Recenze: VW Caddy Maxi dnes musí zaujmout všechny rodiny hledající praktické auto. Daří se mu to s nejsilnějším 2.0 TDI?

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI DSG Style (2024)

Klasická MPV jsou dnes druhem na pokraji vyhynutí. Znát je to i na nabídce Volkswagenu, někdejší trio Golf Sportsvan, Touran a Sharan se dnes omezilo jen na středně velký Touran. I Volkswagen tak rodinám dnes spíše nabízí rodinná SUV nebo osobní dodávky. Kdo nepotřebuje hned velký Multivan, je tu pro něj Volkswagen Caddy. Jak poslouží rodinám? A je plnohodnotnou alternativou za klasická MPV? To jsem zjišťoval během týdenního testu verze Caddy Style s 2.0 TDI.

Design: Vlastně pohledná dodávka

Osobní dodávky nejsou zrovna automobily, na nichž by se stylisté mohli vyjádřit. Prim tu hrají hlavně účelné tvary, které jsou nadřazeny stylu. Proto jde hlavně o to tu co nejpraktičtější karoserii zabalit co možná nejpohledněji.

Volkswagenu se to ale v případě Caddy vlastně náramně povedlo. Účelně navržené auto vypadá díky ostrým tvarům nadčasově a vlastně i docela pohledně, zvlášť v tom červeném laku Kirsch testovaného exempláře. Zepředu je to zkrátka typický Volkswagen, s návazností na předchůdce, záď má pak zajímavě řešená koncová světla, vertikálně orientovaná. Nejpohlednější auto v ulici to asi nebude, v rámci segmentu ale rozhodně zaujme.

Podobně jako jiné kompaktní dodávky je pak Caddy dostupný ve dvou délkových provedení. Testovaný model byl prodloužený Caddy Maxi, s délkou 4.853 mm a rozvorem 2.970 mm, což je na kompaktní dodávky už úctyhodná hodnota. Natažené Caddy je tak o 353 mm delší než výchozí provedení, rozvor se mu prodloužil o 215 mm. Karoserii Caddy Maxi tak prodlužuje nejen natažený rozvor, ale i delší zadní převis.

Opel Combo XL Elegance Plus 1.5 CDTI AT8 2024

Recenze: Opel Combo XL Elegance Plus 1.5 CDTI AT8 (2024)

Segment klasických MPV je v Evropě dnes už prakticky mrtvý, zájemci o ryze rodinné auto tak musejí hledat mezi alternativami …

Interiér: Zřejmá inspirace osobními auty

Volkswagen Caddy je v dnešní generaci postaven na základech platformy MQB, primárně určené pro osobní automobily a uvnitř je to na první pohled znát. Koncepce kabiny totiž přímo navazuje na dnešní Golf, nechybí tak digitální přístrojový štít nebo infotainment, do něhož se soustředila naprostá většina ovládání. Palubní deska je tak ve výsledku hodně minimalistická, kromě dotykové obrazovky multimediálního systému jsou tu jen dotykové plochy pro ovládání klimatizace nebo rádia či základní tlačítka pro přímý vstup do vybraných součástí menu infotainmentu.

Konkrétně tu jsou tlačítka pro nastavení jízdních asistentů, klimatizace a parkovacích pomocníků. První dvě tlačítka kvituju, díky nim lze snadno vypnout dnes povinné (ale navýsost otravné) pomocníky jako hlídání v pruzích nebo nastavit funkce klimatizace. Tlačítko pro parkování bych si ale klidně odpustil, místo něj bych tu viděl třeba tlačítko od rádia nebo navigace. Mimochodem, právě navigaci lze dokoupit až dodatečně.

Caddy osobní auta připomíná i celkovým ztvárněním kabiny. Ano, pár tvrdých „dodávkových“ plastů zde najdete, celkově jde ale o příjemné místo, s kvalitním zpracováním a celkově pěknými materiály. Sedí se každopádně spíše výše (zkrátka jako v dodávce), což každopádně pomáhá rozhledu do stran. Osobáky připomíná i slušná příplatková výbava. K dispozici tak máme třeba vyhřívané čelní sklo nebo parkovací kameru se skvělým obrazem. To však zároveň znamená, že se cena Caddy může snadno dostat vysoko nad milion, což není úplně málo. Ještě že tu čas od času je nějaká zajímavá cenová akce, kterou se vyplatí využít.

Druhá řada je prostorná. Sedí se výše, stehna jsou dobře podepřena, dostatek místa má i cestující na prostředním sedadle, a to včetně místa nad hlavou, kde je přitom tunel. Nástup pak usnadňují posuvné dveře, hodící se třeba i při manipulaci s autosedačkou.

To třetí řada sedadel je i v případě Caddy Maxi spíše nouzová záležitost, některé konkurenční osobní dodávky umějí poskytnou více místa pro sedmičlennou posádku. Už nástup sem je krkolomný, sedí se nízko a prostoru tu moc není, a to jak nad hlavou, tak před koleny. Druhou řadu sedadel je tak vhodné posunout více dopředu. Sedačky nicméně lze snadno vyjmout, i díky šikovným madlům hodícím se při manipulaci s nimi.

Citroën Berlingo M Max XTR 1.5 BlueHDi 2024

Recenze: Citroën Berlingo M Max 1.5 BlueHDi (2024)

Citroën Berlingo léta patří mezi oblíbené rodinné vozy, díky výtečné praktičnosti a dostupné ceně se stal populární alternativou k MPV …

To zavazadlový prostor plně projevuje výhody auta na bázi užitkového auta. I v sedmimístné konfiguraci Caddy Maxi nabízí slušný zavazadelník, s udávaným objemem 446 litrů (hodnota po horní hranu opěradel). V pětimístné konfiguraci je to pak 1.057 litrů (po horní hranu opěradel), respektive 1.720 litrů (po strop). Dost odkládacích prostorů je navíc i uvnitř, ať už třeba u přístrojového štítu nebo polička nad předními sedadly, tak typická pro tento druh vozů.

Motor: Nejsilnější TDI moc síly nepobralo

Také osobní dodávky se musejí přizpůsobit dnešním trendům a hlavně emisním normám. Jestliže tak kompaktní dodávky koncernu Stellantisu kvůli tomu nabízejí čistě elektrický pohon, v případě Volkswagenu Caddy je tu možnost plug-in hybridu. Čeští zákazníci nicméně u tohoto typu vozidel pořád preferují spíše turbodiesel, který Caddy naštěstí také pořád nabízí. Z hlediska výkonu to ale není žádná hitparáda, však maximem je testované 2.0 TDI s výkonem 90 kW. Předchozí Caddy umělo i 110 kW…

A při jízdě se ukazuje, že vyšší výkon by Caddy klidně sneslo. Testovaný vznětový dvoulitr s 90 kW a 320 Nm totiž postačí spíše klidnějším řidičům. Ve městě či na okresce je ještě všechno v pořádku, na dálnici se však už projevuje spíše průměrná dynamika. To samé platí při zaplnění kabiny.

Pochvalu každopádně zaslouží příplatkový sedmistupňový automat, v podobě dvouspojkového DSG. Ten se povedlo výtečně odladit, a tak je změna převodu naprosto hladká, stejně jako rozjezdy.

Co se pak týče spotřeby, nejčastěji se pohybuje okolo sedmi litrů na 100 km. Ve městě jsem jezdil s průměrem 6,8 l/100 km, na okreskách za šest, na dálnici apetit činil 7,5 l/100 km, což odpovídá autu této koncepce.

Osobní dodávky koncernu Stellantis

Osobní dodávky jako náhrada za MPV: Kompletní nabídka

Osobní dodávky zažily v uplynulých letech obrovský rozmach. Kdysi bývaly levnou alternativou k MPV, postupně je ale na evropských trzích …

Jízdní vlastnosti: Slušně jezdící auto

Volkswagen Caddy má dnes svým chováním podobně jako konkurenční osobní dodávky hodně blízko osobním automobilům, a to i díky použití platformy z osobních aut, ve formě architektury MQB. Celkové naladění je tak vcelku komfortní, zároveň však Caddy zůstává dostatečně jisté, v tomto směru určitě patří mezi to nejlepší v dané kategorii.

Na druhou stranu, dodávkový původ pořád nezapře. Vznětový motor je tak vcelku slyšet, zvlášť za studena je znatelné jeho dieselové vrnění. Jednoduchá zadní náprava si pak na nerovnostech bouchne, zvlášť pokud jedete s nenaloženým vozem. Klidně bych tak volil o palec menší kola než jinak moc hezké osmnáctky testovaného kousku. Na dálnici se pak nevyhnete lehkému šumu od vysoké karoserie. Zkrátka a dobře, jestli od rodinného auta hledáte hlavně pohodlí, zatím stále nabízený Volkswagen Touran vám poskytne lepší službu. Pokud vám však jde hlavně o praktičnost a vnitřní prostor, Caddy má takové vlastnosti na své straně.

Volkswagen Touran 2022

Test: Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition (2022)

MPV na evropských trzích postupně vymírají. Tyto praktické vozy pro rodiny postupně nahrazují všelijaká SUV nebo osobní dodávky, rodinná auta …

Sdílet článek:

Volkswagen Caddy: Technická data

Motor2.0 TDI (90 kW) DSG
Rok2024
Objem motoru (ccm)1968
Výkon (kW)90
Točivý moment (Nm)320
Převodovka7DS
Maximální rychlost (km/h)186
Zrychlení z 0-100 km/h (s)11,8
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)5,8
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)148
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1827/623

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *