Dacia Duster II (2017-)

Dacia Duster je kompaktní SUV z dílny rumunské značky patřící do portfolia Renaultu. V roce 2017 se představila jeho druhá generace s interním označením HJD. Designem navrženým týmem Erdeho Turgaa navázala na úspěšného předchůdce (byť je 100 % karosářských panelů jiných), nabídla však vyspělejší charakter a mnohem širší výbavu, čítající třeba kamerový systém sledující okolí vozidla nebo bezklíčový vstup.

Před příchodem druhé generace Dusteru se čile spekulovalo o jeho zvětšení, výsledné auto si ale nakonec zachovalo víceméně rozměry předchůdce, díky jiným nárazníkům je o bezvýznamných 26 mm delší. Tvary navrhl Jean-Philippe Salard se svým týmem. Rozvor zůstal zachován, i díky převzetí platformy z Dusteru první generace. Ta mimochodem umožňuje zástavbu pohonu všech kol.

Zpočátku byl Duster II nabízen i s atmosférickými benzinovými motory. V době premiéry tak vedle turbodieselu 1.5 dCi (66 a 80 kW) a přeplňovaného 1.2 TCe (92 kW) byl k dispozici také 1.6 SCe (84 kW), dostupný i ve verzi na LPG (80 kW).

I v reakci na emisní normu Euro 6d však auto postupně přešlo výhradně na turbomotory. V roce 2019 tak čtyřválcovou šestnáctistovku nahradil přeplňovaný tříválec 1.0 TCe (74 kW). Už o rok dříve byl modernizován turbodiesel, 1.5 Blue dCi nabídl verze se 70 a 85 kW. Ve stejném roce pak přeplňovanou dvanáctistovku nahradil 1.3 TCe (96 kW nebo 110 kW) vyvinutý mezi Renaultem a Mercedesem, který však později z nabídky zase zmizel.

Decentní facelift

Pro rok 2021 se Duster (HJD) dočkal faceliftu, tzv. fáze 2. Zvenku byly stylistické změny decentní, hlavně ve znamení nové grafiky světel, s motivem písmena ypsilon, použitém již v soudobém Sanderu či Loganu. Světlomety se staly diodové, LED byly poprvé u Dacie použity také u předních směrových světel. Nový tvar předního nárazníku zase pomohl aerodynamice. Změny uvnitř se zaměřily hlavně na nový infotainment, využívající novou 8″ dotykovou obrazovku.

V rámci faceliftu se Duster dočkal také přepracované nabídky motorů. Z benzinových byly zastoupeny tříválec 1.0 TCe (66 kW) a čtyřválec 1.3 TCe, ve variantách s 96 kW a 110 kW. Silnější třináctistovku přitom jde kombinovat s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC nebo pohonem všech kol. Dále tu byl ještě turbodiesel 1.5 Blue dCi (85 kW), rovněž dostupný s pohonem všech kol a 1.0 TCe Eco-G (74 kW) na LPG.

Pro rok 2022 byl pak Duster modernizován znovu. V rámci nové vizuální identity značky se Duster dočkal přepracované přídě s novým logem. Částečně se změnila i palubní deska, která přišla o kulaté výdechy ventilace.

Na českém trhu je Dacia Duster nesmírně populární, z dlouhodobého hlediska patří dokonce mezi nejprodávanější auta. Na vybraných trzích se pak vůz prodává se znaky Renaultu.

Dacia Duster (HJD): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4341 x 1804 x 1693 x 2674 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 445 litrů
  • Výroba: 2017- (Mioveni, Rumunsko)

Ohodnoťte Dacii Duster i vy, v komentářích pod článkem:

Dacia Duster II

4.2

Design

4.3/5

Technika

3.9/5

Jízdní vlastnosti

3.9/5

Cena

4.8/5

Celkové hodnocení

4.2/5

Uživatelům se líbí

  • Atraktivní cenovka
  • Zajímavý design

Uživatelům se nelíbí

  • Slabší dosvit halogenových dálkových světel
  • Průměrné odhlučnění

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

6 komentářů: „Dacia Duster II (2017-)

  • 6 prosince, 2019 (12:10)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    5

    Celkové hodnocení

    4

    Dacie byly vždy automobily, u nichž jsem jejich slabé stránky obvykle omlouval tím, že se prodávají za supernízkou cenu, která logicky musí znamenat určitě kompromisy. Jenže v případě druhé generace Dusteru už to zcela neplatí. Dacia Duster sice ve své druhé generaci stále zůstává tím levným SUV, zároveň je to však samo o sobě dobré auto. Oproti předchůdci je pohodlnější a nabízí širší výbavu, a to včetně takové, které byste od Dacie ještě před pár lety asi nečekali (bezklíčový vstup, kamerový systém sledující okolí vozidla). Snad jen posaz za volantem pořád není optimální a obrazovka navigace je umístěna příliš nízko, takže na ni není tak dobře vidět.

    Reagovat
  • 8 dubna, 2020 (06:48)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    5

    Celkové hodnocení

    4.5

    Na pohled se Duster druhé generace možná tolik mezigeneračně nezměnil, jeho charakter ale prošel výraznou proměnou, interiér už nepůsobí tak lacině, auto je celkově pohodlnější a nabízí více výbavy, a to i tu, kterou byste od Dacie ještě před pár lety rozhodně nečekali. S výbavou našlapaných vozem se přitom stále vejdete do půl milionu, a to i s turbodieselem pod kapotou a pohonem všech kol!

    Některé neduhy zůstávají, pozice za volantem je i navzdory výškovému a podélnému nastavení volantu trochu kompromisem, obrazovka navigace je stále nízko, odkládací prostory by chtělo vylepšit a vnitřek není z největších, jako celek ale Duster funguje výtečně.

    Více na: https://www.auto.cz/dacia-duster-hodne-radosti-do-pul-mega-112968

    Reagovat
  • 2 srpna, 2020 (21:09)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkové hodnocení

    4.5

    Dacia Duster se v první generaci stala natolik populární, že pro vývojáře byl těžký úkol udělat tu druhou takovou, aby předchůdce překonala. Ono se to ale ve výsledku povedlo. Duster druhé generace už není to auto, které je skvělé vzhledem k nízké ceně, ono je prostě skvělé samo o sobě. Vypadá možná skoro stejně jako první generace, to ale ničemu nevadí, drsňácký design Dusteru mně odjakživa seděl. Vnitřek pak vypadá mnohem lépe než dosud, navíc tu jsou i kdysi u Dacie nevídané prvky, jako třeba kamerový systém sledující okolí vozidla nebo bezklíčový vstup. Jen ta navigace není zrovna zázrak nejnovější techniky a musíte si zvyknout i na kompromisní pozici za volantem, na sedačce s nízkým opěradlem. Obecně se ale šetřilo chytře – odhalené ocelové přejezdy sedadel ničemu nevadí, naopak tu je vnitřní osvětlení i pro zadní sedadla nebo plynové vzpěry otevírající kapotu, které chybí třeba i Golfu 8. S ohledem na vnější rozměry pak počítejte s průměrným vnitřním prostorem, stejně jako průměrným zavazadelníkem. Ani uvnitř moc odkládacích prostorů nenajdete. Jízdně si ale Duster mezigeneračně hodně pomohl – aerodynamický šum je nižší, podvozek je slušně odhlučněn, zvlášť u vozů s příplatkovou čtyřkolkou, která využívá zadní víceprvkové zavěšení. Zachovány naopak byly slušné terénní vlastnosti, pro něž je Duster odjakživa oceňován.

    Reagovat
  • 10 září, 2022 (21:39)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    5

    Celkové hodnocení

    4

    Zatímco 1.6SCe se hodí spíše do města, kde předvede tichý chod, výkonový deficit není v tomto prostředí tolik patrný. Klidný jízdní styl mu vyhovuje nejlépe. Dálnice jsou naopak utrpením, tam se díky nevhodnému zpřevodování necítí 1.6SCe vůbec dobře. 1.0TCe je naopak vynikající volbou pro univerzální použití. Hodí se do města i na dálnici. Ve městě svůj tříválcový původ neskryje, na atypický zvuk si budete chvíli zvykat, pokud jste motory této koncepce dosud neřídili. Ve městě je 1.6SCe o něco tišší. Nicméně i tak nemohu říct, že by byla litrovka hlučná, to rozhodně není. Velmi potěší, že hluk, který produkuje není na dálnici prakticky vůbec slyšet. Zcela zanikne v okolím ruchu od kol a aerodynamiky. Vibrace na volnoběh nejsou nijak výrazné. I zde malý motor potěšil. Z podstaty věci je 1.6SCe klidnější, ale litrovka se chová opravdu velmi slušně.

    Osobně nevidím nejmenší důvod poohlížet se dnes po 1.6SCe. Všemi deseti bych dal přednost 1.0TCe. Duster s tímto motorem je dokonce o tolik lepší, že být majitelem Dustera 1.6SCe, bez váhání bych jej vyměnil za stejný vůz s 1.0TCe.

    Více na: https://www.rnews.cz/1-0tce-v-dusteru-jde-o-adekvatni-nahradu-za-1-6sce/

    Reagovat
  • 3 října, 2022 (17:05)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkové hodnocení

    4

    Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC 2022

    Plusy
    štýlovo pôsobiaci dizajn
    solídna svetlá výška
    priestranný pocit v interiéri
    dobrá ergonómia ovládania
    bezdrôtový Apple CarPlay
    príjemné zladenie motora a prevodovky
    rýchle reakcie prevodovky

    Mínusy
    tvrdá lakťová opierka v zadných dverách
    halogénové diaľkové svetlá svietia slabšie

    Více na: https://dominiccars.sk/test-dacia-duster-1-3-tce-150-edc/

    Reagovat
  • 13 října, 2022 (08:31)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    5

    Celkové hodnocení

    4

    Dacia Duster 1.5 Blue dCi Extreme 2022

    Dacia Duster patří mezi nejžádanější modely značky, kompaktní SUV patří mezi hlavní důvody úspěchu tohoto rumunského specialisty na cenově dostupná auta. Druhá generace Dusteru přitom i po letech dokazuje, že nízká cena rozhodně není její jediná přednost.

    Design auta už při premiéře byl hodnocen kladně a po letech se ukazuje, že zraje jak víno. Edice Extreme totiž dokazuje, že z Dusteru klidně může být i zajímavá stylovka. Kombinace šedého laku testovaného kousku s oranžovými detaily stojí za to. Zkrátka důkaz, že i levné auto může být pohledné.

    Interiér už sice dává najevo svůj věk a charakter levného auta, ve výsledku to ale ničemu nevadí. Tvrdé plasty tu sice jsou, působí ale bytelně a hlavně je oživuje hodnotně působící středový panel, sdílící ovladače vozů Renault.

    Hlavně tu ale nic zásadního nechybí. Dacia zdůrazňuje, že nabízí výbavu, kterou zákazníci opravdu chtějí. A uvnitř je to znát. Duster dnes nabízí vyhřívané přední sedačky, navigaci, hlídání mrtvého úhlu nebo šikovný kamerový systém sledující okolí vozidla se slušným obrazem kamer. Co víc řidič opravdu potřebuje… možná snad jen vyhřívaný volant, který dnes Duster nenabízí.

    Za volantem se sedí vysoko, i samotný vysoký nástup dokazuje, že Duster myslí i na terénní schopnosti. Sedačky jsou jednoduché, bez výrazných bočnic. Vzadu má dospělý hodně místa nad hlavou, prostoru před koleny je ale přinejlepším tak akorát. To mně spíše vadily nízké zádové opěrky. Naopak kufr je více než dostatečný, s jednoduchým tvarováním a vyšší nakládací hranou.

    Duster Extreme jsem zkoušel s turbodieselem 1.5 Blue dCi 115 s výkonem 85 kW a popravdě řečeno jsem si uvědomil, jaká je škoda, že se Dacia tohoto motoru do budoucna postupně zbaví. Za studena má sice charakteristický naftový projev, po zahřátí se ale uklidní a působí kultivovaně. Síly má pak více než dostatek, výkon 85 kW doplňuje slušný točivý moment 260 N.m. Hlavně je ale neskutečně úsporný. Dlouhodobě s ním jezdíte za pět litrů. Přes šest litrů spotřeba roste jen na dálnici. Na okreskách se s ním dá jezdit pod pět litrů, pravidelné jízdy po městě znamenaly průměr 5,5 l/100 km. Líbí se mi i chod šestistupňové manuální převodovky, s přesnými drahami a poctivě tuhým chodem.

    Verze s pohonem přední nápravy přitom nemá zkrácené převody, což je při jízdě příjemnější. Právě nabídka Dusteru se čtyřkolkou se bohužel zúžila, dnes už s ní pořídíte jen pro 1.3 TCe 130 a 1.5 Blue dCi 115. Jízdu mimo zpevněné cesty však Duster zvládá i s pohonem jedné nápravy, díky slušné světlosti 214 mm.

    Naladění Dusteru pak myslí hlavně na pohodlnou jízdu. Podvozek předokolky s jednoduchou zadní nápravou je sice na nerovnostech slyšet, za všech okolností ale zůstává pohodlný. Stejně tak řízení je lehké, na můj vkus možná až příliš. Ve vyšších rychlostech však komfort na palubě omezuje průměrné odhlučnění, už kolem 110 km/h je slyšet vzduch vanoucí kolem karoserie. Naopak poctivé světlomety ve tmě daleko dosvítí.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *