Mitsubishi ASX je SUV japonské značky, které v roce 2022 debutovalo ve své druhé generaci. Oproti předchůdci se zásadně změnilo. Zatímco první generace ASX byla kompaktní SUV s vlastní technikou japonské automobilky, druhá generace ASX je městské SUV s technickým základem sdíleným s Renaultem Captur. Mitsubishi ASX druhé generace je speciálně určeno pro Evropu, na trh dorazí v březnu 2023.
Bratr Capturu
Použití alianční techniky od Renaultu bylo dopředu očekáváno, v rámci oznámené užší spolupráce mezi Renaultem a Mitsubishi. Základem je platforma CMF-B z Renaultu Captur. Sdílení techniky je opravdu rozsáhlé, protože nové ASX zvenčí, ani zevnitř svého bratra nezapře. Od výchozího auta se nové ASX liší jen v detailech.
Interiér využívá centrální jednotku zde nazvanou SDA (Smartphone-link Display Audio), která funguje jako základní rozhraní řidiče, palubních systémů a infotainmentu. Jednotka SDA zahrnuje dle verze displej o velikosti 7“, respektive 9,3″ vč. standardního bezdrátového připojování chytrých telefonů. Přístrojový štít je k dispozici dokonce ve třech různých úrovních, od základního analogového systému s vestavěným displejem o velikosti 4,2″ přes nastavitelný 7″ digitální štít střední úrovně až po plně přizpůsobitelný 10″ digitální přístrojový štít, v němž se mohou promítat například pokyny navigace.
„Tato pragmatická iniciativa založená na ceně přinese změnu v našich továrnách, v uhlíkové stopě našeho partnera i v evropských ulicích. Tento krásný projekt splňuje očekávání všech partnerů z hlediska designu, regulací a prodeje,“ prohlásil k tehdy oznámenému projektu Luca de Meo, šéf automobilky Renault. ASX druhé generace později doplní ještě druhý vůz s technikou Renaultu, což bude malý hatchback Mitsubishi Colt využívající základ Clia.
Hybrid i plug-in hybrid
Už dříve bylo potvrzeno nasazení hybridního a plug-in hybridního pohonného ústrojí. Právě na elektrifikovaný pohon se Mitsubishi aktuálně v Evropě zaměřuje.
Konkrétně Mitsubishi ASX druhé generace využívá hybrid s atmosférickou šestnáctistovkou, dvěma elektromotory a multimódovou převodovkou. Plug-in využije shodný základ, avšak s větší baterií 10,5 kWh místo 1,3 kWh) a možností jejího dobití ze zásuvky.
Základem každopádně je přeplňovaný tříválec 1.0 l MPI-T (66 kW) s šestistupňovou manuální převodovkou, který doplňuje přeplňovaný mild-hybridní čtyřválec 1.3 l DI-T. Pokud vám toto evokuje motory Capturu, máte pravdu, motorová paleta je dalším důkazem společného základu těchto malých SUV.
„Obliba kategorie SUV v Evropě neustále roste, a jelikož se plug-in hybridy stávají mainstreamovou záležitostí, jsme připraveni navázat na tyto tradice příští generací modelu ASX. Těšíme se, až našim současným i budoucím zákazníkům nabídneme vysoce konkurenceschopnou novinku v naší modelové
nabídce,“ říká Frank Krol, prezident a generální ředitel Mitsubishi Motors Europe.
Facelift už v roce 2024
Bratrský Renault Captur se pro rok 2024 dočkal modernizace, a tak ho krátce nato následoval i facelift ASX, které díky tomu bylo inovováno teprve asi rok a půl od příchodu na trh. Stylistické změny přitom nejsou tak velkým překvapením, protože přímo navazují na Captur. ASX pro rok 2024 tak má zcela nově řešenou příď s jinou maskou i světlomety. Třeba nárazník se ale od sourozence liší.
Capturem se modernizované ASX inspirovalo také uvnitř, kde je hlavní úpravou nový infotainment s obrazovkou o úhlopříčce 10,4″ a funkcemi od Google. Digitální přístrojová štít je v závislosti na verzi 7″ nebo 10″.
Nabídka motorů se naopak pro rok 2024 nemění.
Mitsubishi ASX druhé generace vyrábí Renault. Předchozí ASX bylo dováženo z Japonska, díky vlastní technice se o výrobu staralo přímo Mitsubishi.
Mitsubishi ASX: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4227 x 1797 x 1576 x 2639 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 536 litrů
- Výroba: 2022- (Valladolid, Španělsko)
Mitsubishi ASX mohlo být skvělým crossoverem, ale místo toho jde o zajímavé auto, které neví, čím chce být. Pohonné ústrojí a řízení se hodí pro klidné řidiče, ale podvozek je bez nadsázky sportovní. Alespoň u testované verze ASX 1.6 Hybrid (HEV) Instyle. A to je problém. Pokud bych chtěl stylový crossover zaměřený na komfort, šel bych pro Citroën C4, kdybych měl sportovní choutky, skvělou volbou je Ford Puma. Ale pokud vám nevadí tvrdý podvozek a nemáte přes 185 centimetrů, budete nadšení z toho, o jak skvělý hybrid jde.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-mitsubishi-asx-instyle-1-6-hybrid-hev-dokaze-si-obhajit-cenu-827-950-kc/
Mitsubishi ASX 1.3 Instyle (2023)
Plusy
štýlový dizajn
dobrý dosvit predných svetlometov
posuvné zadné sedadlá
praktický kufor
veľmi dobrá ergonómia v interiéri
príjemne naladený podvozok
super zladenie motora a prevodovky
výborne fungujúce asistenčné systémy
Mínusy
dráha voliča automatu nesedí s označením jednotlivých polôh
Více na: https://dominiccars.sk/test-mitsubishi-asx-1-3-instyle/
Mitsubishi ASX 1.6 Hybrid 2024
Plusy
štýlový dizajn
dobrý dosvit predných svetlometov
posuvné zadné sedadlá
praktický kufor
veľmi dobrá ergonómia v interiéri
príjemne naladený podvozok
výborne fungujúce asistenčné systémy
Mínusy
dráha voliča automatu nesedí s označením jednotlivých polôh
pomalšie reakcie hybridného systému pri dynamickej jazde
Více na: