Peugeot 2008 se v roce 2019 dočkal své druhé generace, která nahradila tu první, s interním označením A94. Navzdory úspěchům předchůdce, který patřil mezi nejprodávanější malá SUV v Evropě, se vůz v lecčems změnil. Navíc kvůli snížení flotilových emisí na trh dorazil i ve formě elektromobilu Peugeot e-2008.
Design automobilu navázal na soudobou 208 druhé generace, což konkrétně znamenalo světlomety opticky protažené o „kly“ denního svícení nebo koncová světla, opticky propojená vodorovnou linkou. Tvary opět navrhnul tým Gillese Vidala. Oproti předchůdci se pak změnila silueta, která se i díky takřka horizontální kapotě přiblížila typickým SUV. 2008 se navíc mezigeneračně natáhla o významných 141 mm.
Na druhou generaci 208 malé SUV navázalo také koncepcí interiéru. Tzv. i-Cockpit s vyvýšeným přístrojovým štítem a maličkým volantem může za příplatek nahradit tzv. i-Cockpit 3D s trojrozměrným přístrojovým štítem.
Shodovala se i použitá platforma CMP vyvinutá pro potřeby malých automobilů. To znamená výhradně pohon přední nápravy, k dispozici je však systém Advanced Grip Control pomáhající s gripem na různých typech povrchu prostřednictvím různého nastavení elektroniky.
Oproti architektuře PF1 z předchůdce využívá větší podíl vysokopevnostní ocele a kompozitních materiálů, především pak umožňuje zástavbu elektrického pohonu. Ve srovnání s 208 II se pak druhá generace 2008 liší mimo jiné odlišnou nápravnicí, která je hliníková a nikoliv plechová.
Benzin, diesel i elektro
Nabídka motorů v době premiéry čítala různé verze přeplňovaného benzinového tříválce 1.2 PureTech (74 kW, 96 kW a 114 kW) a turbodieselu 1.5 BlueHDi (75 kW a 96 kW), které doplnila i elektrická verze Peugeot e-2008 s výkonem 100 kW a bateriemi s kapacitou 50 kWh. Slabší patnáctistovka později posílila na 81 kW, zatímco elektrická verze od roku 2022 prodloužila dojezd, díky účinnějšímu tepelnému čerpadlu (díky aplikaci senzoru vlhkosti), pneumatikám s nižším valivým odporem nebo optimalizovanému převodovému poměru.
Modernizace pro rok 2023
Pro rok 2023 se Peugeot 2008 dočkal předem avizované modernizace. Ta upravila jeho příď, světlomety doplnily prvky tří drápů odkazující na lva ve znaku výrobce, nově pojatou masku ozdobilo nové logo značky. Uvnitř se zase objevil modernější infotainment, nově standardně s 10” obrazovkou u všech verzí. Vozy s manuálem dostaly novou hlavici řadicí páky.
Měnila se i nabídka motorů. Elektrický Peugeot e-2008 se dočkal nového elektromotoru s výkonem 115 kW a inovovaného akumulátoru s kapacitou 54 kWh pro dojezd až 406 km dle metodiky WLTP.
Nabídku doplňují spalovací motory, benzinový tříválec 1.2 PureTech ve verzích se 74 kW a 96 kW a turbodiesel 1.5 BlueHDi (96 kW). V roce 2024 dorazí i nový tříválcový hybrid se 100 kW.
Peugeot 2008 2 se vyrábí ve španělské továrně Vigo. Předchůdce naopak pro Evropu vznikal ve francouzských Mylhúzách.
Peugeot 2008: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4300 x 1770 x 1530 x 2605 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 434 litrů
- Výroba: 2019- (Vigo, Španělsko)
S Peugeotem 2008 druhé generace jsem měl možnost se svézt jen krátce, přesto mě natolik nadchnul, že ho považuju za silného hráče v segmentu malých SUV. Na své straně má totiž silné zbraně, jako je povedený design, luxusně zpracovaný interiér nebo povedené motory. Z hlediska vnitřního prostoru to není špatné, stejně jako z hlediska zavazadelníku, díky vyvýšené pozici se pak za volantem v i-Cockpitu srovnáte snáze než třeba v 208. Chválím i dobře odhlučněné motory. Rozhled nicméně omezují tlusté A sloupky a multimediální systém zkrátka pořád není ono.
K dispozici jsem měl výbavu GT, která je nejvyšší. K ní patří i nejsilnější motor, tedy 1,2 PureTech s výkonem 155 koní a osmistuňovým automatem. Kombinace je to skvěle sladěná a funkční. Motor má dost síly a jakékoliv předjetí, nebo napojení na dálnici, není žádný problém. Spotřeba se ale pořád drží na rozumné úrovni, já měl 6,7 l/100 km. Osobně si ale myslím, že většině majitelů bude stačit slabší verze tohoto motoru, která nabídne 130 koní. Točivý moment má téměř stejný a je k dispozici i s nižšími výbavami, které jsou o dost levnější, než tato vrcholná.
Společným prvkem s modelem 208 je podvozek. Ten je celkem pevný a na okreskách s dobrým povrchem silnice krásně jistý. Jelikož se ale toto auto bude spíše většinu času setkávat s městskými nerovnostmi, možná by mohl být trochu poddajnější. Svůj podíl na tuhosti měla i velká osmnáctipalcová kola, která patří k vrcholné výbavě. S menšími bude situace určitě lepší.
Co je naprosto silná stránka, tak to jsou pro mě sedadla. Ta přední mají výborné boční vedení, jsou tuhá a dobře drží tělo. Pokud hledáte typickou francouzskou pohodlnost, tak možná budete nespokojeni, pokud ale hledáte jistotu v zatáčkách, jste na správné adrese. Ona 2008 je celkově při svižnější jízdě po okresce lepší, než si možná mnozí myslí. Ona je totiž vážně dobrá. Skvěle zatáčí, dobře se v ní sedí, podvozek je krásně jistý. Takže ano, pokud budete brát 2008 GT jako tu sportovnější volbu, tak je to tak. Pokud ale chcete auto pro přepravu dětí po městě, sáhněte po nižší výbavě. Pak můžete mít navíc k dispozici i Advanced Grip Control, což je funkce, která pomůže na horším povrchu a vrcholné GT ji mít nemůže.
Více na: https://www.roadblog.cz/test-peugeot-2008-gt-2020-video/
Nabídka malých SUV je bohatá, ale Peugeot 2008 v ní vyčnívá svým designovým stylem. Má velmi pěknou robustní příď, sedačky sportovního vzhledu jsou opravdu pohodlné, interiér působí nadčasově, je z hezkého materiálu, plasty na dveřích jsou měkčené. Rovněž mě zaujalo ambientní osvětlení a veliké střešní okno. Parádně působí i 3D displej i-cockpitu před řidičem. Motor 1.5 Blue HDI je hbitý, rychlý, na silnicích pohotově reaguje, podvozek je měkký. Abych jen nechválila, Peugeot 2008 má i své mouchy. Z pozice řidičky s krátkým trupem potřebuji mít výš sedadlo, nicméně volant se nedá nastavit dostatečně vysoko, tudíž během jízdy přes něj nevidím na budíky před sebou. Za mě je to obrovská nevýhoda, je nešikovné se neustále sklánět během jízdy pro kontrolu rychlosti. Volant může působit poměrně drobně k velikosti auta, pro muže s širšími rameny může být nepohodlný.