Novinky

Jak vyměnit kolo u auta? Tady je detailní postup

Výměna kola u automobilu je proces, kterému se mnozí řidiči během své řidičské kariéry nevyhnou. Někteří si vyměňují sezónní pneumatiky svépomocí, jiní se výměně nevyhnou v případě nouze, když píchnou pneumatiku. Víte však, jak kolo auta správně vyměnit? Poradíme, jak na to:

Příprava na výměnu kola

Než se na samotnou výměnu kola pustíte, je potřeba se na ni řádně připravit. Prvotně nastudujte manuál k vašemu automobilu, kde najdete rady, jak vyměnit kolo u toho konkrétního auta, které vlastníte. V návodu třeba najdete instruktáž k použití heveru, stejně jako umístění bodů, kam můžete zvedák umístit, případně správný tlak v pneumatikách.

Rovněž si připravte samotné pracovní místo, kde budete výměnu kola provádět. Automobil si postavte na pevný podklad, ideálně čistém a hlavně, rovném. Srovnejte kola, zařaďte rychlost (jedničku nebo zpátečku) a zatáhněte ruční (parkovací) brzdu. Ideálně také automobil dále zajistěte klínem, abyste opravdu zamezili jeho nechtěnému pohybu. Připravte si i nářadí, které k výměně kola budete potřebovat. Hever ke zvednutí vozidla a pákový klíč k uvolnění a utažení šroubů obvykle najdete pod podlahou zavazadelníku auta, případně někde v garáži nebo sklepě, kde je třeba s momentovým klíčem uchováváte. Při výměně se hodí též použít pracovní rukavice, ať se nezamažete.

Pokud pak provádíte nouzovou výměnu kola (při poškození pneumatiky), opět platí, že si automobil máte postavit na pevný podklad, někde na bezpečné místo, ideálně v dostatečné vzdálenosti od okolní dopravy, které je dostatečně viditelné. Automobil řádně zajistěte proti pohybu. Navlečte si reflexní vestu a nainstalujte za vozidlo výstražný trojúhelník. Ten má být 50 metrů za vozidlem na běžné silnici, respektive 100 metrů na dálnici, případně na nějakém přehledném místě (před prudkou zatáčkou).

Výměna kola u auta začíná

A teď už nastává čas samotné výměny kola. Pokud mají kola ozdobný kryt, odstraňte jej. Následně klíčem povolte všechny šrouby (matice) na kole, které budete měnit. Ale pouze jen částečně (třeba o půl otáčky), dokud je vozidlo bezpečně na zemi. Jednotlivé šrouby (matice) povolujte tzv. do kříže, tedy nikoliv postupně vedle sebe.

Následně vezměte hever, nainstalujte ho na řádné místo pod vozidlo, blízko vyměňovanému kolu. S tím pomůže právě manuál k vozidlu, respektive značka malého trojúhelníku na podvozku auta. Dávejte přitom pozor, aby stál zvedák rovně a nenahýbal se. Automobil heverem zvedněte tak, aby vyměňované kolo bylo lehce nad zemí a šlo tudíž vyndat a nasadit nové. Pří výměně letních pneumatik za zimní se tak hodí mít rezervu, profil zimních pneumatik může být vyšší než u těch letních, a tak by se následně zimní pláště nemusely do zvednutého prostoru vejít.

Teď nastává čas vyšroubování šroubů (respektive matic) kola, přičemž opět je vyndávejte tzv. do kříže, tedy ty proti sobě, nikoliv ty vedle sebe. Až je budete mít vyndané, sejměte kolo. Položte ho opatrně vedle vozidla, aby se vám neodkutálelo.

Výměna kola pokračuje

Jakmile máte kolo dole, dejte na jeho místo kolo vyměňované. Dávejte přitom pozor, zda ho instalujete správně. Zkontrolujte si směr dezénu, pokud máte pneumatiky se směrovým dezénem. Na bočnici v takovém případě najdete šipku, podle níž musíte kolo nandat, tedy po směru otáčení. Rovněž zkontrolujte, zda šrouby (matice) nejsou špinavé od prachu a dalších nečistot. V případě potřeby je očistěte. Stejně tak případně očistěte náboj kola.

Nasazené kolo přišroubujte tak, aby nedocházelo k jeho vyklání. Zatím tedy neutahujte šrouby napevno, stačí je utahovat rukou, přičemž znovu postupujte tzv. do kříže. Následně automobil opatrně spusťte heverem zpátky na zem a zvedák zpod auta vyjměte. Až nyní nastává čas definitivního dotažení jednotlivých šroubů, pomocí nářadí. Neutahujte ale moc na sílu, ať při další výměně kola šrouby uvolníte, respektive ať si nezničíte ráfek. V případě použití momentového klíče tak volte točivý moment podle typu vašeho vozidla a typu ráfku, který najdete v návodu. Obvykle se jedná o 110 až 120 Nm. Raději pak znovu zkontrolujte, zda se kolo neviklá. Opět pak nasaďte ozdobný kryt.

Pokud nevyměňujete jen jedno kolo, kvůli defektu, ale všechna, kvůli výměně sezónních pneumatik, postupujte takto také u dalších kol. Během výměny případně jen měňte bezpečnostní klín podle nápravy, na níž zrovna kolo měníte. Rovněž si označte původní umístění jednotlivých pneumatik, ať už speciálními ventilky se značením nebo značkami napsanými křídou na bočnici gumy. Nejsnazší je následující značení – LP, levá pravá, LZ levá zadní, PP pravá přední, PZ pravá zadní.

Závěrečná kontrola

Až budete s prací hotovi, skliďte zpět nářadí. Následně ujeďte s vozem několik kilometrů a znovu zkontrolujte utažení jednotlivých šroubů (respektive matic). Případně znovu zkontrolujte tlak v pneumatikách. Pokud pak měníte kolo kvůli defektu, nechte jej co nejdříve opravit.

Moderní auta jsou pak navíc povinně vybavena monitorováním tlaku v pneumatikách. V takovém případě se pří výměně pneumatik hodí spolehnout na servis, který zkontroluje funkčnost systému. V případě aktivního monitorování tlaku v pneumatikách by dokonce obutí měl měnit profesionál, který snímače v rámci výměny kola překontroluje. U nepřímého sledování tlaku si můžete kolo vyměnit sami, dbejte však pokynů v návodu k automobilu, který poradí s tím, jak tlak resetovat, aby vám vozidlo chybně nehlásilo jeho pokles.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *