Škoda Fabia Combi končí. Vaz jí zlomily emisní normy

Z Mladé Boleslavi přichází smutná zpráva, Škoda Fabia Combi končí. Vyplývá to z dopisu vedení zaměstnancům automobilky, který cituje ČTK a další tuzemská média. Ještě loni se přitom předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer nechal slyšet, že nová Fabia Combi dorazí. Přijít měla pouze se zpožděním, po pětidveřovém hatchbacku.

„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ vysvětluje vedení ve společném dopise zaměstnancům Thomas Schäfer s šéfem odborářů Jaroslavem Povšíkem.

„Společně jsme se proto rozhodli, že budeme důsledně investovat do budoucnosti a že se včas rozloučíme s modely se spalovacím motorem, jako je Škoda Fabia Combi,“ dodává vedení Škody Auto.

To znamená definitivní konec malého kombíku se škodováckými znaky, který byl léta nedílnou součástí nabídky značky Škoda. Konkurence navíc postupně končila, a tak Fabia Combi je dnes unikátem na trhu, a nutno říct, že třeba ve střední Evropě notně populárním.

Jako na kolotoči

Automobilka si však spočítala, že se jí výroba Fabie Combi už nevyplatí. Důvodem jsou primárně zmíněné emisní normy, které s příchodem pravidel Euro 7 mají dále zpřísnit. Ty si vyžádají ještě nižší emise od spalovacích motorů, což nabídku takových aut dále ovlivní. Konec Fabie Combi je jen jedním z důsledků. Navíc samotný vývoj by byl nákladný. Škoda Fabia Combi by bylo jediné takové koncernové auto na trhu, a tak by mladoboleslavská automobilka musela vyvinout specifickou verzi platformy MQB A0 s dlouhým zadním převisem, což by vývoj auta dále prodražilo. Zvlášť když by nebyla použita v dalším ekvivalentu.

Je to přitom další kapitola ve složitém příběhu čtvrté generace Fabie. Už v roce 2017 se objevily zprávy, že Fabia ve čtvrté generaci kombi verzi už nenabídne. Důvody měly být dva. Jedním byl malý trh pro takový automobil, druhým pak nedostatečné výrobní kapacity. Škoda měla totiž tehdy naplněné domácí továrny jinými modely.

Loni se však plány změnily. Do čela Škody Auto nastoupil nový předseda představenstva Thomas Schäfer, který si novou Fabii Combi prosadil. Na konci roku tvrdil, že však dorazí se zpožděním, do konce roku 2022 měla pokračovat výroba stávající generace Fabie Combi. Ta měla být levnější alternativou k Fabii čtvrté generace ve verzi hatchback, než se nové kombi vyvine. Výrobní kapacity navíc tehdy byly uvolněny, plánovaným přesunutím produkce příštího Superbu do továrny v Bratislavě.

Přijdou nové elektromobily

Nakonec je ale zase všechno jinak a Škoda Fabia Combi definitivně skončí. V tuto chvíli nicméně není jasné, kdy to bude. Stále je tak možné, že se třetí generace Fabie Combi bude vyrábět do konce roku 2022, jak Schäfer už loni avizoval.

Jedno je však jisté, Škoda se raději zaměří na rozšíření portfolia elektromobilů, které se jí kvůli nulovým emisím na papíře vyplatí – s Euro 7 nebudou mít potíž. Mladoboleslavská značka chystá hned tři, přičemž jeden z nich je Enyaq iV kupé, který se má začít vyrábět v roce 2022. Co bude dál, není jasné, třeba to ale bude přece jen malý kombík, jako náhrada za Fabii Combi…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.