Novinky

Povinné ručení toho dnes umí hodně. Podívejte se, jaká připojištění si můžete dokoupit

Povinné ručení chrání, resp. odškodňuje, oběti dopravních nehod. Ale nikdy toho řidiče vozu, který nehodu způsobil a povinné ručení platí. Proto je výhodné si k povinnému ručení sjednat i některá připojištění, co už se vztahují na toho, kdo pojistku platí. Jde o prvky havarijního pojištění – ale ve formě připojištění k „povinku“ vycházejí mnohem levněji. Která připojištění se vždycky vyplatí uzavřít? A kdy je lepší sjednat kompletní „havarijko“?

Minimální limit povinného ručení je 35 milionů korun, ale už nestačí

Samotný pojem “povinné ručení” zná téměř každý. Pokud váháte v detailech tohoto pojištění, projděte si následující důležité informace o povinném ručení. A než se přesuneme k připojištěním k povinnému ručení, zastavme se ještě na chvíli u samotného základu, který si musí sjednat každý, kdo je majitelem vozu vedeného v registru (resp. vozu se státní poznávací značkou).

Základním limitem je 35 mil. Kč na každého zraněného nebo usmrceného účastníka nehody. A 35 mil. Kč na majetkovou škodu pro všechny poškozené (ale jen oběti nehody). Mnoho lidí si sjednává jen základní limit. Ten totiž většinou vychází nejlevněji.

Jenže lidem nedochází, že v případě jimi zaviněné dopravní nehody to budou oni, komu soud udělí povinnost uhradit vše, co je nad limit jimi sjednaného povinného ručení. A může se jednat o milionové položky. Nejvyšší škody totiž vznikají na zdraví, životě a ze ztíženého společenského uplatnění. Pojišťovna je uhradí jen do limitu. Proto se doporučuje začínat alespoň na 50 milionech. A raději i výš.

Záznam o dopravní nehodě

S plněním z povinného ručení je úzce spjato i správné vyplnění všech „papírů“ a nahlášení pojistné události. Pro všechny případy jsme pro vás připravili návod, jak správně pořídit záznam o dopravní nehodě a který formulář vlastně vyplnit.

Která připojištění k povinnému ručení se vyplatí vždycky

Situace na silnici nebo na parkovišti nemůže vždy být pod stoprocentní kontrolou majitele vozu, řidiče. Jsou okolnosti, které nelze při nejlepší vůli ovlivnit. Ale přitom za nimi nestojí ostatní účastníci provozu, s uzavřeným  povinným ručením. Typicky se jedná o kamínky odlétající od auta před námi, o zvěř (jak na silnici, tak ve stojícím autě), či o řádění živlu, který nám ve výsledku shodí na auto strom. Jakmile některá z těchto situací není pojištěna, majitel vozu se odškodnění rozhodně nedočká.

Proto by součástí povinného ručení vždycky mělo být připojištění:

  • čelního skla
  • škody způsobené zvěří a srážkou se zvěří
  • škody způsobené živly.

Která připojištění se dají s klidným srdcem vynechat – ale možná by stála za zvážení

Ostatní připojištění jsou rozhodně užitečná, ale už ne pro všechny majitele vozu. Proto o nich přemýšlejte optikou vašich potřeb. Pojišťovny dokáží k povinnému ručení nabídnout například ještě tato připojištění k povinnému ručení:

  • odcizení vozu
  • poškození vozu vandaly
  • úraz řidiče a osádky
  • poškození zavazedel
  • drobné závady
  • rozšířené asistenční služby
  • náhradní vůz a další drobná připojištění.

Kdy sjednat plnohodnotné havarijní pojištění

Kompletní havarijní pojistka je vhodná spíše pro nová auta, jejichž hodnota je ještě relativně vysoká. U starších vozů si bohatě vystačíte s připojištěním k povinnému ručení.  K havarijnímu pojištění dnes pojišťovny nabízejí ještě širší škálu připojištění, než u povinného ručení. Každá z pojišťoven má svou paletu, z níž si můžete havarijní pojištění seskládat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *