Mitsubishi ASX GA (2010-2020)
Mitsubishi ASX s interním označením GA je kompaktní SUV japonské automobilky vyráběné mezi lety 2010 a 2020. Automobil přišel v reakci na tehdejší rostoucí popularitu takto velkých SUV, jméno bylo zkratkou pro Active Sports Crossover. Jinde ve světě se však vůz prodával také jako Outlander Sport nebo RVR, což je jméno kdysi používané pro kompaktní MPV, u nás známé jako Mitsubishi Space Runner. Stejný technický základ později využily rovněž Citroën C4 Aircross a Peugeot 4008, v rámci spolupráce mezi Mitsubishi a Skupinou PSA. V roce 2023 byla na český trh uvedena druhá generace Mitsubishi ASX, vzniklá tentokrát jako sourozenec Renault Captur.
Tvary poprvé naznačil koncept Mitsubishi Concept-cX z roku 2007, autorem je tým Norihika Jošihimeho. Design automobilu opticky navázal na soudobou generaci modelu Lancer, hlavně co se týče řešení přídě, kterou Mitsubishi nazývalo Jet Fighter. Interiér se naopak inspiroval u většího SUV Outlanderu, rozdílem se však stal středový panel a rozmístění výdechů klimatizace. Velikostně pak ASX odpovídalo tehdejším kompaktům, s délkou 4295 mm. Rozvor 2670 mm byl ale ve své době nadprůměrný.
Technický základ ASX sdílí s tehdejším Outlanderem (generace CW), na 70 % použitých dílů bylo v době premiéry shodných. Navzdory zcela odlišné délce se shodoval třeba i rozvor obou modelů. Podvozek tvoří vpředu vzpěry MacPherson, vzadu pak víceprvková náprava. Ve srovnání s Outlanderem byla pak upravena tuhost pružin a tloušťka stabilizátorů.
Vedle pohonu předních kol je k dispozici rovněž čtyřkolka, tvořená systémem z většího Outlanderu. Nabídla tudíž možnost výběr mezi automatickým režimem, měnícím poměr rozdělení momentu od 98:2 ve prospěch přední nápravy až k 50:50, pohonem předních kol a uzamknutým poměrem rozdělení momentu mezi nápravy. Terénním schopnostem měla pomoci i slušná světlá výška 195 mm.
Do prodeje vůz vstoupil se dvěma motory, nově vyvinutým turbodieselem 1.8 DI-D MIVEC s proměnným časováním ventilů (110 kW) a benzinovým čtyřválcem 1.6 MIVEC (86 kW).
Postupné inovace
Prvních inovací se Mitsubishi ASX dočkalo pro modelový rok 2013. Tehdejší facelift byl rozpoznatelný podle přepracované masky, když původní čtyřúhelníkovou nahradilo šestiúhelníkové řešení. Uvnitř se zase objevil nový vzor čalounění, přepracovaná středová konzole a tlačítko ovládání volby pohonu všech kol místo otočného ovladače. Nabídku motorů rozšířila slabší varianta 1.8 DI-D s 85 kW. Později přišel vrcholný turbodiesel 2.2 DI-D (110 kW) s pohonem všech kol a šestistupňovým automatem, v roce 2015 pak debutoval vznětový čtyřválec 1.6 DI-D (84 kW) z dílny PSA jako náhrada za dosavadní osmnáctistovku.
Další facelift následoval v roce 2016. Přepracovaná příď se dočkala tzv. dynamického štítu, alias výrazného chromování v prostoru u zvětšených světlometů, které se inspirovalo u konceptu Outlander PHEV Concept-S z roku 2014. Turbodiesel 1.6 D-4D (84 kW) převzatý od Skupiny PSA se pak dočkal možnosti kombinace s pohonem všech kol.
V roce 2019 se už očekával příchod nové generace, Mitsubishi ASX ale prošlo dalším faceliftem. Auto se dočkalo zcela přepracované přídě, přičemž nešlo jen o změněné plechy, ale také o samotnou strukturu. Až k A sloupku se ASX stalo zcela jiným, a to včetně výztuh, hranatějších blatníků nebo vyšší kapoty. Samotný design využil inovovaného dynamického štítu známého i z ostatních soudobých modelů značky. Uvnitř se zase změnil středový panel, včetně ovládání klimatizace nebo nové osmipalcové obrazovky multimediálního systému. Co se pak týče motorové palety, tak stávající šestnáctistovku nahradil atmosférický čtyřválec 2.0 MIVEC (110 kW), zatímco turbodiesel z nabídky definitivně vypadl.
Jakožto globální model se Mitsubishi ASX vyráběl v různých koutech světa, do Evropy se nicméně dovážel z Japonska. V Evropě se pro něj za jeho životní cyklus rozhodlo bezmála 380.000 zákazníků.
Mitsubishi ASX: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4365 x 1770 x 1640 x 2670 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 488 litrů
- Výroba: 2010-2020 (Okazaki, Japonsko (2010-2017); Kurašiki, Japonsko (2017-2020))
Design
4.5
Technika
4
Jízdní vlastnosti
3.5
Cena
4.5
Celkový dojem
4
Některým zákazníkům možná budou chybět nejnovější vychytávky typu nejmodernějšího multimediálního systému, Mitsubishi ASX se ale jinak i po letech projevuje jako povedené a hlavně poctivě udělané auto. Líbí se nám jeho svěží příď a také technika pod kapotou. Dvoulitr má parádní elán a převodovka CVT je lepší než jiné automaty tohoto typu.
Více na: https://www.auto.cz/za-volantem-opet-modernizovaneho-mitsubishi-asx-stare-ale-dobre-129708
Design
4
Technika
3
Jízdní vlastnosti
3
Cena
4.5
Celkový dojem
3.5
Mitsubishi ASX jsem měl možnost si vyzkoušet v roce 2019, po tehdejším faceliftu. Modernizace sice oživila zevnějšek auta tak, že díky drsnému výrazu s bohatým chromováním působilo svěže a moderně, interiér ale nadále dával najevo, že ASX je na trh už od roku 2010. Zastaralý interiér navzdory rychleji fungujícímu infotainmentu s 8″ obrazovkou zkrátka odkazuje ASX do role auta pro nenáročné klienty. Alespoň, že interiér je slušně zpracovaný a působí bytelně, lacinější materiály ale kazí celkový dojem. V autě se navíc nesedí zrovna příjemně. Nově nabízený motor se ale povedl. Dvoulitr je kultivovaný a parádně odhlučněný, navíc ani se silou to není špatné, pokud ho tedy vytočíte nad 3000 otáček. Špatná není ani příplatková CVT převodovka, která při akceleraci simuluje řazení, a tak je její chování příjemnější než u jiných bezstupňových převodovek. Co se týče spotřeby, počítejte tak s průměrnými osmi litry. Stáří vozu pak dokazují také jízdní vlastnosti, které jsou při srovnání s modernějšími SUV zkrátka průměrné. V řízení je vůle a chybí mu komunikativnost. Podvozek pak není zrovna vzor komfortu, stejně tak aerodynamické odhlučnění je jen průměrné. Když se ale pak podíváte do ceníku a spatříte tu atraktivní cenovku, dojde vám, že s jistými kompromisy se zkrátka musí počítat.
Design
4
Technika
4
Jízdní vlastnosti
2
Cena
4
Celkový dojem
3.5
Jezdím s ASX 1.8 DI-D, 110 kW, 4×4, 2011. Ovládací prvky jsou bytelné a používají se intuitivně, ale sedačky jsou na delší cesty zoufale nepohodlné. A podvozek komfortu jízdy taky moc nepřidá. Je tvrdý, nicméně ne sportovní. Spíš s takovou trakařovitou charakteristikou, kdy na nerovnostech auto dost odskakuje.
V přímce těch 110 kW jede docela příjemně, takže má člověk při předjíždění jistotu. Nicméně v zatáčkách už to taková paráda není. Ještě štěstí, že v Čechách člověk losa zas tak často nepotká. Dlouhodobou spotřebu (město a dálnice) mám podle tankování 7.1 litru / 100 km, počítač ale rád ukazuje až o litr méně.
Všechny menší nedostatky člověku auto vrátí ve chvíli, kdy venku napadne sníh. Čtyřkolka funguje prima, takže se člověk nemusí bát, že by při výletu na hory zůstal někde stát. A uzávěrka diferenciálu pomůže při hledání parkovacího místa v závějích.