Audi TT s interním označením 8S (případně FV) je třetí generace sportovního modelu z dílny čtyř kruhů vyráběná mezi lety 2014 až 2023. Automobil vstoupil jako nástupce druhé generace TT (interně 8J), stejně jako předchůdce nabídl dvě karosářské varianty, kupé a roadster. V roce 2023 debutovala verze Final Edition naznačující blížící se konec tohoto modelu. TT končí bez přímého nástupce, respektive patrně bude nepřímo nahrazeno nějakým elektromobilem.
Automobil se světu poprvé představil na jaře 2014, na tehdejším ženevském autosalonu. Tam debutovalo kupé, roadster následoval o půl roku později, na pařížském autosalonu. To už se kupé vyrábělo, jeho sériová produkce odstartovala v létě 2014 v maďarské továrně Gyor.
Koncepce navázala na předchůdce s tím, že design využíval ostrých hran, v duchu tehdejšího stylistického směru značky. Světlomety za příplatek využívaly techniky Matrix LED. Zajímavostí v době premiéry byl interiér. Klasické budíky nahradil digitální přístrojový štít, který se postupně dostal i do dalších vozů značky. TT ale zcela postrádá středový displej infotainmentu, všechny informace jsou soustředěny do virtuálního kokpitu. Interiér měl být díky tomu maximálně zaměřený na řidiče, aby byl co nejméně rozptylován. Výdechy ventilace se pak inspirovaly turbínami letadel.
Technický základ poskytla modulární platforma MQB s pohonem předních kol známá i z dalších vozů koncernu VW Group. Proti mainstreamovým modelům se však architektura Audi TT v mnoha ohledech liší. Konstrukce ke komponentům z vysokopevnostní oceli přidává profily z extrudovaného hliníku (jako třeba prahy dveří), hliníkové výlisky a hliníkové plechy. Jednotlivé části jsou pak spojeny pomocí speciálního lepidla a hliníkového tmelu, což mělo zamezit korozi. Mezigeneračně díky tomu TT zhublo 50 kg
Sportovní verze
Audi TT třetí generace na český trh vstoupilo v roce 2015 s dvěma motory. Vedle benzinového čtyřválce 2.0 TFSI o výkonu 169 kW tu byl ještě turbodiesel 2.0 TDI ultra se 135 kW. Benzinový motor nabízel výběr mezi šestistupňovým manuálem a dvouspojkovou převodovkou, pro ten vznětový byl výhradně manuál. Krátce po nich dorazil i základ, v podobě benzinového čtyřválce 1.8 TFSI se 132 kW.
Samozřejmě tu byla i sportovní verze, v podobě Audi TTS. Ta vsadila na 2.0 TFSI o výkonu 228 kW. V roce 2016 pak následovalo nejostřejší provedení Audi TT RS. To se i nadále spolehlo na benzinový pětiválec 2.5 TFSI. Nová generace motoru však znamenala hliníkový blok a posílení na 294 kW. O přenos síly na všechna kola se pak postarala vícelamelová spojka a výhradně sedmistupňová dvouspojková převodovka. Silný motor a agresivnější vizáž doplnil i snížený podvozek nebo možnost sportovních příplatků, jako byly karbon-keramické brzdy.
Konec turbodieselu
Audi TT generace 8S v roce 2019 debutovalo v modernizované verzi, která se představila přesně 20 let od představení první generace tohoto modelu. Upravené tvary byly ještě sportovnější, třeba díky nově řešeným chladicím otvorům.
Facelift pozměnil i nabídku motorů. Turbodiesely zcela skončily. Benzinový čtyřválec 40 TFSI posílil na 145 kW, zatímco 45 TFSI měl 180 kW. Ostrá verze TTS pak dostala čtyřválec 2.0 TFSI naladěný na 225 kW. Novinkou byla také sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic. Všechny zážehové jednotky přitom dostaly filtr pevných částic.
Během života Audi TT třetí generace vznikly i různé koncepty naznačují další možnosti rozšíření nabídky. Vznikl tak TT Sportback s dvěma páry bočních dveří, allroad shooting brake jako netradiční zvýšená verze nebo crossover TT Offroad. Navzdory spekulacím to však ani jeden z nich do sériové výroby nedostal. Přesto se spekuluje, že do budoucna TT změní svoji koncepci, právě možná dle inspirace těmito koncepty.
Výroba Audi TT generace 8S byla ukončena 10. listopadu 2023. Posledním vyrobeným kusem bylo TTS Coupé.
Audi TT (8S): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4190 x 1832 x 1343 x 2510 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 305 litrů (TT kupé), 280 litrů (TT roadster)
- Výroba: 2014-2023 (Gyor, Maďarsko)