Osobní dodávky jako náhrada za MPV: Kompletní nabídka

Osobní dodávky zažily v uplynulých letech obrovský rozmach. Kdysi bývaly levnou alternativou k MPV, postupně je ale na evropských trzích nepřímo nahradily. Převzaly výbavu osobních aut, staly se tak vyspělejší a zároveň díky užitkovému původu jsou pro rodiny ještě praktičtější jak MPV. Jestliže tak klasických MPV je dnes na evropském trhu jako šafránu, osobní dodávky nabízejí široký výběr. Jenže jak se v takové pestré nabídce vyznat?

V první řadě byste se měli rozhodnout, jak velkou osobní dodávku vlastně potřebujete. V zásadě totiž existují dvě kategorie osobních dodávek:

Kompaktní osobní dodávky

V prvním případě mluvíme o kompaktních osobních dodávkách, která dnes zpravidla hrají základ nabídky takových aut. Tzv. malé osobní dodávky už v Evropě prakticky vymizely, podobně jako malá MPV. Jak z názvu vyplývá, odpovídají zhruba velikosti segmentu C, tedy nižší střední třídě. Na délku zpravidla měří kolem 4,5 metru, často ale podobně jako výchozí užitkové vozy nabízejí i prodlouženou variantu, která je natáhne klidně až na 4,7 metru.

Prim v segmentu hrají zástupci koncernu Stellantis, k dnes již tradičnímu Citroënu Berlingo a Peugeotu Partner (dnes Rifter) se postupně přidali i další sourozenci, se shodným technickým základem, Opel Combo a Fiat Doblo. Stejnou techniku v rámci spolupráce se skupinou Stellantis používá i Toyota Proace City Verso.

Hlavním konkurentem těchto příbuzných je léta Volkswagen Caddy, jehož novým sourozencem je Ford Tourneo Connect. Ten využil německý základ v rámci aliance Fordu a Volkswagenu. Dalšími příbuznými jsou pak Renault Kangoo a Mercedes-Benz třídy T (respektive elektrické EQT a užitkovější Citan), k nimž se nově přidal Nissan Townstar. V tomto případě jde o dlouholetou kooperaci aliance Renault-Nissan-Mitsubishi s Mercedesem.

Elektropohon přitom doputoval i do této třídy. Elektrickou verzi nabízejí všechny osobní dodávky koncernu Stellantis na trhu, stejně jako některé další modely.

Jaké kompaktní osobní dodávky jsou aktuálně sourozenci?

Středně velké osobní dodávky

V případě středně velkých osobních dodávek mluvíme o třídu větší kategorii, odpovídající tedy zhruba segmentu D. Opět takové automobily nabízejí různá délková provedení. Ta největší přitom výrazně přesahují délku pěti metrů.

Opět přitom existují „rodinné klany“, modely využívající shodný technický základ, pro snížení vývojových a výrobních nákladů. Opět jde o modely koncernu Stellantis a členy aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Mercedes-Benz si však svého zástupce vyrábí sám, doslova luxusní třídu V, odvozenou od užitkového modelu Vito. Volkswagen si také svůj Multivan T6.1 vyrábí sám, doplňuje ho navíc o Multivan T7, který se bezesporu stal velkým MPV, díky osobnímu původu. V rámci aliance s Fordem VW plánuje až nový Transporter, jako bratra nového Transitu Custom. I zde přitom lze pořídit také auta s elektrickým pohonem.

Jaké středně velké osobní dodávky jsou aktuálně sourozenci?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.