Nový Ford Tourneo Custom je tu pro rok 2023. Jako plug-in hybrid i elektro

Ford Tourneo Custom aktuálně patří mezi nejžádanější velkoprostorové vozy na českém trhu, české zákazníky tak jistě bude zajímat zpráva, že automobilka právě představila novou generaci této středně velké osobní dodávky, odvozené od užitkového Transitu Custom. Zákazníci si ale na ní zatím ještě počkají, dodávky evropským zákazníkům začnou v druhé polovině roku 2023.

Podobu novinky již dříve naznačil první snímek. Ten poprvé odhalil světelný podpis, který u E-Tournea Custom využívá světelnou lištu vedoucí přes celou šíři přídě auta. Výrazný a plastický design hodlá oslovit jak soukromé zákazníky, tak firmy

Design se přitom bude lišit podle verze. Patří k nim dobrodružně stylizovaný model Active, dynamický Sport a vrcholný stupeň výbavy Titanium X, který nabídne nejobsáhlejší výbavu od stylových 19palcových kol z lehké slitiny přes full matrix LED světlomety až po luxusní potahy sedadel ze syntetické kůže Sensico. 

Praktická kabina

Interiér pak myslí hlavně na praktičnost. Zajímavostí je sklopný volant, který byl již představen v odvozeném E-Transitu Custom. Tento ve třídě jedinečný prvek lze použít jako ergonomický držák pro notebook či tablet nebo jej sklopit do roviny a vytvořit tak praktický stolek. Volant s rovnou spodní částí věnce a volič převodovky na sloupku řízení (u vozů s automatickou převodovkou) pak usnadňuje nastupování i pohyb po kabině. Přemístěním airbagu spolujezdce do střechy se zase v palubní desce uvolnilo místo pro odkládací schránku dostatečně velkou pro notebook nebo složku formátu A4 a zároveň se zvýšila flexibilita uchycení dodatečného příslušenství, které lze nyní namontovat blíže k řidiči pomocí standardních úchytů AMPS.

Vpředu jsou mimochodem dvě, nebo tři místa. Standardní modely i modely s prodlouženým rozvorem nabízejí v závislosti na zvoleném pohonu a verzi až devět míst k sezení ve třech řadách. Flexibilní systém sedadel ve druhé a třetí řadě uložených v kolejnicích pak umožní zvětšit prostor pro posádku, nebo zavazadla. Každé ze tří sedadel druhé řady lze posouvat samostatně, zatímco sedadla třetí řady jsou dělená v poměru 2:1. Nová sedadla jsou zároveň lehčí než v předchozím modelu a druhá řada je vybavena integrovanými bezpečnostními pásy, takže je možné konfiguraci kabiny změnit rychleji a snadněji. Jednou z možností je i konferenční uspořádání pro šest osob.

Palubní desce vévodí ergonomická dotyková obrazovka o úhlopříčce 13 palců (33 cm) s informačním a zábavním systémem SYNC 4.  V kombinaci s 12palcovým digitálním přístrojovým štítem tvoří kokpit orientovaný na řidiče.

Výbava přitom umí být hodně luxusní. Ford Tourneo Custom nabídne panoramatické střešní okno, třízónovou automatickou klimatizaci, audiosystém B&O se 14 reproduktory a subwooferem umístěným v zadní části kabiny, ambientní osvětlení, bezdrátovou nabíjecí podložku pro mobilní zařízení nebo vyhřívaná krajní sedadla ve druhé řadě. Elektricky ovládané posuvné boční dveře mají bezdotykovou funkci – lze je otevřít mávnutím nohy vedle předního kola, například když řidič nese těžké předměty. Inovativní digitální klíč využívající techniku NFC pak namísto objemného klíče umožní používat tenkou voděodolnou kartu.

Rozsáhlá elektrifikace

Ford už před premiérou potvrdil, že nová generace Tournea Custom bude nově dostupná také ve formě čistě elektrického modelu. Vůz nazvaný Ford E-Tourneo Custom využívá stejnou techniku bateriových článků s vysokou energetickou hustotou jako pick-up Ford F-150 Lightning. Akumulátor s využitelnou kapacitou 74 kWh je zde kombinován s elektromotorem o výkonu 160 kW. Palubní třífázová 11kW nabíječka na střídavý proud dokáže akumulátor plně nabít za méně než osm hodin. E-Tourneo Custom podporuje také stejnosměrné rychlonabíjení výkonem až 125 kW; v takovém případě lze akumulátor nabít z 15 na 80 % přibližně za 41 minut.

Jedná se součást budoucích plánů Fordu. Do roku 2024 představí čtyři nové plně elektrické užitkové modely.

Elektromobil doplní plug-in hybrid a konvenční model s výhradně spalovacím motorem. Tourneo Custom PHEV využívá paralelní hybridní soustavu. Zážehový motor 2,5 l s Atkinsonovým cyklem se uplatní při jízdách na dlouhé vzdálenosti, zatímco elektromotor a 11,8kWh akumulátor umožňují ujet i více než 50 km čistě na elektřinu, což je ideální pro pohyb v bezemisních městských zónách. Běžné agregáty zastoupí nejnovější generace vznětových motorů EcoBlue ve variantách 110 kW a 125 kW, a to ve spojení s novou osmistupňovou automatickou nebo šestistupňovou manuální převodovkou.

Nové Tourneo Custom nabídne rovněž volitelný pohon všech kol, který inteligentně rozděluje hnací sílu mezi nápravy prostřednictvím elektronicky řízené spojky, přičemž změna trvá méně než 20 milisekund. Bude k dispozici v kombinaci se vznětovým motorem EcoBlue o výkonu 125 kW a automatickou převodovkou. 

Optimalizovaná platforma se zcela novým nezávislým zavěšením zadních kol zajišťuje velkorysý vnitřní prostor, stejně jako lepší komfort odpružení, ovladatelnost i kultivovanost. Navíc dovolila konstruktérům u mnoha variant snížit celkovou výšku pod dva metry, což umožňuje Tourneu Custom vjezd do garáží a vícepodlažních parkovišť, kam se vozidla této kategorie často nedostanou, a zároveň to přispívá ke snížení spotřeby i hlučnosti díky lepší aerodynamice.

Velké plány

Z hlediska pohonů půjde o nejširší řadu v historii Transitu/Tournea Custom. Jedná se o součást plánu Fordu prodávat v Evropě do roku 2030 dvě třetiny dodávek s plug-in hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Stejné deriváty pak nabídne také nástupce VW Transporter, který v rámci aliance Fordu a Volkswagenu využije shodný technický základ jako nový Transit/Tourneo Custom.

„Nová generace Transitu Custom – včetně plně elektrických verzí – posílí Ford na pozici evropské značky užitkových vozidel číslo 1,“ říká Stuart Rowley, prezident evropské divize Fordu.

Produkci bude mít na starosti turecká továrna Ford Otosan ve městě Kocaeli. V této továrně navíc bude nově vznikat také nástupce Volkswagenu Transporter, a to v rámci strategického partnerství Fordu s touto německou automobilkou.

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Nový Ford Tourneo Custom je tu pro rok 2023. Jako plug-in hybrid i elektro

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *