Toyota GT86 je sportovní kupé japonské značky vyráběné mezi lety 2012 až 2021. Automobil s interním označením ZN6 vznikl ve spolupráci se Subaru, u něhož se vůz vyráběl. Jméno odkazuje na kdysi populární sportovní model AE86 („Hachi-Roku“) z osmdesátých let, odvozený od tehdejší Corolly. V roce 2021 byl nahrazen druhou generací tohoto vozu, tentokrát už nazvanou GR 86 podle sportovní divize Toyoty. Také ta vznikla ve spolupráci se Subaru.
Cesta k sérii
Přípravy sportovního kupé Toyota poprvé naznačila už v roce 2007 konceptem FT-HS, ten ale ještě byl spíše velkým modelem, s vidlicovým šestiválcem pod kapotou. Blíže sérii měl až koncept FT-86 z roku 2009 a ještě blíže FT-86 II z roku 2011. To už Toyota vlastnila podíl v Subaru, s nímž auto vyvinula, jméno pak poprvé přiznalo inspiraci někdejším modelem AE86. Mělo jít tedy po jeho vzoru o relativně dostupný sporťák s pohonem zadních kol a čtyřválcem pod kapotou.
Sériové auto se pak světu představilo na konci roku 2011, na tehdejším tokijském autosalonu. Nakonec v Evropě neslo označení Toyota GT86 jako odkaz na AE86, přestože se spekulovalo také o oživení jména Celica. Často se mu však přezdívá také Hachi Roku (japonsky 86) nebo Toyobaru (podle společného základu se Subaru).
Účelný design
Design kupé přímo navázal na koncept FT-86 II představený v Ženevě 2011. Využil tedy vcelku jednoduchých tvarů, obdobných jako u bratrského Subaru BRZ první generace. Nechyběl přitom odkaz na slavnou Toyotu 2000 GT, „první japonský supersport“, v podobě „vykousnuté“ střechy.
V roce 2013 debutoval také koncept roadsteru, Toyota FT-86 Open, s elektricky ovládanou plátěnou střechou, který vyvolal otázky o přípravách otevřeného modelu. Později ale vyšlo najevo, že by si takový model žádal rozsáhlé přepracování konstrukce, a tak na něj nikdy nedošlo.
Interiér kompaktního kupé s délkou 4.240 mm využil konfiguraci 2+2, tedy s nouzovými sedadly vzadu. Kabina vsadila na maličký volant s průměrem jen 365 mm (údajně nejméně v tehdejší historii značky) a sedačky s poctivým vedením. Sedadlo řidiče pak bylo tvarováno tak, aby nijak neomezovalo řidiče při manuálním řazení. Rovněž se myslelo na skvělou ergonomii, osobitým prvkem pak byly kolébkové spínače na středovém panelu.
Automobil byl nabídnut s jediným motorem, a to v podobě atmosférického zážehového dvoulitru typu boxer. Jednotka s protiběžnými písty kvůli snížení těžiště pocházela z dílny Subaru, systém se dvěma vstřikovači paliva na válec D-4S však pocházel od Toyoty. Čtyřválec byl naladěn na 147 kW a nabídl možnost spárování s šestistupňovým manuálem nebo automatem se shodným počtem převodů.
Nízké těžiště
Podvozek tvořily vzpěry McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu. Poháněná byla zadní kola, z toho důvodu tu nechyběl samosvorný diferenciál. Konstrukce myslela na rozložení hmotnosti, které je v takřka ideálním poměru 53:47 mezi nápravami. Motor typu boxer pak napomáhal nízkému těžišti, ležícímu jen 475 mm nad vozovkou.
Pro rok 2016 se GT86 dočkala faceliftu. Příď dostala dravější výraz díky větší masce, změnou ale prošly také světlomety. Nové byly i oba nárazníky nebo koncová světla. Uvnitř pak došlo ke zlepšení použitých materiálů. Měnilo se však rovněž naladění, díky jiným tlumičům a pružinám GT86 měla nabídnout agilnější chování. Tomu pomohlo také zvýšení tuhosti karoserie díky tužšímu uložení tlumičů, novým svarům v zadních obloucích a dalším změnám.
Toyota GT86 se vyráběla v továrně Ota patřící Subaru, po boku první generace bratrského Subaru BRZ. Za dobu svého životního cyklu bylo prodáno přes 200.000 jejích kusů po celém světě. Jinde ve světě byl vůz prodáván jako Toyota 86, na americkém trhu se mezi lety 2012 a 2016 prodával jako Scion FR-S, jakožto součást tehdejší značky Toyoty pro mladé.
Toyota GT86: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4240 x 1775 x 1285 x 2570 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 243 litrů
- Výroba: 2012-2021 (Ota, Japonsko)
Plusy
– Hravé jízdní vlastnosti
– Perfektní pozice za volantem
– Komunikativní řízení
– Přesné řazení
– Benevolentní ESP
– Chybějící stop-start systém
Minusy
– Subaru BRZ je levnější
– Motor by mohl mít více koní
– Hluk ve vyšší rychlosti
– Užší sedačky
– Nudný design
Více na: https://www.auto.cz/toyota-gt86-slaby-motor-silny-zazitek-108116
Toyota GT86 leží v srdci mnoha petrolheadů. A přestože je to skvělé auto na řízení, bezchybné není. Mně osobně na něm nejvíce vadil nedostatečný výkon. Těch 200 koní se sice hodí, když se učíte sportovně řídit nebo driftovat, jak si ale auto jednou osaháte, je na čase jít dál. Rychle se totiž ukáže, že GT86 je na poměry sporťáků zkrátka pomalé a předjede ho kdejaký hot hatch. Motor navíc musíte opravdu ždímat, abyste se dočkali alespoň nějakého elánu. Spolu s unylým, nevýrazný vzhledem, který prostě nerozbuší srdce, to jsou ale vlastně jen dvě kaňky, které vás budou na tomto jinak skvělém kupé trápit. Jako hračka je totiž skvělým autem, jezdí bokem na požádání, čemuž pomáhá i benevolentní elektronika, která v jednom z módů pomáhá řidiči udržet smyk. Pokud ji zcela nevypnete a nenecháte vše na svých bedrech. Ideální je i čitelné chování, stejně jako komunikativní řízení, a tak za každé okolnosti víte, co se pod koly děje. Pochválit musím samozřejmě také manuální řazení nebo vynikající posaz za volantem. GT86 ale berte opravdu jako hračku, při běžném každodenním ježdění působí její podvozek přece jen tvrdě, a to zvlášť v českých podmínkách. GT86 je ale primárně víkendovkou a v tomto ohledu dělá vlastně všechno dobře. Jen vězte, že u nás se více prodávalo bratrské Subaru BRZ, a tak při hledání ojetiny najdete v jeho případě širší nabídku.