RecenzeTesty SsangYong

Test: SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI Style 4WD (2023)

SsangYong Musso je součástí nabídky této korejské značky už od roku 1993, původně toto označení nesl offroad, známý na přelomu devadesátých let a nového milénia i z českého prostředí. Od roku 2018 se však tak jmenuje výhradně pick-up, na českém trhu prodávaný výhradně v prodlouženém provedení Musso Grand. Ještě než na trh přijde jeho další modernizovaná verze, vyzkoušel jsem ho během týdenního testu v základním provedení, dostupné už jen ze skladových zásob. Konkrétně s tubodieselem 2.2 e-XDI kombinovaným s šestistupňovým manuálem, ve výbavě Style.

Aktuální Musso generace Q200 je na trhu teprve od roku 2018, přesto jej automobilka rychle modernizuje. Testované provedení na trh dorazilo teprve v roce 2021, přesto byla letos představena další modernizace. Musso se tak stává stále drsněji působícím vozem. To platí i pro zkoušenou verzi, dávající na odiv majestátní masku, kterou se odlišuje od offroadu Rexton, využívající stejný základ, v podobě rámové konstrukce.

Jako pracovnímu stroji s tak výrazným designem sluší hlavně tmavé barvy, testovaný vůz měl však pro pick-up méně obvyklou červenou barvu, příplatkový červený lak Indian. I v tomto případě to však Mussu sekne, navíc je výrazně vidět, což u pracovního stroje nějaké firemní flotily může být jen plus. Auto každopádně okamžitě dává najevo svou velikost, respektive dlouhou korbu znatelnou při pohledu z profilu. Ostatně v Česku výhradně dostupné Musso Grand je dlouhé úctyhodných 5.405 mm.

Úplný základ nicméně testované Musso Grand nebylo. Nechyběla mu 17″ kola z lehkých slitin, místo základních ocelových disků, multimediální systém a paket Style+ s šesti airbagy, nastavitelným sloupkem řízení, střešními ližinami a parkovacími čidly, které jsou u tak velkého vozu rozhodně potřeba.

Povedená kabina

Musso Grand jsem již dříve testoval ve vyšší specifikaci Premium, a tak jsem předem dobře věděl, že na poměry pick-upů uvnitř najdu hodnotně působící kabinu, která si nezadá s osobními automobily. Přesto jsem nečekal, že to bude platit i pro základní variantu, u níž jsem čekal spíše pracovní zaměření. Za interiér se Musso Grand rozhodně nemusí stydět, působí dostatečně hodnotně, zároveň však bytelně a poctivě zpracovaný.

Některé detaily jsou ale přece jen laciněji působící, což se však u pracovního nástroje dá pochopit. Řeč je o jednoduché hlavici řadicí páky nebo jednoduchých analogových přístrojích, dnes už zavánějící retrem. K jejich funkci však nemám výhrad, přehledné jsou dostatečně. Standardem jsou pak navíc jen halogenové světlomety.

Také multimediální systém je v základu spíše jednodušší a grafika už nepůsobí tolik moderně. Ovládání je však přehledné, stejně tak se mně líbí velké, klasické ovladače, usnadňující ovládání vozidla třeba i v rukavicích.

Co se týče vnitřního prostoru, je logické, že jako u jiných pick-upů to nebude navzdory vnějším rozměrům nějaký zázrak – přece jen tu muselo zbýt místo pro rozměrnou korbu, která je navíc u Mussa Grand obzvlášť gigantická. Je neskutečných 159 cm dlouhá a 59 cm vysoká, bohužel je však mezi podběhy široká jen 116 cm. Na druhou stranu, v rámci segmentu pick-upů je to naprostá pohoda. Místo na zadních sedadlech tak sice v podélném směru neumožňuje nějaké zásadní roztahování se, dospělý se sem ale bez nějakého omezování snadno vejde. Stejně jako dopředu se však musí nastupovat hodně vysoko, kvůli vysokému podvozku.

Živý motor

SsangYong Musso Grand je v roce 2023 na českém trhu dostupné s jediným motorem, v podobě turbodieselu 2.2 e-XDI. Jde nicméně o agregát plně odpovídající cílení vozu, a tak ani jiný není v nabídce potřeba. Vznětový čtyřválec je díky výkonu 149 kW a točivému momentu 400 Nm (v kombinaci s manuálem) už pěkně silný. Živý umí být už v nízkých otáčkách, největšího elánu dosahuje okolo 1500 otáček. Působí opravdu silně a s nenaloženým vozem umí hezky zacvičit.

Je však znát, že jde o pohonnou jednotku pro užitkový automobil. Turbodiesel působí syrověji, typickým naftovým tónům se nevyhnete. Na neutrál pak umí značně rozvibrovat manuální převodovku. Právě manuál vyžaduje poněkud „chlapské“ zacházení. Řazení je poněkud tužší, zvyk také žádá práce se spojkovým pedálem, stejně jako fakt, že se zpátečka řadí doleva dopředu, bez nějaké výrazné pojistky.

Spotřeba pak odpovídá velikosti 5,4 metru dlouhého pick-upu, s ohledem na to se však drží v mezích. Ve městě se dá jezdit za 11 l/100 km, dálniční spotřeba se pohybuje okolo 9 l/100 km a na okreskách apetit činí okolo 10 l/100 km.

Poctivý pracant

Musso Grand samozřejmě nejvíce oceníte při jízdě mimo zpevněné cesty. Tam ostatně plně využijete rámovou konstrukci, připojitelný pohon všech kol otočným kolečkem na středovém tunelu a světlost 220 mm. V náročnějším terénu nicméně počítejte s vnějšími rozměry auta, respektive dlouhým rozvorem 3.210 mm, který už může být na velkých nerovnostech limitující.

Jenže Musso Grand rozhodně není nějaký nekultivovaný pracant. I běžnou jízdu po silnici zvládá s grácií. Rámová konstrukce je logicky znát, a tak si Musso Grand umí poskočit, zvlášť když v zatáčce trefíte nějakou roletu, umí si uskočit. V kombinaci se 17″ koly testovaného kousku je však pohodlí dostatečné a v rámci segmentu určitě nadprůměrné. Vyšší verze Premium každopádně poskytne vyšší komfort, díky jejímu pětiprvkovému zavěšení. Základní Style totiž využívá tuhou nápravu s listovými pery, pro vyšší užitečnou hmotnost, až 1.000 kg.

Stejně tak mě mile překvapilo odhlučnění. Pokud na dálnici pojedete 120 km/h, přijde vám Musso Grand naprosto tiché. Ve 130 km/h už sice dá najevo zvuk svého motoru, přesto je opět hlučnost v rámci segmentu v mezích.

Na okresních silnicích je nicméně Musso Grand těžkopádnější, což je samozřejmě dáno jeho vnějšími rozměry. Počítat musíte i s „terénně“ dlouhým převodem řízení, stejně jako obecně spíše tužším řízením, což je opět dáno koncepcí.

SsangYong Musso Grand: Technická data

MOTOR2.2 e-XDI
Zdvihový objem (ccm)2157
Výkon (kW)149
Točivý moment (Nm)400
Převodovka6M
Maximální rychlost (km/h)186
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)8,8
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)231
Objem palivové nádrže (l)75
Hmotnost provozní/užitečná (kg)2160/1000

SsangYong Musso Grand: Další recenze a hodnocení

David Bureš, ČSAKA

Typický pick-up na českém trhu je hlavně pracovitý dříč, SsangYong Musso Grand k tomu ale podobně jako Volkswagen Amarok přidává i špetku luxusu navíc. Tohle je zkrátka spíše zajímavá alternativa k SUV než auto pro těžkou dřinu. To však neznamená, že by ji díky poctivé technice nezvládlo, ba naopak. Jen vám pak bude líto do té prémiové kabiny nasedat v zabahněných holinkách.

Dominik Parajka

Plusy

  • robustná rámová konštrukcia vozidla 
  • solídna svetlá výška
  • netradičný dizajn
  • veľká korba
  • dostatok priestoru na zadných sedadlách
  • výbavou nabitý interiér
  • vynikajúci jazdný prejav
  • super schopnosti v teréne

Mínusy

  • miestami neintuitívne usporiadané prvky v infotainmente
  • staršia svetelná technika

Pan tajemný

+ Atraktivní cenovka, možnost bohaté výbavy, až luxusní interiér, přehledné ovládání, rozměrná korba, terénní schopnosti, pořád slušný vnitřní prostor, kultivovaný a dobře odhlučněný motor se slušnou spotřebou, hladce řadící automat, komfortní podvozek, osobitý vzhled
– Krkolomnější nastupování kvůli vysoké světlosti, přece jen zastaralý infotainment, průměrná dynamika, opatrně fungující elektroničtí asistenti, na dálnici znatelný aerodynamický šum

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *