Škoda Fabia s interním označením SK270 je čtvrtá generace takto označeného malého modelu, která debutovala v roce 2021. Tehdy se světu představila ve formě pětidveřového hatchbacku. Původně se počítalo s tím, že v roce 2023 bude následovat kombi. Během léta 2021 však byl tento projekt zrušen, kvůli emisním normám.
Design auta byl od základu navržen soudobým šéfdesignérem automobilky Škoda Oliverem Stefanim. Ten navázal na předchůdce, když se na karoserii objevují podobné motivy, jako třeba tvar předních světlometů. Přídi nicméně dominuje výrazná maska s charakteristickým tvarem, známým i z jiných modelů Škoda. Koncová světla nově prostupují do víka zavazadelníku, rovněž jako u jiných vozů Škoda. Zajímavý motivem je pak česká vlajka, tvořená prolisem v předních dveřích. Kola jsou mimochodem 15″ až 18″.
Automobilka zdůrazňuje i některé aerodynamické prvky, jako jsou optimalizovaná vnější zpětná zrcátka, střešní spoiler s tzv. finlety nebo aktivní žaluzie chladiče umístěná ve spodním otvoru pro přívod vzduchu. To vše zajišťuje vynikající aerodynamiku, hodnota součinitele aerodynamického odporu cx 0,28 byla v době premiéry dokonce nejlepší v dané kategorii.
Nárůst rozměrů
Fabia IV také výrazně vyrostla. S délkou 4.108 mm je o 111 mm delší než předchůdce a s šířkou 1.780 mm o 48 mm širší. Výška se však kvůli proporcím snížila o osm milimetrů na 1.459 mm. Vedle vnitřního prostoru z toho těží také zavazadelník. Ten má v případě hatchbacku objem 380 litrů, což je o 50 litrů více než u předcházející generace.
Interiér si uchoval samostatné konvenční ovládání ventilace, kterému sekunduje obrazovka multimediálního systému na vrchu středového panelu, s obrazovkou s úhlopříčkou 6,5″, 8″ nebo 9,2″ podle výbavy. Novinkou však jsou výrazné kulaté výdechy ventilace po stranách palubní desky. Přístrojový štít je v základu analogový, připlatit si však je možné za digitální řešení s 10,25″ displejem. Zadní pasažéři pak díky dvouzónové klimatizaci mohou využít samostatné výdechy ventilace (ze středového tunelu), což v rámci segmentu B není vůbec běžná záležitost.
Základem Fabie čtvrté generace je modulární platforma MQB ve verzi A0, sdílená se soudobým SEATem Ibiza (KJ) nebo VW Polo (AW). S tím souvisí i nabídka motorů, která sází na v době premiéry nejnovější řadu motorů Evo. Základem se stal atmosférický tříválec 1.0 MPI Evo ve verzích s 49 kW a 59 kW (v Česku je nabídnuta jen silnější varianta), který doplní přeplňovaný tříválec 1.0 TSI Evo ve variantách se 70 a 81 kW. Na vrchol nabídky se pak postavil čtyřválec 1.5 TSI Evo se 110 kW. Po postupném konci čtyřválců ve třetí generaci se tak Fabia prostřednictvím této patnáctistovky opět vrátila k čtyřválcovému agregátu.
Škoda Fabia: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4108 x 1780 x 1459 x 2564 mm (hatchback)
- Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů (hatchback)
- Výroba: 2021- (Mladá Boleslav, Česká republika)
+ Povedený vzhled, hezky vypadající interiér, komfortní podvozek, na poměry třídy objemný zavazadelník, možnost bohaté výbavy, 1.0 TSI (70 kW) s nízkou spotřebou a vzhledem k primárnímu užití obstojnou dynamikou a pěkně řadící manuální převodovkou, dobře odhlučněný motor, chytré detaily
– Přece jen vyšší ceny, omezený prostor pro kolena vzadu, občasné tupé rány od podvozku, slyšitelný valivý odpor pneumatik na dálnici, přece jen vyšší ceníkové ceny,
Škoda Fabia udělala ve čtvrté generaci velký posun, vyrostla a stala se mnohem hezčí než předchůdce. Ostré rysy tomuto malému hatchbacku zkrátka seknou, stejně jako stylistické detaily soudobého designérského směru Škodovky. Také kabina se povedla, kvalitně maskuje některé lacinější detaily, tvrdé plasty vypadají ve výsledku skvěle, palubní desku stylově oživuje textilní dekor. Plusem je i možnost bohaté výbavy, třeba rozměrné obrazovky infotainmentu. Navzdory nárůstu rozměrů je však na zadních sedadlech pořád znát, že je to malé auto, dospělý už tu moc prostoru na kolena nemá, byť nad hlavou ano. Zato zavazadelník je typicky u Škodovky objemný, zvlášť na poměry této velikostní kategorie. Z hlediska motorů jsem měl možnost vyzkoušet tříválec 1.0 TSI se 70 kW, který bude přesně odpovídat požadavkům cílové klientely. Na dálnici už je dynamika sice průměrná, při pohybu ve městě je ale motor dostatečně živý. Jen počítejte s častou prací s (pětistupňovou) převodovkou, pod 2000 otáčkami se mu moc jet nechce. Chod pětikvaltu je nicméně solidní, s příjemně tuhým chodem. Apetit je pak nízký, snad za všech okolností se spotřeba pohybuje kolem 6 l/100 km. Přesto bych však kvůli vcelku nízkému příplatku zapřemýšlel nad silnější verzi s 81 kW, která je o poznání živější, navíc s šestistupňovým manuálem. Hodně mě pak nadchl podvozek, snad za všech okolností příjemně komfortní, byť se občas nevyhne tupým ranám. Na dálnici pak počítejte s šumem od odvalujících se kol. K samotnému komfortu ale nemám výtek. Celkově se tak Fabia čtvrté generace zkrátka povedla, což je bohužel patrné i cenách, které se zrovna nepodbízí. Na druhou stranu zastoupení dobře zná zájem klientely, a tak tu už není někdejší úplný základ. Dnešní základní verze je tak už solidně vybavena.
