Škoda Elroq: Elektrický Karoq se blíží

Škoda Elroq Vision 2023

Škoda se v nadcházejících letech nevyhne dalšímu rozšíření své palety elektromobilů. Ty budou klíčové pro splnění ještě přísnějších emisních norem, díky zlevňující technice by navíc měly být lákavější i pro samotné zákazníky. I proto značka raději investuje do vývoje dalších elektroaut než třeba do nové Fabie Combi, jejíž přípravy naopak byly zastaveny. Jeden z chystaných elektrovozů se bude jmenovat Škoda Elroq a dorazí už během letošního roku 2024. O co půjde?

O přípravách modelu nazvaného Škoda Elroq se spekulovalo už několik měsíců před potvrzením jeho příchodu. Mladoboleslavská automobilka si už na začátku roku 2021 nechala toto označení registrovat, navíc by dávalo logiku vzhledem k návaznosti na model Enyaq – již prodávané elektrické SUV využívá písmeno E na začátku jako odkaz na elektrický pohon a Q na konci jako odkaz na to, že jde o SUV.

Spekulace o jméně navíc zesílily poté, co se na jednom z pracovních serverů objevil inzerát na „Projektanta technologie plánování modelů Elroq“. Podpořil je i týdeník Škodovácký Odborář, který v červnu 2022 otevřeně mluvil o testování modelu Elroq, respektive zkouškách jeho průjezdnosti mezi úseky v mladoboleslavské továrně. I to naznačuje, že se tak chystanému elektromobilu uvnitř automobilky skutečně říká.

Stoprocentní jistotu o takovém pojmenování jsme však dostali až v dubnu 2023. Tehdy automobilka prozradila své budoucí plány s tím, že do roku 2026 hodlá rozšířit nabídku svých elektromobilů na šest. Jedním z nich přitom bude podle oficiální tiskové zprávy i kompaktní SUV modelu „Compact“ s oficiálním názvem Elroq. Nakonec tedy nepůjde o malé SUV, jak se předtím spekulovalo, ale o třídu větší auto.

Tento elektromobil mladoboleslavské značky nicméně pořád bude menší než již prodávané SUV Enyaq. Velikostně bude s délkou okolo 4,5 metru odpovídat dnešnímu Karoqu, který má nepřímo nahradit. Není však vyloučeno, že alespoň nějaký čas se budou oba vozy prodávat bok po boku. Představený bude v polovině roku 2024, do prodeje se následně dostane v roce 2025. Do té doby bude zveřejněna i cena Karoqu. Uvidíme, zda se v základu vejde pod milion.

Design vsadí na styl Modern Solid

Design poprvé naznačila oficiálně zveřejněná „socha“. Díky tomu tak víme, že Elroq využije nový stylistický směr, který nese označení Modern Solid. Ten má stavět na chytrých detailech Simply Clever a využije více hran než dnešní automobily z Mladé Boleslavi.

„Můžu vás ujistit, že jak pro zákazníky, tak pro konkurenci to bude moment velkého překvapení,“ řekl v březnu 2022 o novém stylistickém směru Thomas Schäfer, předseda představenstva Škody Auto. Automobilka se jeho prostřednictvím bude chtít lépe vyrovnat s rychle se měnícími nároky zákazníků a přiblížit se jejich životnímu stylu. Podobu nového stylistického směru pak potvrdil koncept Vision 7S představený v srpnu 2022.

Koncernoví bratři

Nový městský elektromobil Škoda má každopádně dorazit někdy okolo roku 2025, podobně jako jeho sourozenci. Německý server Automobilwoche dokonce hovoří o premiéře už v roce 2024. Již se potvrdilo, že se novinka bude vyrábět ve Španělsku. SEAT potvrdil své velké ambice, aby se připravovaná koncernová elektroauta do města vyráběla v jeho domovském závodě Martorell. Na výrobu těchto bratrů má být připravit i závod Volkswagenu v Pamploně. Dodávat jim baterie má nový závod na akumulátory, který má být do roku 2026 vybudován ve městě Sagunto.

Dalšími z chystaných elektronovinek do roku 2026 budou nejen modernizované verze Enyaqu iV a Enyaqu iV Coupé, ale také čistě elektrické malé SUV s pracovním názvem „Small“, prostorného modelu „Combi“ a sedmimístného SUV „Space“.

A co malé elektrické SUV?

Zatímco o kompaktním elektrickém SUV toho pořád moc nevíme, o menším bratrovi už něco tušíme. Malé elektrické SUV Škoda má použít novou verzi platformy MEB, určené právě pro menší elektromobily. Orientována má být na co nejnižší cenu, a tak se očekávají menší baterie než třeba v Enyaqu iV nebo obecně jednodušší technika – třeba pomalejší nabíjení. Výsledkem má být díky tomu cenovka kolem půl milionu korun.

Stejný základ mají mimochodem užít i další městské elektromobily, od Volkswagenu a SEATu/Cupry. Konkrétně v případě Volkswagenu se o něm hovoří jako o ID.2, zatímco v případě španělského výrobce zatím není jasné, zda ponese znaky „mladistvého“ SEATu, nebo spíše „prémiové“ Cupry.

Předseda představenstva Škody Thomas Schäfer přitom v únoru 2022 pro magazín Autocar prohlásil, že model mladoboleslavské značky se od svých sourozenců výrazněji odliší. „Brzy přijdeme s oznámením o tomto (voze), ale buďte si jisti, že se bude lišit od našich sesterských značek a bude to krásný koncept, který se Škodě opravdu hodí,“ hlásal. Už to tedy naznačilo příchod nového stylistického směru, jak výrobce o měsíc později oficiálně potvrdil.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *