Fiat 500L s interním označením 330 je malé MPV vyráběné italskou automobilkou mezi lety 2012 až 2022. Tehdy na trh vstoupilo jako druhý člen rodiny 500, modelů využívajících retro styl slavné pětistovky. Šlo o nepřímého nástupce modelu Fiat Idea. Nabízeno bylo ve dvou karosářských verzích, jako základní 500L (interně Typ 330) a prodloužené 500L Living (Typ 334). V roce 2022 výroba Fiatu 500L skončila, a to bez přímé náhrady, kvůli klesajícímu zájmu o tento typ vozidel.
Styl automobilu vyvíjeného s interním označením L0 navázal na hatchback 500, využil však i motiv někdejšího modelu 600 Multipla. Tehdejší šéfdesignér Fiatu Roberto Gioloto totiž se svým týmem vsadil na koncepci vpřed posunuté kabiny a vyššího posazu, což mělo zvětšit vnitřní prostor. Variabilitě interiéru pak pomohla třeba posuvná zadní lavice. Inspirací pro designéry měla být také modernistická Villa Savoye v pařížském Poissy.
500L debutovalo na ženevském autosalonu 2012, rok nato se nabídka dále rozšířila. 500L Living (později 500L kombi) se stala prodlouženou variantou, s prodlouženou karoserií a příplatkovou sedmimístnou verzí. Sama automobilka koncepci nazývala 5+2, což zdůraznilo, že třetí řada sedadel se hodí opravdu jen pro děti. Nárůst rozměrů se přitom omezil na prodloužení zadního převisu, rozvor zůstal zachován s výchozím modelem. 500L Trekking bylo zase verzí do lehkého terénu, s oplastovanou karoserií a zvýšeným podvozkem nebo možností upravení nastavení ESP pro pohyb na kluzkém povrchu.
Čtyřválce, dvouválec i alternativy
V době uvedení na trh 500L debutoval se třemi pohonnými jednotkami. Benzínový čtyřválec 1.4 16v slavné řady Fire (70 kW) doplnil dvouválec 0.9 TwinAir (77 kW) a turbodiesel 1.3 MultiJet (62 kW). Samotný technický základ v podobě platformy Fiat Global Small Wide vycházel z tehdejšího Grande Punta. Oproti němu však 500L použilo prodloužený rozvor.
V průběhu let se však nabídka postupně rozšiřovala a měnila. V roce 2013 dorazil dvouválec 0.9 TwinAir Natural Power na CNG, stejně jako větší vznětový motor 1.6 MultiJet 16v (77 kW), který rok na to doplnila také výkonnější varianta s 88 kW. To byl i rok příchodu benzinového čtyřválce 1.4 TurboJet (88 kW). Naopak turbodiesel 1.3 MultiJet (62 kW) tehdy skončil, vrátil se až v roce 2017 ve variantě se 70 kW.
Blíže originálu
V roce 2017 Fiat 500L prošel faceliftem, který byl poměrně výrazný, sama automobilka zdůrazňovala, ze hned 40 % použitých dílů je nových. Automobil se přitom opticky ještě více přiblížil hatchbacku 500, ať už pozměněnými světlomety nebo „knírkem“ na přídi. Designéři také více odlišili jednotlivé deriváty, hlavně oplastovaný model, nově přejmenovaný na 500L Cross.
Uvnitř se objevil nový volant nebo větší obrazovka infotainmentu. Ten byl nový, třeba s možností spárování chytrého telefonu díky funkcím Android Auto a Apple CarPlay.
Naopak nabídka motorů sev rámci faceliftu neměnila. Nadále tak bylo možné vybírat mezi mezi 1.4 16v (70 kW), přeplňovaným čtyřválcem 1.4 T-Jet (88 kW) a dvouválcem 0.9 TwinAir (77 kW). Z turbodieselů tu byly 1.3 MultiJet (70 kW) a 1.6 MultiJet (88 kW). A nechyběly ani „alternativy“ v podobě 1.4 T-Jet schopného spalovat LPG a 0.9 TwinAir na CNG
Automobil se vyráběl v srbském závodě Kragujevac, v minulosti vyrábějícím vozy Zastava.
Fiat 500L: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4140 x 1780 x 1660 x 2612 mm (500L), 4352 x 1784 x 1667 x 2612 mm (500L Living)
- Objem zavazadlového prostoru: 343-400 litrů (500L), 560-638 litrů (500L Living)
- Výroba: 2012-2022 (Kragujevac, Srbsko)