. Caddy California je zkrátka auto, které přes týden běžně používáte a na víkend ho v případě můžete na nějakém výletu použít k přespání.
To konkrétně znamená, že postel je ve výchozím režimu složená v zavazadelníku a rozkládá se přes sedačky. Míří přitom až nad ty přední, které je tudíž nutné posunout co nejvíce vpřed a sklopit, aby se sem lůžko vešlo. I tak budete ležet i v prostoru zavazadelníku, kde tudíž zbývá jen prostor pod lůžkem. Část přitom zabírá vařič a rozkládací židličky se stolkem, tj. nezbytná součást obytných VW. A to je právě možná největší potíž krátkého Caddy California. Místa pro zavazadla tu zkrátka moc není. Musíte tak pečlivě volit, co s sebou. většinu bagáže totiž následně musíte uložit do prostoru před zadními sedadly, nebo do omezeného kufru. Pak už zbývají jen tašky v zadních oknech. Ty jsou ale náramně praktické, snadno se dají vyjmout a používat jen tak, v noci zároveň slouží jako clona.
Pokud se přitom s omezeným prostorem pro bagáž smíříte, což asi pro cílovou klientelu dobrodruhů nebude takový problém, není Caddyně z hlediska spaní moc co vytknout. Lůžko je sice užší, je ale dostatečně dlouhé a dva dospělí se tu vyspí (musejí se však mít rádi a moc se neroztahovat). Navíc matrace je vcelku komfortní. Nechybí ani praktické „závěsy“, které snadno zastíní všechna okna. Klidně i to velké panoramatické, z něhož můžete v noci romanticky sledovat hvězdné nebe nad hlavou.
Co se pak týče jízdy, obytná vestavba má pozitivní vliv na komfort. Díky zatížení zadní náprava nebouchá a podvozek na poměry původem užitkových aut komfortně tlumí nerovnosti. Ani aerodynamický šum pak není nijak vysoký, vzhledem ke kategorii auta. Řízení má pak delší převod, tak už to ale u těchto aut bývá. Stejně jako vzdušná kabina, díky vpředu umístěnému čelnímu oknu a bohatému prosklení.
Caddy California jsem přitom testoval s 2.0 TDI (90 kW) v kombinaci s manuálem. Nebudu nalhávat, silově je to tak akorát, klidně bych si uměl představit silnější motor. Zvlášť rozjezdy jsou někdy těžkopádnější. Řazení je ale příkladné, jen ve městě neustále řešíte, zda řadit trojku, nebo čtyřku. V nízkých otáčkách nad volnoběhem totiž turbodiesel lehce duní. Spotřeba se pak pohybuje kolem 5-6 l/100 km na okreskách, respektive kolem 7 l/100 km na dálnici. Do sedmi litrů jsem se pak vešel i ve městě.
Volkswagen Caddy California je tudíž obytné auto hlavně pro dobrodruhy, kteří chtějí univerzální, dostupné auto na přespání a nevadí jim jisté kompromisy z hlediska vnitřního prostoru. Pokud bych však mohl doporučit, radil bych volit raději delší Caddy Maxi. Jeho prostor navíc oceníte.