Nová Fabia ve mě zanechala velice příjemný dojem. Je znatelně větší, designově povedená, zadní světla ji dodávají příjemně široký postoj (poprvé v historii Fabie jsou zde použita dvoudílná zadní světla), uvnitř je tolik místa, že si troufnu tvrdit, že zastane úlohu jediného auta v rodině. Jízda je krásně pohodlná a hlavně tichá. To bylo snad první, co ostatní testující říkali. Odhlučnění se opravdu moc povedlo a na palubě tak zavládá pohoda.
Více na: https://www.roadblog.cz/nova-skoda-fabia-2021/
Nová generace Škody Fabie mě mile překvapila. Auto vypadá velmi dobře interiérem i exteriérem, je větší, zavazadlový prostor dostatečný. Nadchl mě veliký displej multimediálního systému, volant příjemný do ruky, parkovací kamera má dobré rozlišení, motor má hezký zvuk (podobný u Scaly). Abych jen nechválila, motor v základní výbavě, tj. 1.0 MPI není vůbec dobrý, obtížně zvládá kopce. S lepším motorem perfektní automobil.
Škoda Fabia 1.0 MPI Style (2022)
Škoda Fabia ve své čtvrté generaci dospěla, a to jak svým designem, tak použitím vyspělejší techniky. Automobil vypadá originálně a má dostatečný šmrnc. Snad jen nápis Škoda na víku kufru bych vyměnil za logo výrobce, což by působilo osobitěji.
Pěkný je také interiér, opět s originálními detaily (nápis Fabia zboku kapličky s přístroji) a hlavně hodnotně vypadajícími materiály, v čemž Fabia v minulosti ztrácela. Auto si naštěstí uchovalo oddělené ovládání klimatizace, byť některá nastavení se ukryla do multimediálního systému (spouštění vyhřívání čelního okna). Právě infotainment by stálo za to ještě vylepšit. Má sice pěknou moderní grafiku a přehledné menu, nabíhá ale pomaleji a hlasové ovládání mnohdy chybuje a špatně rozezná pokyny. Za volantem se pěkně sedí, věnec se pohodlně drží, příplatkové sportovní sedačky poctivě obejmou tělo. Mohly by však být širší. Pochvalu zaslouží také digitální přístrojový štít, se zajímavými grafickými motivy a kvalitním obrazem,
Líbí se mi „jednoduše chytrá“ řešení, u Škody typická, ať už odpadkový koš ve dveřích, odkládací prostor uložitelný na centrální tunel mezi zadními sedadly nebo různé zádržné systémy v kufru. Právě zavazadelník je na poměry kategorie slušně velký, s pravidelným tvarováním. Naopak na zadních sedadlech Fabia místem dokazuje, že jde pořád o „malý hatchback“. Pro dospělého tu přehršel prostoru není.
Během týdenního testování jsem Fabii zkoušel se základním motorem 1.0 MPI s 59 kW. Ten bych doporučil nenáročným řidičům, obvyklé klientele bych radil volit přeplňované 1.0 TSI. Mimo město nebo v prudkých stoupáních dokazuje, že jde o atmosférický tříválec, té síly zkrátka moc není. Respektive motor musíte točit nad 3000 otáček, abyste se dočkali nějakého elánu. Zátah nicméně lineárně roste a zvuk je pečlivě odhlučněn, i na dálnici z motorového prostoru uslyšíte jen jemné vrnění. A to tříválec při 130 km/h točí 4000 otáček. Manuální převodovka je pak sice jen pětistupňová, má však precizní chod a ideálně dlouhé dráhy. Plusem je však spotřeba paliva. Na dálnici se pohybuje kolem 6 l/100 km, městské popojíždějí obvykle znamenalo průměr 6,5 l/100 km.
Jízdní vlastnosti jsou pak vyspělé. Fabia čtvrté generace vsadila primárně na komfort, i s českými silnicemi plnými výtluků si hravě poradí, aniž by znervóznila nebo se projevila ránami od zadní nápravy. Platí to i pro 17″ kola. O pečlivém odhlučnění už řeč byla, slyšet moc není ani šum větru vanoucího kolem karoserie nebo hluk od podvozku.
Celkově se tak Škoda Fabia čtvrté generace projevuje jako povedené auto a já se nebudu divit, když nadále bude patřit mezi nejžádanější vozy na českém trhu.
Škoda Fabia IV 1.5 TSI DSG Style (110 kW)
Škoda Fabia s motorem 1.5 TSI a převodovkou DSG je vážně svižné auto. Když se s ní naučíte pracovat, jednou za čas si klidně můžete užít zakroucenou okresku. Mít čerstvý řidičák a moje máma s ní jezdit do práce, jsem nadšený, že si ji můžu půjčit a prohnat po valašských silnicích. Samozřejmě to není warmhatch typu Suzuki Swift Sport. A už vůbec ne hot-hatch jako nějaký Ford Fiesta ST. Ale pokud ho seberete manželce a půjdete se projet s kámoši, dlouho na vás na konci okresek čekat nebudou. Obzvláště, pokud obujete lepší pneumatiky, dáte pořádné desky a třeba nějaké tužší uložení či pružiny. A to je velká pochvala pro auto, které nemá žádné sportovní ambice. Je to městské vozítko s nízkou spotřebou. Navíc možná poprvé v historii tu máme Fabii, se kterou můžete v pohodě cestovat rychlostmi převyšujícími 200 km/h. Škoda jen, že ve slušné výbavě nestojí málo. Ale taková je bohužel doba a s cenami aut se zbláznili úplně všichni. Týden s touto Fabií mě bavil. Vlastně víc než třeba s hybridní Octavií RS iV, dokonce i při rychlé jízdě. Nicméně je tu ještě jedna podobná Škodovka, která mě nadchla o kousek více. Scala se stejným motorem 1.5 TSI. Ta je kupodivu rychlejší ze 100 na 200 km/h, zároveň umí být o kousek komfortnější a je praktičtější. Dokonce mi přišla i o něco hbitější na předku, ale abych to potvrdil s jistotou, musel bych je mít vedle sebe. A už nestojí o tolik více.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-skoda-fabia-iv-1-5-tsi-dsg-style-110-kw-opravdu-svizny-hatchback/
Škoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo 2022
Jsou důvody, proč si koupit nejdražší Fabii? Samozřejmě, že jsou. Sice se cenovkou skoro rovná malým hot-hatchům i20 N a Fiesta ST, ale to už jsou opravdová sportovní auta, která při běžném jezdění nemusí vyhovovat každému. Fabia Monte Carlo je oproti tomu komfortním společníkem pro každodenní jezdění. Jako bonus dostanete skvělou dynamiku v přímce a solidní ovladatelnost v zatáčkách. Takže pokud v autě trávíte hodně času, rádi jezdíte svižně a nepotřebujete nic většího, určitě nad Fabií 1.5 TSI přemýšlejte.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-skoda-fabia-1-5-tsi-monte-carlo-kdyz-chcete-jezdit-rychle-ale-nepotrebujete-hot-hatch/
Testované auto patřilo k vrcholu nabídky, tedy výbava Monte Carlo a 1.5 TSI pod kapotou. 4 válce jsou opravdu znát. Motor má moc příjemný projev, dost síly a spotřeba není nijak závratně vyšší. Při mém cestování jsem se dostal přesně o litr výše, než tomu bylo slabší motorizací. Trochu mi chyběla pádla pod volantem, což je taková zajímavá věc. Často se mi totiž stává, že v autě jsou a já bych je tam vůbec nepotřeboval, takže tam spíše překáží. V tomto případě bych je ale celkem ocenil, protože s touto Fabií se dalo i celkem svižně a zábavně svézt.
Ve zkoušeném autě šla dobře dohromady výbava s motorizací. Výbavu Monte Carlo můžete mít totiž i se slabším motorem, což může vyhovovat někomu, komu se tato výbava prostě líbí. Spojení s nejsilnějším motorem ale funguje opravdu dobře, volat skvěle padne do ruky, sedačky dobře podrží v zatáčkách, a tak by byla škoda si to nemoct naplno užít.
Více na: https://www.roadblog.cz/skoda-fabia-1-5-tsi-monte-carlo-to-nejlepsi/