KatalogCeedKia

Kia Cee’d ED (2006-2013)

Kia Cee’d s interním označením ED je první generace takto pojmenovaného kompaktního modelu korejské značky, která se vyráběla mezi lety 2006 až 2013. Nabízena byla jako pětidveřový hatchback a kombi, na stejném zakladu vznikl i třídveřový model pro_cee’d. Zrodil se i koncept kabrioletu, tzv. ex_cee’d, ten ale v sériové výrobě realizován nebyl. Automobil v nabídce značky nahradil model Cerato, v roce 2012 nastoupila druhá generace Cee’du (JD).

První Kia ryze pro Evropu

Model Cerato se na evropském trhu nestal příliš populární, a tak se jeho nástupce rozhodla automobilka pojmout jinak. První generace Cee’du se tak stala prvním modelem Kie vyvinutým přímo pro Evropu, vyvíjeným v Evropě i vyráběným v Evropě. Auto vyvíjelo centrum v německém Frankfurtu nad Mohanem, o výrobu se postarala nově vybudovaná továrna značky v Žilině. To ostatně zdůrazňoval i název, Cee’d byla nezvykle pojatá zkratka pro „evropská ekonomická komunita“ a „evropský design“.

Poprvé se vůz ve formě konceptu představil na ženevském autosalonu 2006, o půl roku na pařížské autoshow už následovala sériová verze, vedle pětidveřového hatchbacku se tu představilo ve formě studie i kombi nazvané cee’d SW (Sporty Wagon). To debutovalo v produkční formě v létě 2007. Design navrhnul tým Miklose Kovácse, který vsadil na zajímavý mix konzervativního stylu s osobitými prvky tehdejších vozů Kia, jako byly tehdejší Picanto (generace SA) či Sorento (BL). Na svoji dobu pak byla vynikající aerodynamika, se součinitelem aerodynamického odporu s hodnotou 0,33.

Moderní základ

Technický základní první Kia Cee’d sdílela s první generací Hyundai i30 (FD). Podvozek tvořila tehdy osvědčená kombinace kompaktů, vzpěry McPherson vpředu a víceprvková náprava vzadu. Konkrétně ji tvořila dvojíce horních ramen a dlouhá ustavovací podélná tyč, ani vpředu nechyběly pomocné rámy a stabilizátory. Standardem byly kotoučové brzdy na všech kolech. Samotná karoserie byla navržena pro co nejvyšší tuhost.

V době uvedení nabídka tvořila pět čtyřválcových motorů plnících normu Euro 4. Z benzinových, s plynule variabilním časováním ventilů a elektronickým, vícebodovým nepřímým vstřikováním, tu byly 1.4 CVVT s 80 kW (pro vybrané trhy z daňových důvodů i 77 kW), 1.6 CVVT (90 kW) a 2.0 CVVT (105 kW). Turbodiesely, s přímým vysokotlakým vstřikováním common-rail, variabilní geometrií lopatek statoru turba VGT a volitelným částicovým filtrem, zastupovaly 1.6 CRDi (85 kW a na vybraných trzích i 66 kW) a 2.0 CRDi (103 kW a pro vybrané trhy 99 kW). Pro zážehové jednotky byl standardem pětistupňový manuál, turbodiesely měly šestistupňový. Vybrané motory bylo možné pořídit i s příplatkovým čtyřstupňovým automatem.

Tygří nos nastupuje

Na frankfurtském autosalonu 2009 oficiálně debutovala modernizovaná verze. Ta výrazně změnila svoji tvář. Objevila se tu nově tvarovaná maska chladiče, tzv. tygří nos, tehdy nově uvedený poznávací znak vozů Kia. Světlomety byly nově tvarované, boční směrovky se navíc přesunuly do krytů vnějších zpětných zrcátek. Jiná byla i kapota, zatímco vzadu se měnila grafika koncových světel nebo řešení nárazníku. Hlavní novinkou kabiny byl nový volant s netradičně umístěnými tlačítky i na dolních ramenech, od ovládání palubního počítače.

Základní čtrnáctistovka tehdy oslabila na 66 kW, pro vybrané motory tu byl i příplatkový start-stop systém. V rámci přechodu na emisní normu Euro 5 se pak Ceed na podzim 2010 dočkal šestistupňového manuálu pro 1.6 CVVT. Místo 2.0 CRDi (103 kW) zase přišel turbodiesel 1.6 CRDi (94 kW).

Kia Cee’d (ED) se ve své době stala nejprodávanějším vozem značky v České republice nebo na Slovensku. Vedle zákazníků si ji oblíbila také odborná veřejnost, v roce 2008 získala titul české Auto roku. Mezi lety 2006 až 2013 ve slovenské tvárně v Žilině vzniklo na 646.300 kusů první generace Cee’du.

Kia Cee’d (ED): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4235 x 1790 x 1480 x 2650 mm (Cee’d), 4470 x 1790 x 1525 x 2650 mm (Cee’d SW)
  • Objem zavazadlového prostoru: 340 litrů (Cee’d), 534 litrů (Cee’d SW)
  • Výroba: 2006-2013 (Žilina, Slovensko)

3 komentáře: „Kia Cee’d ED (2006-2013)

  • Kia ceed combi u nás slouží jako rodinné auto už dlouhá léta, je spolehlivé, jen náhradní díly vyjdou poměrně draze. I po letech vypadá nadčasově. Auto má prostornou kabinu, dostatek prostoru na nohy i na zadních sedadlech a opravdu velký kufr. Dále má poměrně dobrou spotřebu, ale citlivou spojku, je potřeba si dát pozor při rozjezdech a řazení, rovněž brzda je ostřejší. Na to, jak je auto velké, má dobrý rejd. Doporučuji.

    Reagovat
  • Také jsme hledali rodinné auto u kterého by byla vyvážena cena x kvalita x výkon, až u nás nakonec zvítězila v roce 2008 Kia ceed combi. Vyplatilo se mi pravidelné servisování v době 7leté záruky, pak po 10ti letech a nyní měním jen každoročně olej. Kia ceed je bez závad již 14 let. Za tu dobu jsem měnil jen prasklé žárovky u potkávacích světel a pneu. Oboje beru jako běžné opotřebení. Kia ceed má i po letech kvalitní dílenské zpracování interiéru. Chci se zmínit i o volantu, který je příjemně citlivý a i s ohledem na malý poloměr otáčení se znamenitě parkuje v nákupních centrech. Kufr je při úplném rozložení sedadel menší než konkurenční Octavia o 20 l. Cena už při slušné výbavě začínala o pár set tisíc méně a to byl hlavní argument ke koupi. Doporučuji.

    Reagovat
  • Hoci samotným dizajnom Kia Ceed SW 1. generácie veľmi neočarí, veľké prekvapenie nastáva po otvorení kufra so slušným objemom a množstvom nečakaných praktických riešení. Priestor na zadných sedadlách je na danú triedu priemerný, no s výškou 186 cm som nijako netrpel v žiadnom smere. Odkladacie priestory nie sú najväčšie, ale je ich dostatok. Prístrojová doska má pekný dizajn, akurát škoda, že mnohé plasty vŕzgajú, čo je celkom otravné. Poteší však výbava, ktorá bola v prípade testovaného auta naozaj slušná. Jej súčasťou boli napríklad elektricky sklápateľné a vyhrievané spätné zrkadlá, vyhrievané čelné sklo, strešné okno, parkovacie senzory… Kožené predné sedadlá sú komfortné a ľahko nastaviteľné, akurát počas horúcich letných dní sa v nich budete dosť potiť.

    Po jazdnej stránke ma potešilo zladenie motora 2.0 CVVT s 4-stupňovou automatickou prevodovkou. Motor má dostatok výkonu, no jeho dynamický prejav nie je až tak výrazný, ako by som možno čakal. Voči menším motorom však prináša výhodu v podobe väčšej výkonovej rezervy. Prevodovka radí rozumne, hladko a nijako nepodtáča motor. Negatívom tohto motora je však vyššia spotreba. Podvozok je naladený komfortne, pri dynamickej jazde sa už mierne nakláňa, takže najviac mu bude vyhovovať skôr pokojná jazda. Posilňovač riadenia má tiež voľnejší prevod, ale dáva celkom slušnú spätnú väzbu od kolies, keďže je hydraulický. Ako celok podľa mňa Kia Ceed SW 1. generácie rozhodne dáva zmysel ako jazdenka. S motorom 2.0 CVVT ju na slovenskom trhu zoženiete len veľmi ťažko, ale aj ostatné benzínové motory sú naozaj dobré. Po väčších dávkach kilometrov už Ceedy začínajú ukazovať svoje chybičky krásy, no aj napriek tomu môžu byť dobrou voľbou, keďže sú dostupné za naozaj prijateľné ceny

    Více na: https://dominiccars.sk/test-jazdenky-kia-ceed-sw-2-0-cvvt-1-gen/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *