Katalog208Peugeot

Peugeot 208 P21 (2019-)

Peugeot 208 je malý pětidveřový hatchback, který se od roku 2019 prodává ve své druhé generaci s interním označením P21. Francouzská značka je však v daném segmentu zastoupena už desítky let, jen se předchůdci v minulosti jmenovali 207, 206 nebo třeba 205. Z dlouhodobého hlediska se jedná o nejprodávanější Peugeot na světě. V roce 2020 se 208 stala evropským Autem roku.

208 druhé generace se od předchůdce lišila nejen tím, že byla dostupná výhradně s pětidveřovou karoserií. Jiný je vzhled navržený týmem Yanna Beurela pod vedením ředitele designu v Peugeotu Gillese Vidala, tak použitá technika, konkrétně platforma CMP vyvinutá ve spolupráci s čínským Dongfengem určená pro malá auta. Novinkou bylo i nabídnutí elektrické varianty pod označením Peugeot e-208. Ta využila baterie s kapacitou 50 kWh a elektromotor s výkonem 100 kW.

K dispozici ale samozřejmě byly i spalovací motory. V době uvedení na trh 208 byla nabízena primárně s benzinovým tříválcem 1.2 PureTech, ve verzích s 55 kW, 75 kW a 96 kW. K dispozici ale byl i turbodiesel 1.5 BlueHDI se 75 kW.

Druhá generace Peugeotu 208 byla vyvíjena s myšlenkou, že se má jednat o moderní, výjimečné auto s neodolatelným designem, které nemá být nudné. Mezigeneračně se vůz natáhl o 82 mm, čímž reagoval na obecný trend v segmentu. Vnitřek opět využil koncepci e-Cockpit s vyvýšeným přístrojovým štítem.

Automobil debutoval na ženevském autosalonu 2019, do prodeje však vstoupil až v druhé polovině roku. O výrobu se starají závody ve slovenské Trnavě (včetně e-208, avšak bez výchozí verze Like) a v marocké Kenitře (bez e-208).

Inovace techniky

Pro rok 2023 se pak Peugeot e-208 dostal technického vylepšení, když převzal vylepšenou technickou výzbroj uvedenou v nově uvedeném modelu e-308. To znamenalo 15% zvýšení výkonu na 115 kW a zvětšení baterie na 51 kWh (využitelná kapacita 48,1 kWh).

Zároveň v roce 2023 Peugeot 208 prošel faceliftem. Ta upravila jeho příď, díky přepracované masce opticky prostupující do nárazníku a novým logem značky, stejně jako novým světelným podpisem s motivem tří drápů. Ten se objevil i v koncových světlech. Uvnitř se zase standardem stala 10″ obrazovka infotainmentu.

Proměnila se i nabídka motorů. Turbodiesel skončil. Benzinové jednotky pak doplnily hybridní verze 1.2 PureTech se 74 kW a 100 kW.

Oslovit má široké spektrum zákazníků, od mladých, nezkušených řidičů hledajících levný povoz, po náročnou klientelu vyššího věku, která už si ráda připlatí. I proto Peugeot 208 může být vybaven i takovými prvky jako aktivním upozorněním před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, adaptivním tempomatem s funkcí stop & go nebo hlídáním mrtvého úhlu. 208 dokonce až na noční vidění nabízí stejné bezpečnostní systémy jako model 508, tedy o dva segmenty větší auto.

Peugeot 208 (P21): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4055 x 1745 x 1430 x 2540 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 309 litrů
  • Výroba: 2019- (Nitra, Slovensko; Kenitra, Maroko; Zaragoza, Španělsko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

7 komentářů: „Peugeot 208 P21 (2019-)

  • Peugeot v náročné kategorii malých automobilů, který oslovuje různorodé typy zákazníků bojuje malým hatchbackem 208. Ten v nové generaci vsadil na povedený styl a nadmíru luxusní interiér, které v dané kategorii až překvapuje svým zpracováním a výběrem materiálů. Zároveň si však auto uchovává atraktivní cenovku. Se stokoňovým motorem 1.2 PureTech je to malý čipera, který je při jízdě ve městě dostatečně agilní. Kombinace s automatem zase potěší hladkým řazením. Jen to řešení i-Cockpit s vyvýšeným přístrojovým štítem stále rozděluje názory, mně zkrátka nevyhovuje, protože mně malý volant částečně zakrývá budíky. A nebo mám volant mezi nohama, což není při jízdě pohodlné.

    Reagovat
  • Základní motory v malých hatchbacích většinou nezaujmou. Jsou spíše „ceníkovým“ doplňkem snižujícím „cenu od,“ nebo volba pro ty, co jsou zkrátka nuceni volit co nejdostupnější povoz. Peugeot 208 se základním tříválcem 1.2 PureTech (55 kW) ale dokazuje, že to může být důstojná volba. Jestli hledáte auto primárně pro pohyb ve městě, bude vám tenhle tříválce klidně stačit. A když ho budete dostatečně vytáčet do otáček, dočkáte se dostatečného elánu i mimo ulice měst. V takovém případě 208 není vyloženou brzdou provozu ani na dálnici. Líbí se mně i vcelku přesné řazení, pětistupňový manuál ale znamená, že na dálnici motor točí 4000 otáček. Tohle ale zkrátka není dálniční přepravník… Hodně se mně pak líbí, že i druhý nejnižší stupeň Active působí uvnitř díky karbonovému dekoru hodnotně a nepřipadáte si jak v nějakém laciném autě. A na ty analogové budíky je lépe vidět než u vrcholného 3D i-Cockpitu. I ten podvozek skvěle tlumí nerovnosti, což je na českých silnicích vždy skvělé zjistit. Jen toho místa je uvnitř pořád poskrovnu, zadní sedačky jsou nouzovky a zavazadelník má konkurence také větší. Jako auto do města je ale Peugeot 208 skvělou volbou. A klidně i s tím základním motorem.

    Reagovat
  • + Základní motor 1.2 PureTech (55 kW) ve městě plně stačí a má slušnou spotřebu kolem 6 l/100 km, i v základní výbavě hodnotně vypadající kabina, pohodlný podvozek, co ani na nerovnostech nebouchá
    – Ryk tříválcového motoru, hlavně na dálnici, omezený prostor na zadních sedadlech – dozadu se navíc hůře nastupuje, pomaleji reagující infotainment, malý volant nevyhoví všem, na dálnici se musí pořád korigovat směr

    Reagovat
  • Peugeot e-208. Co o něm mám napsat pozitivního. Popravdě nevím. Snad jedině design. Z venku povedené auto, malé baculaté, ale působí sportovně, zvláště ve žluté barvě. Co uvnitř. Ke vzhledu, provedení a materiálům nemám připomínky. Ale co dál? I-Cockpit mi vůbec nevyhovuje, během 100 km jízdy jsem asi 5x posunoval volant, abych viděl na „budíky“ a srovnal se za volantem, ale pořád jsem nebyl spokojen. Ovládání tempomatu páčkou je neintuitivní a schované pod volantem, takže jsem nakonec musel zastavit, podívat se na symboly a nastudovat jak tempomat ovládat. Dojezd neodpovídal realitě. Auto nabité naplno ukazovalo dojezd kolem 270 km, ale reálně ujelo asi 170 km. Podotýkám v rovině, v EKO módu s využitím rekuperace, při maximální rychlostí 80-85 km/hod, rádio raději vypnuté, topení vypnuté a venku 12°. Jo a při zapnutém tempomatu baterky ubývaly rychleji než bez něho. Můj závěr? Elektriku nebrat.

