Dosavadní generace SUV Kia Sportage (s interním označením QL) se vyrábí od roku 2015, a tak korejský výrobce uznal za vhodné přijít letos s novou generací. Nyní se nová Sportage konečně představuje v celé své kráse. Ale pozor, zatím se odhaluje globální provedení tohoto kompaktního SUV. Do Evropy podle dřívějších zpráv dorazí svébytný derivát, u něhož zatím není jasné, čím vším se bude lišit. Evropské klientele se každopádně vůz představí na mnichovském autosalonu IAA v září v 2021.
První zveřejněné fotografie potvrzují dřívější zprávy, že nová Kia Sportage pro rok 2021 vsadí na výrazný design. Oproti předchůdci je automobil zcela jiný, s extravagantní tváří a jinak řešeným bočním prosklením. Automobil přitom využívá nového stylistického směru značky, nazývaného „spojené protiklady“. Podle něj už nedávno vznikl elektrický crossover Kia EV6. K dispozici bude nově rovněž provedení Sportage X-Line, které zdůrazní styl SUV, prostřednictvím svébytných nárazníků nebo střešních ližin.
Zcela přepracován byl také interiér. Specialitou je hlavně zahnutý displej, moderní prvek, který zároveň pomáhá obklopit řidiče. Nový multimediální systém byl navržen tak, aby byl intuitivní a jednoduchý na ovládání. Středová konzole má zase navozovat dojem luxusu.
„Se zcela novou Sportage jsme nechtěli jednoduše udělat krok vpřed, ale místo toho jsme přešli na jinou úroveň ve třídě SUV. Když zcela novou Sportage osobně uvidíte s jejím elegantním, ale silně dynamickým postojem, a když se usadíte uvnitř podrobně orientované kabiny s krásně detailním interiérem a prvotřídními materiály, uvidíte, že jsme těchto cílů dosáhli,“ tvrdí Karim Habib, senior viceprezident a vedoucí globálního designového centra značky Kia.
Prvky Tucsonu
I po premiéře si však Sportage páté generace uchovává některá tajemství. Z dřívějška však víme, že základ bude Kia Sportage pro rok 2021 sdílet s aktuálním Hyundaiem Tucson generace NX4. Tzv. architektura N3 konkrétně znamená lepší přizpůsobení zástavbě elektrifikovaného pohonu, když třeba plug-in hybrid bude moci využít baterie umístěné v podlaze.
Právě dnešní Tucson naznačuje i nabídku motorů nové Sportage, byť rozdíly v nabídce kompaktních modelů Hyundai i30 a Kia Ceed dokazují, že vůz nemusí převzít kompletní paletu motorizací. Každopádně se očekává příchod full-hybridu se 169 kW s 1.6 T-GDI nebo plug-in hybridu. Ten už automobilka potvrdila s tím, že bude mít trakční elektromotor o výkonu 67 kW a lithium-iontový polymerový akumulátor o kapacitě 13,9 kWh, což jsou mimochodem parametry jako u Tusconu PHEV. Kia se navíc na rozdíl od ostatních výrobců nadále nebrání ani nabídce turbodieselů, což by konkrétně mělo znamenat nasazení čtyřválce 1.6 CRDi (85 kW).
S Tucsonem vůz měl sdílet také bohatou výbavu. Pokud budou převzaty všechny jeho prvky, můžeme se těšit třeba na head-up displej promítající informace přímo na čelní sklo, kamerový systém pomáhající s hlídáním mrtvých úhlů, jehož obraz se promítá na přístrojový štít, nebo dálkové parkování, prostřednictvím klíčku.
Speciální verze pro Evropu
Nová Kia Sportage se pro Evropu bude nadále vyrábět ve slovenském závodu značky v Žilině, novinkou je fakt, že vůbec poprvé v historii tohoto modelu vznikne verze speciálně určená pro starý kontinent. Nějakou dobu přitom nebylo jasné, zda se odliší jen svoji paletou motorů a výbavou, nebo i svým designem. Na konci srpna zveřejněné skici však potvrdily, že základní tvar bdue zachován s globálním modelem. Také evropské verze Sportage tudíž dostane extravagantní příď. Světlomety nabídnou techniku LED Matrix, kontrastní černá střecha pak zdůrazní sportovní styl automobilu.
Rozdíly ale najdeme na bocích. To souvisí s tím, že se očekávají menší rozměry auta. Evropská Sportage má být kratší než ta globální, s délkou asi 4,5 metru a rozvorem 2.680 mm. Globální model na délku měří 4.660 mm a jeho rozvor činí 2.755 mm.
Další podrobnosti o evropské verzi zbrusu nové Kia Sportage budou odhaleny letos v září. Na český trh toto SUV vstoupí na začátku roku 2022. Vůz se měl přitom údajně představit už před koncem roku 2020. Změny provedené na poslední chvíli ale jeho premiéru měly odsunout o pár měsíců. V Číně se mimochodem nová Sportage již představila, globální derivát má nicméně zcela odlišný design.
Ta globální verze je opravdu pěkná a velikostně mnohem lepší než ta evropská. Vsadím se , že v USA bude i levnější. Evropa si zase zaplatí víc za menší auto…, co na to říct. Mít možnost v Evropě objednat tu globální verzi, tak ji beru, protože je hezčí a větší-více místa. Takhle se raději podívám u konkurence. Fakt nechápu, proč pro Evropu udělají toto. S tou globální verzí by u nás konkurenci převálcovali.
Podobně jsem už zavrhl Škodovku, takže z toho asi bude nový Duster.