Škoda Superb s interním označením B5 nebo 3U je první generace takto označeného modelu střední třídy mladoboleslavské značky, vyráběná mezi lety 2001 a 2008. Nabízena byla výhradně ve formě sedanu, na trh vstupovala jako novinka v nabídce značky, která však užila jméno někdejší vlajkové lodi automobilky, z dob první republiky. Během vývoje se autu říkalo Bohemia. V roce 2008 vůz nahradila druhá generace (interně B6 nebo 3T), která už byla nabídnuta ve formě liftbacku a kombi.
Vůbec poprvé se novodobý Superb představil v září 2001 na frankfurtském autosalonu. Právě tam připomněl svého dávného předchůdce, při působivé show se ukázal i zrestaurovaný Superb 3000 z roku 1939 z továrního muzea automobilky.
Design automobilu poprvé ukázal koncept Montreux prezentovaný půl roku před premiérou sériového auta. Úzce navázal na tvary tehdejšího Volkswagenu Passat (B5), z jehož techniky první Superb vycházel. Svébytná však byla příď, s tehdy charakteristicky tvarovanou maskou chladiče. Velkorysý rozvor 2.803 mm však byl o nějakých 100 mm delší než u Passatu, později jej převzala prodloužená varianta Passatu pro čínský trh.
V době premiéry byl automobil nabídnut se třemi zážehovými a dvěma vznětovými motory. Konkrétně šlo o benzinové čtyřválce 2.0 (85 kW) a 1.8 Turbo (110 kW), prestižní volbu představoval vidlicový šestiválec 2.8 V6 (142 kW). Turbodmychadlem přeplňovaná osmnáctistovka, stejně jako jednotka V6 přitom sázely na sofistikovanou techniku rozvodu s pěti ventily v každém z válců. Turbodiesely pak zastoupily osvědčený čtyřválec 1.9 TDI-PD (96kW) a šestiválec 2.5 TDI (114 kW), od roku 2003 posílený na 120 kW. Oba šestiválce přitom k manuálu nabízely alternativu, v podobě pětistupňové automatické převodovky Tiptronic.
Bohatá výbava
Jakožto nová vlajková loď značky Superb I nabídl i některé nové služby. Škoda poprvé ve své historii poskytla zákazníkům doživotní záruku mobility. Pro majitele znamenala například bezplatný příjezd servisního vozidla, v případě potřeby odtah do autorizovaného servisu a další služby, jako například zajištění náhradního vozu.
Vzhledem k charakteru nechyběla ani tehdy moderní bezpečnostní výbava. Brzdová soustava dostala standardní protiblokovací systém ABS a elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS, nechyběl ani protiprokluzový systém ASR. Šestiválce pak měly už v základní ceně elektronický stabilizační systém ESP s brzdovým asistentem. Airbagy byly standardně čtyři, připlatit si šlo i za vaky chránící hlavu pasažérů v obou řadách sedadel. K dispozici byly také třeba bi-xenonové světlomety s ostřikovači, elektrické nastavování i vyhřívání předních sedadel, samočinná klimatizace nebo navigační systém s už tehdy barevným displejem.
V průběhu let navíc došlo k dalším inovacím. Model 2005 přinesl mimo jiné výrazné rozšíření variability interiéru. Opěradla zadních sedadel byla nově dělená v poměru 1/3:2/3, takže zavazadelník sedanu šlo zvětšit ze 480 litrů až na 945 l. Později se Škoda Superb 3U dočkala také nového volantu nebo účinnějších brzd. Podvozek bylo možné vybírat mezi standardním a sníženým i zvýšeným.
Pozměnila se i nabídka motorů. Základní 1.9 TDI posílil na 77 kW, v roce 2007 pak dále na 85 kW. Přibyl i 2.0 TDI se 103 kW.
Škoda Superb první generace se vyráběla v závodě v Kvasinách, který byl pro její produkci zásadně modernizován, díky investici ve výši asi 200 milionů eur. Výroba se rozběhla 1. října 2001 a trvala až do 17. března 2008. Během této doby výrobní linky opustilo 136.068 kusů tohoto modelu. Kromě továrně v Kvasinách sjížděl Superb I také z linek v Číně, na Ukrajině a v Kazachstánu.
Škoda Superb 3U: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4803 x 1765 x 1469 x 2803 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 480 litrů
- Výroba: 2001-2008 (Kvasiny, Česká republika)