    Reagovat
  • Ještě jednou se vracím ke své zkušenosti s Peugeotem e-208. Tentokrát z jiného pohledu, a to z pohledu sharingu aut a infrastruktury, tedy dostupnosti nabíjecích stanic.
    Zmíněné auto jsme si vypůjčili ve Finsku v Tampere. Celý proces sdílení teoreticky funguje dobře. Stáhnete si aplikaci, podle mapy si vyberete auto, které vám vyhovuje, to si v kalendáři aplikace zarezervujete. Cena byla velice slušná, na 6-10hod plně nabité auto s teoretickým dojezdem 310 km za 35 EUR. V daný čas přijdete k autu, aplikací jej odemknete, odpojíte od nabíječky, zkontrolujete (ve zmiňované aplikaci je seznam případných závad) a jedete. Auto vracíte do místa, kde jste jej přebírali, připojíte k nabíječce, aplikací zamknete a hotovo.
    Jaká byla realita? Přijeli jsme na určené místo a sláva, auto tam bylo připojené k nabíječce. Přesně v daný čas šlo aplikací odemknout a tedy odpojit i od nabíječky. Kontrola vozidla. Prasklý nárazník, „očesaný“ pravý blatník tak, že dveře moc nešly otevřít, ale silou to povolilo. Na zadních sedadlech hozené okrasné lišty z toho nabouraného blatníku a lopata na sníh. Tyto závady (a ještě mnoho dalších) byly naštěstí zaznamenány v aplikaci, ale pro jistotu jsme ještě udělali pár fotek a vložili je do aplikace jako „alibi“, kdyby náhodou. Později jsme ještě zjistili, že je prasklé čelní sklo a při plném rejdu se od kol ozývají rány, jak o něco drhnout. Na podlaze byl asi centimetrový nános štěrku, který se ve Finsku používá jako posyp, na displejích nános prachu a písku, že na ně na slunci nebylo moc vidět. Dobře, co bychom za 35 „éček“ s autem co má najeto 46 tis. km asi chtěli, že? Dojezd auta 270 km, výlet 120 km tam, 120 km zpět – to by mohlo vyjít. Po ujetí 10 km zjišťujeme, že to asi nevyjde. Přepínám na EKO, zpomaluji na 80, vypínám rádio, topení a po ujetí 120 km je dojezd 50 km. Hledáme nabíječku. Dle mapy asi 8 nabíjecích míst v okolí, takže to půjde. První nabíječka v nějakých soukromých garážích nedostupná. On je dnes svátek. Druhá nabíječka na ulici vyžaduje stáhnout aplikaci, registrovat se, vložit vklad 50 EUR….., to raději vzdáváme. Třetí místo – opět nedostupné garáže. Takže trochu dál je obchodní dům, tam má být 8 stojanů, snad bude ve svátek otevřeno. Naštěstí ano, ale navigace nás dovedla na určené místo a tam žádná nabíječka není. Třikrát objedeme parkoviště až objevíme jeden stojan s nápisem ve finštině. Připojíme auto a začne se dobíjet. Sice pomalu, ale alespoň něco. Jdeme na oběd, za hodinu se vracíme. Auto hlásí plně dobito, ale dojezd 102 km. To už začíná jít do tuhého. Nezbývá než přečíst návod od sharingové společnosti a návod nám říká, že v nouzi nejvyšší lze použít nabíječky u „mekáče“, ale cena je vyšší. Naštěstí „mekáč“ je relativně při cestě, tak jedeme. Stojan volný, čip na odblokování v autě je, a nabíječka funguje. Bingo. Po 20 min. dobito 85%, dojezd 275 km. To už dáme. Teď už zapneme i rádio a topení, ale EKO pro jistotu necháme a jedeme i devadesátkou. Po 120 km jízdy vracíme auto na určeném místě s dojezdem 70 km.
    Jaké máme poučení? Za prvé, na zhuntovaném peugeotu bylo vidět, že sdílení moc nefunguje ani ve Finsku, v zemi, kde vztah k majetku je přeci jen více zodpovědnější, jak potom může fungovat v Čechách, kde pořád ještě v této oblasti vládne vztah více „socialistický“. Za druhé, elektroauta pořád ještě nejsou plnohodnotnými auty, ale spíše doplňkem pro omezený rozsah použití. Nestačí jen vyrábět elektrická auta, větší překážkou jejich rozšíření je chybějící infrastruktura.
    Jen pro úplnost, ani po 14 dnech nevíme, kolik je ta vyšší cena za nabíjení u „mekáče“.

    Reagovat
  • Peugeot e-208 Allure 2022
    Peugeot e-208 je vážně příjemný malý hatchback. Nebyl jsem z něho rozlámaný ani po 300 kilometrové cestě. V tomto směru se určitě řadí k těm lepším v kategorii. K tomu nabízí líbivou karoserii a hezký interiér. Bohužel mu to kazí vyšší spotřeba elektrické energie a velké výkyvy ve spotřebě v závislosti na teplotě a stylu jízdy. Reálný dojezd okolo 200 kilometrů je prostě málo.
    Více na: https://www.wikicars.cz/test-peugeot-e-208-allure-prijemne-auto-ktere-daleko-nedojede/

    Reagovat
  • Peugeot 208 GT 1.2 PureTech 130 (2022)
    Pokud se vám líbí, chcete stylové auto do města a příliš neřešíte peníze, klidně si ho kupte. Ale jestli za své peníze požadujete adekvátní produkt, v řadách konkurence najdete zajímavější kousky. Peugeot 208 1.2 PureTech 130 není špatné auto, jen si nedokáže obhájit svoji cenovku.

    Více na: https://www.wikicars.cz/test-peugeot-208-gt-1-2-puretech-130-sportovni-je-jen-na-oko-nejvic-mu-to-kazi-cena/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *