Letošní rok je pro Dacii hodně hektický. Rumunská značka kompletně modernizovala své modelové portfolio, v rámci nového stylistického jazyka se všechny modely dočkaly nového designu, s dominantnější přídí Dacia Link. Co však Dacia chystá pro rok 2023?
Není velkým překvapením, že po tak hektických měsících bude rok 2023 pro značku Dacia mnohem klidnější. Zásadní novinku chystá vlastně jen jednu, Jogger Hybrid.
Dacia Jogger 2023 se známou technikou
Hybridní verze rodinného modelu byla avizována už při jeho premiéře. Tehdy se mluvilo o nasazení hybridního ústrojí známého z Renaultů Clio nebo Mégane, pozdější zprávy ale mluvily rovnou o nasazení modernější verze ústrojí s osmnáctistovkou pod kapotou. Tu zmiňoval přímo Gilles le Borgne, viceprezident Renaultu pro techniku.
Skutečnost je ale nakonec jiná, protože v roce 2023 uvedená Dacia Jogger Hybrid skutečně využila již známý pohonný systém. Model s obchodním označením Hybrid 140 se tak spoléhá na zážehovou šestnáctistovku, dvojici elektromotorů s bateriemi o kapacitě 1,2 kWh a multimódovou převodovku bez spojky s dvěma stupni pro elektromotor a čtyřmi stupni pro spalovací jednotku. Uvnitř se pak objevuje specifický 7” displej s ukazateli pro hybridní pohon.
Na nový hybrid s motorem o objemu 1,8 si tudíž zatím ještě počkáme. Objemově větší agregát má zajistit více točivého momentu při zajištění nižší spotřeby. Konstruktéři ale pracují i na optimalizaci zbytku pohonného ústrojí, včetně unikátní multimódové bezspojkové převodovky, s elektrickou synchronizací místo mechanické. Nová technika přitom má stavět na zkušenostech získaných z vývoje a prodeje dnešního 1.6 E-Tech.
Nový hybrid přitom samozřejmě nepoužije jen Dacia Jogger, v roce 2023 totiž má debutovat v inovovaných Renaultech Clio a Captur. Není pak vyloučeno, že ho do budoucna použije v dalších modelech i Dacia. Využit by mohl být v hatchbacku Sandero.
Živěji každopádně v případě Dacie bude až v roce 2024. Na příští rok je totiž chystán zcela nový Duster, který se podle dostupných zpráv hodně změní. Design se inspiruje konceptem Bigster, který bude následně realizován ve formě sedmimístného SUV Dacia. Použitá technika pak má reagovat na trend elektrifikace. I v tomto případě tak počítejme s hybridní variantou, a to i plug-in hybridní. Opět se počítá s variantou na LPG, naopak s turbodieselem už Duster 2024 dostupný nebude, v rámci odklonu skupiny Renault od tohoto druhu pohonu.