Moskvič bývala v době Sovětského svazu slavná značka automobilů vyráběných v Moskvě. Nyní se po letech může vrátit na scénu. Díky odchodu Renaultu z ruského trhu.
Renault se rozhodl ruský trh opustit v reakci na agresi Ruska na Ukrajině, a to podobně jako jiné západní firmy. V jeho případě je však rozdíl to, že Renault držel podíl v ruské automobilce AvtoVAZ vyrábějící vozy značky Lada. Ten údajně za symbolický rubl prodal ruskému institutu NAMI s šestiletou opcí na odkup automobilky zpět. Za další rubl pak byly prodány aktivity ruské divize Renaultu.
A právě NAMI by mohl v rámci tohoto kroku značku Moskvič oživit. Tyto vozy by se přitom vyráběly v moskevské továrně dosud patřící Renaultu. Produkce by přitom mohla být spuštěna ještě letos.
Už dokonce údajně existují plány, co by oživený Moskvič mohl nabídnout. Pokud očekáváte jen přeznačkované modely Lada, jste na omylu. Spekuluje se o spolupráci s čínskou automobilkou JAC a využitím její techniky. Na projektu by pak měl spolupracovat i ruský výrobce nákladních vozidel Kamaz.
AvtoVAZ by zase údajně mohl nově vyrábět vůz vycházející z dosavadního Renaultu Duster, upravenou verzí u nás známého SUV Dacie pro vybrané rozvojové trhy.
Značka Moskvič se na scéně objevila v roce 1945, první model, Moskvič 400, byl vlastně Opel Olympia vyráběný prostřednictvím válečných trofejí. Vyráběla jej moskevská automobilka tehdy známá jako Závod malolitrážních automobilů (ZMA), později Moskevský závod malolitrážních automobilů (MZMA) a ještě později Automobilový závod Leninského Komsomolu (AZLK, Avtomobilnyj zavod Leninskovo komsomola).