Škoda Elroq: Elektrický Karoq potvrzen
Škoda se v nadcházejících letech nevyhne dalšímu rozšíření své palety elektromobilů. Ty budou klíčové pro splnění ještě přísnějších emisních norem, díky zlevňující technice by navíc měly být lákavější i pro samotné zákazníky. I proto značka raději investuje do vývoje dalších elektroaut než třeba do nové Fabie Combi, jejíž přípravy naopak byly zastaveny. Jeden z chystaných elektrovozů se bude jmenovat Škoda Elroq. O co půjde?
O přípravách modelu nazvaného Elroq se spekulovalo už několik měsíců před potvrzením jeho příchodu. Mladoboleslavská automobilka si už na začátku roku 2021 nechala toto označení registrovat, navíc by dávalo logiku vzhledem k návaznosti na model Enyaq – již prodávané elektrické SUV využívá písmeno E na začátku jako odkaz na elektrický pohon a Q na konci jako odkaz na to, že jde o SUV.
Spekulace o jméně navíc zesílily poté, co se na jednom z pracovních serverů objevil inzerát na „Projektanta technologie plánování modelů Elroq“. Podpořil je i týdeník Škodovácký Odborář, který v červnu 2022 otevřeně mluvil o testování modelu Elroq, respektive zkouškách jeho průjezdnosti mezi úseky v mladoboleslavské továrně. I to naznačuje, že se tak chystanému elektromobilu uvnitř automobilky skutečně říká.
Stoprocentní jistotu o takovém pojmenování jsme však dostali až v dubnu 2023. Tehdy automobilka prozradila své budoucí plány s tím, že do roku 2026 hodlá rozšířit nabídku svých elektromobilů na šest. Jedním z nich přitom bude podle oficiální tiskové zprávy i kompaktní SUV modelu „Compact“ s oficiálním názvem Elroq. Nakonec tedy nepůjde o malé SUV, jak se předtím spekulovalo, ale o třídu větší auto.
Tento elektromobil mladoboleslavské značky nicméně pořád bude menší než již prodávané SUV Enyaq. Velikostně bude s délkou okolo 4,5 metru odpovídat dnešnímu Karoqu, který nepřímo nahradí. Představený bude v polovině roku 2024, do prodeje se následně dostane v roce 2025.
Modern Solid
Design zatím ukazují pouze oficiálně zveřejněná „socha“, využije nicméně nový stylistický směr, který ponese označení Modern Solid. Ten má stavět na chytrých detailech Simply Clever a využije více hran než dnešní automobily z Mladé Boleslavi.
„Můžu vás ujistit, že jak pro zákazníky, tak pro konkurenci to bude moment velkého překvapení,“ řekl v březnu 2022 o novém stylistickém směru Thomas Schäfer, předseda představenstva Škody Auto. Automobilka se jeho prostřednictvím bude chtít lépe vyrovnat s rychle se měnícími nároky zákazníků a přiblížit se jejich životnímu stylu. Podobu nového stylistického směru pak potvrdil koncept Vision 7S představený v srpnu 2022.
Koncernoví bratři
Nový městský elektromobil Škoda má každopádně dorazit někdy okolo roku 2025, podobně jako jeho sourozenci. Německý server Automobilwoche dokonce hovoří o premiéře už v roce 2024. Již se potvrdilo, že se novinka bude vyrábět ve Španělsku. SEAT potvrdil své velké ambice, aby se připravovaná koncernová elektroauta do města vyráběla v jeho domovském závodě Martorell. Na výrobu těchto bratrů má být připravit i závod Volkswagenu v Pamploně. Dodávat jim baterie má nový závod na akumulátory, který má být do roku 2026 vybudován ve městě Sagunto.
Dalšími z chystaných elektronovinek do roku 2026 budou nejen modernizované verze Enyaqu iV a Enyaqu iV Coupé, ale také čistě elektrické malé SUV s pracovním názvem „Small“, prostorného modelu „Combi“ a sedmimístného SUV „Space“.
A co malé elektrické SUV?
Zatímco o kompaktním elektrickém SUV toho zatím moc nevíme, o menším bratrovi už něco tušíme. Malé elektrické SUV Škoda má použít novou verzi platformy MEB, určené právě pro menší elektromobily. Orientována má být na co nejnižší cenu, a tak se očekávají menší baterie než třeba v Enyaqu iV nebo obecně jednodušší technika – třeba pomalejší nabíjení. Výsledkem má být díky tomu cenovka kolem půl milionu korun.
Stejný základ mají mimochodem užít i další městské elektromobily, od Volkswagenu a SEATu/Cupry. Konkrétně v případě Volkswagenu se o něm hovoří jako o ID.2, zatímco v případě španělského výrobce zatím není jasné, zda ponese znaky „mladistvého“ SEATu, nebo spíše „prémiové“ Cupry.
Předseda představenstva Škody Thomas Schäfer přitom v únoru 2022 pro magazín Autocar prohlásil, že model mladoboleslavské značky se od svých sourozenců výrazněji odliší. „Brzy přijdeme s oznámením o tomto (voze), ale buďte si jisti, že se bude lišit od našich sesterských značek a bude to krásný koncept, který se Škodě opravdu hodí,“ hlásal. Už to tedy naznačilo příchod nového stylistického směru, jak výrobce o měsíc později oficiálně potvrdil.