Fiat Punto 188 (1999-2010)

Fiat Punto 188 1999

Fiat Punto s interním označením 188 je druhá generace takto pojmenovaného malého hatchbacku italské značky. V nabídce přímo nahradilo první generaci tohoto vozu, Punto (176), po nástupu třetí generace Punta (199) se pak druhá generace ještě nějakou dobu prodávala po jeho boku, jakožto jeho levnější alternativa.

Po úspechu první generace dostalo vývoj vozu na starosti stylistické centrum Fiatu. Cílem bylo vytvořit zcela nový automobil, podobně jako to Fiat udělal u první generace, která se měla tak odlišit od předcházejícího modelu Uno. K dispozici byly dvě karosářské verze, které se odlišovaly svou osobností. Třídveřové Punto mělo zdůrazňovat sportovnost, zatímco pětidveřové, s pěti místy sázelo na eleganci a pohodlí. Ve své době bylo Punto 176 jedno z nejprostornějších a nejkomfortnějších vozů své kategorie. Konkrétně kufr s objemem 297 litrů byl v té době největší v segmentu.

„Punto nevzniklo za tři roky, ale je syntézou stoleté práce,“ řekl při premiéře Gianni Agnelli. Odkazoval tak na fakt, že Punto druhé generace se představilo 11. července 1999, v rámci oslav sta let od založení automobilky Fiat.

Nabídka byla opravdu komplexní, k dispozici bylo hned 23 derivátů. Konkrétně motorů bylo k dispozici pět. Dva vznětové motory, 1.9 s atmosférickým plněním o výkonu 44 kW a 1.9 JTD o výkonu 59 kW), doplnily tři zážehové motory (8 a 16ventilový motor 1,2 o výkonu 44 a 69 kW a 16ventilový motor 1.8 o výkonu 96 kW. K dispozici byla i sekvenční převodovka nebo posilovač řízení s módem City, pro lehčí ovládání ve městě.

Změna tváře pro rok 2003

V roce 2003 se Fiat Punto druhé generace dočkal modernizace. Facelift změnil tvář vozu a změnil se i charakter. Osobnost se nelišila dle počtu dveří, ale podle nabízené verze – k dispozici byly sportovní i elegantní deriváty.

V nabídce se pak objevily nové motory. Celkem paleta čítala osm agregátů. Konkrétně šlo o nové dieselové agregáty common rail, 1.3 Multijet 16v s výkonem 52 kW a 1.9 Multijet 8v se 74 kW. Navíc tu byl i agregát 1.2 8v schopný spalovat metan, což jiný malý model než Punto v té době nenabízel.

Fiat Punto druhé generace se stalo nesmírně populární. První tři roky produkce se v Evropě prodávalo zhruba 500.000 kusů ročně.

One thought on “Fiat Punto 188 (1999-2010)

  1. Ako majiteľ prvej generácie Punta- benzín 1.1 a neskôr aj druhe- benzínj 1.2, opíšem medzigeneračný rozdiel. S prvou generáciou som najazdil 250.000 km, keď ma predajca presvedčil, aby som ho vymenil za nové. Punto 1 nemalo žiadne neobvyklé závady, len bežný servis. Bolo to jednoduché auto. Punto 2 som sa rozhodol predať, keď malo 120.000 km a to z dôvodu, že mi začal zhasínať samovoľne na voľnobehu motor a následne dlho štartoval (bolo to nepríjemné hlavne na svetelných križovatkách). Neskôr som aj ľutoval, že som Punto 1 dal preč…
    Aké sú teda hlavné rozdiely?
    Punto 1- ľahšie, obratnejšie, nižšia spotreba, menej komfortný podvozok, jednoduchá zadná náprava- horšie naladená než v 2 gen.
    Punto 2- komfortnejší interiér aj podvozok, lepšie odhlučnenie. Auto oveľa výraznejšie nedotáčavé.
    Na svoju dobu to boli veľmi vydarené modely a aj motory FIRE- ktoré sa udržali vo výrobe veľmi dlho aj napriek emisným normám.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *