Nový Ford Transit Custom pro rok 2023 kompletně odhalen

Automobilka Ford na jaře představila první snímky nové generace modelu Transit Custom, která se má podle dřívějších zpráv začít vyrábět v první polovině roku 2023. Tehdy však zveřejnila jen fotky a několik kusých informací. Na kompletní odhalení jsme si museli ještě počkat. Teď už však o novince známe i detaily.

Jako první debutuje elektrická verze nazvaná Ford E-Transit Custom, která se začne vyrábět ve druhé polovině roku 2023. Její cílem je stanovit nové měřítko v segmentu jednotunových dodávek v Evropě a usnadnit firmám přechod na elektrifikovaná vozidla.

Moderní elektropohon

Čistě elektrická koncepce umožňuje E-Transitu nabídnout dojezd až 380 km, a to díky pokročilým bateriím. Čtyřistavoltový akumulátor E-Transitu Custom s využitelnou kapacitou 74 kWh využívají tytéž pokročilé 82Ah akumulátorové články jako Ford F-150 Lightning. Mají o 12 % vyšší energetickou hustotu než články použité v E-Transitu.

Na výběr přitom budou dva motory, o výkonu 100 kW nebo 160 kW, přičemž každý z nich nabízí ve své třídě nejlepší točivý moment 415 Nm. Motor je namontován přímo na zadní podlahu vozidla, čímž odpadá potřeba speciálního pomocného rámu, a je otočen o 90 stupňů, aby se maximalizoval nákladový prostor a snížila hmotnost a složitost konstrukce.

Chybět nebude ani rychlonabíjení stejnosměrným proudem (výkonem až 125 kW) i zachovaná možnost jízdy s přívěsem. E-Transit Custom odveze až 2.000 kg těžký přívěs, což v době premiéry bylo nejvíce v dané kategorii. Jednou z funkcí vyvinutých na základě podrobných diskusí s provozovateli dodávek je technologie ProPower Onboard, umožňující napájet z vozu elektrické nářadí, osvětlení či jiná zařízení.

Diesel i plug-in hybrid

Nový Ford Transit nicméně nadále bude dostupný také se spalovacími motory. K dispozici bude s nejnovější generací vznětových motorů Ford EcoBlue o výkonech 81 kW, 100 kW, 110 kW nebo 125 kW. Vedle šestistupňového manuálu bude možné zvolit také osmistupňový automat.

Novinkou v nabídce pak bude Transit Plug-in Hybrid. Jeho hnací ústrojí je podobné tomu, které používá Kuga Plug-in Hybrid. Kombinuje 2,5litrový benzinový motor s Atkinsonovým cyklem s akumulátorem o využitelné kapacitě 11,8 kWh, který zajišťuje cílový čistě elektrický dojezd až 57 km a 2,3 kW výkonu pro nářadí a vybavení.

Dynamický design

Zveřejněné fotografie pak potvrzují velice dynamický design. Automobilka v tomto směru potvrzuje, že nový Transit Custom bude pracovním vozidlem, na které budou firmy všech velikostí hrdé jako na spolehlivého partnera pro své podnikání. 

Celková výška E-Transitu Custom je nyní nižší než dva metry, což usnadňuje vjezd do oblastí s omezenou výškou, jako jsou vícepodlažní parkoviště, garáže a podzemní nakládací rampy. Přesto skříňová dodávka nabízí E-Transit Custom Van objem nákladového prostoru od 5,8 do 9,0 m3, užitečné zatížení až 1100 kg 3 a maximální délku nákladu 3450 mm. K dispozici jsou také karoserie Kombi a Kombi Van, všechny s možností volby krátkého nebo dlouhého rozvoru a nízké nebo vysoké střechy.

Každý E-Transit Custom uvnitř disponuje 13″ dotykovým displejem natočeným k řidiči, na němž běží multimediální systém Ford SYNC 4. Zajímavostí pak je kabina přizpůsobená potřebám konkrétních typů klientů. Volitelná sada Pojízdná kancelář nabízí nový sklopný volant, který lze proměnit v držák na tablet či notebook, popřípadě z něj udělat stolek usnadňující vyplňování dokumentů nebo konzumaci svačiny. Doručovací asistent zase pomůže řidičům rozvážkových služeb. Jakmile řidič zařadí P, E-Transit Custom automaticky zapne výstražná světla, zavře všechna otevřená okna a zamkne dveře, jakmile řidič opustí dodávku. Boční nákladové dveře se otevřou, když pod nimi řidič mávne nohou, a automaticky se zamknou, když řidič odchází doručit zásilky. Po návratu může řidič do vozidla nastoupit a nastartovat bez použití klíče. Výstražná světla se vypnou a okna se vrátí do původní polohy.

Vyspělý základ

Stejně jako větší E-Transit je i E-Transit Custom ve všech variantách vybaven nezávislým zavěšením zadních kol s polovlečenými rameny, které přispívá k nižší výšce podlahy a zlepšuje přesnost řízení, ovladatelnost i trakci. Přední kola a vzpěry byly zároveň posunuty více dopředu, což přineslo mnohem lepší příčnou prostornost v kabině a více prostoru pro nohy, zatímco kratší přední převis znamená jistější parkování a manévrování.

Podlaha nákladového prostoru je nižší než u odcházejícího modelu. Inženýři důkladně analyzovali obestavění prostoru, materiály, bezpečnost i hmotnost a vytvořili architekturu, která integruje akumulátor do podlahy nákladového prostoru tak, že odpadá potřeba samostatných deformačních struktur. Ostatní součásti podvozku přiléhají k akumulátoru co nejtěsněji, pro optimalizaci prostoru i hmotnosti.

Elektrická budoucnost

Nový E-Transit Custom pro rok 2023 přichází krátce po zahájení sériové výroby elektrického E-Transitu jako první ze čtyř navazujících plně elektrických užitkových vozů Ford Pro, které mají být představeny do roku 2024. Elektromobil podle dřívějších zpráv doplní plug-in hybrid, mild-hybrid a konvenční model s výhradně spalovacím motorem. Z hlediska pohonů půjde tedy o nejširší řadu v historii Transitu/Tournea Custom. Jedná se o součást plánu Fordu prodávat v Evropě do roku 2030 dvě třetiny dodávek s plug-in hybridním nebo čistě elektrickým pohonem.

„Nová generace Transitu Custom – včetně plně elektrických verzí – posílí Ford na pozici evropské značky užitkových vozidel číslo 1,“ říká Stuart Rowley, prezident evropské divize Fordu. Ford byl loni už šestým rokem v řadě největším prodejcem užitkových vozidel na starém kontinentu.

Výroba v Turecku

Produkci vozidla bude mít na starosti turecká továrna Ford Otosan ve městě Kocaeli, ve zcela novém závodě v Yeniköy, kde se bude vyrábět také osobní bratr tohoto modelu, Tourneo Custom. V této továrně bude nově vznikat také nástupce Volkswagenu Transporter, a to v rámci strategického partnerství Fordu s touto německou automobilkou. Transporter T7 použije stejný základ nový Transit Custom. Rovněž tedy nabídne i čistě elektrický derivát.

Továrna Ford Otosan otevřela teprve v roce 2001. Tři roky nato se stala globálním centrem pro výrobu Transitu Custom a velkého Transitu. V sousedském závodě ve stejném městě se vyrábí také malý Transit/Tourneo Courier. Aby mohl v budoucnu uspokojovat poptávku po elektrifikovaných modelech, investuje Ford Otosan do navyšování kapacit dvě miliardy eur (v přepočtu přibližně 49 mld. Kč).

(vydáno 9. září 2022 7:39, aktualizováno 19. září 2022 16:50)

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Nový Ford Transit Custom pro rok 2023 kompletně odhalen

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *