Pandemie koronaviru silně ovlivňuje také evropskou automobilovou výrobu. Nejvíce zasaženy touto situací jsou samozřejmě italské automobilky, tedy ty ze země, v Evropě nejvíce zasažené pandemií onemocnění COVID-19. Svoji produkci ale musejí zastavit také výrobci z dalších států.
První produkci ve své domovské továrně zastavilo minulý týden Lamborghini, po němž krátce nato následovalo také konkurenční Ferrari. Jestliže prostory v Sant‘ Agatě Bolognese výrobce s rozzuřeným býkem ve znaku budou uzavřeny do 25. března, maranellská automobilka své závody v Maranellu a Modeně zavřela až do 27. března.
Jestliže Lamborghini vysvětluje dočasné zastavení výroby prevencí před dalším šířením nemoci COVID-19, Ferrari doplňuje, že je to i počínajícím nedostatkem výrobních dílů. Automobilky totiž kvůli pandemii stále častěji bojují i s tímto problémem.
Po Itálii i Španělsko
Vedle výrobců superaut však už na situaci zareagovala i skupina Fiat Chrysler Automobiles. Do 27. března budou uzavřeny její italské závody Melfi, Pomigliano, Cassino, Mirafiori, Grugliasco a Modena. Italsko-americký koncern ale už na čas zavřel i své továrny v polských Tychách a srbském Kragujevaci.
Po Itálii je v Evropě druhou nejvíce zasaženou zemí koronavirem Španělsko, není tak překvapením, že i tamější výrobci už museli na pandemii reagovat omezením produkce. Nissan už v pátek zavřel své dvě továrně v Barceloně, v reakci na fakt, že na dodavatele kol z města Odena se vztahuje vyhlášení karantény. Na dva dny jsou zavřeny i závody Renaultu v Palencii a Valladolidu.
Seat zase dočasně uzavřel svoji domovskou továrnu Martorell nedaleko Barcelony, a to v reakci na problémy s logistikou a nedostatek výrobních dílů. Zatím není jasné, jak dlouho zavření továrny potrvá, tamější šéf odborů Matias Carnero ale varuje, že to může trvat až šest týdnů.
To Ford už musel reagovat na onemocnění koronavirem u svých tří zaměstnanců továrny ve Valencii, což je jeho největší továrna mimo USA. Celý závod vyrábějící modely Mondeo, Kuga nebo Galaxy byl proto počínaje tímto pondělím minimálně na týden uzavřen. Všichni pracovníci, kteří přišli do kontaktu s nemocnými, navíc byli izolováni do karantény.
Na koronavir reagují i další automobilky
Právě onemocnění pracovníka koronavirem už řeší i mladoboleslavská Škoda. Zaměstnanec Škoda Parts Center, skladu dílů v Řepově, který je mimo hlavní závod značky v Mladé Boleslavi, se údajně se nakazil během dovolené v Rakousku. Automobilka proto dezinfikovala tamější pracoviště, stejně jako společné prostory jako závodní jídelna či sociální zařízení, které infikovaný zaměstnanec využíval. Vedení navíc s odbory řeší, že by dočasně zastavilo výrobu, jako prevenci před dalším šířením nemoci.
Z toho důvodu už zastavily produkci slovenské závody Volkswagenu. Skupina PSA pak dokonce uzavře všechny své evropské továrny a to až do 27. března.
Zastavení produkce francouzsko-německý koncern vysvětluje nárůstem počtu vážných případů nakažení nemocí COVID-19 v blízkosti některých továren a výpadků dodávek dílů a prudkého poklesu poptávky na automobilových trzích. Postupně tak zavřou továrny značek Citroën, Opel i Peugeot ve Španělsku, Francii, Německu, Velké Británii, Portugalsku, Polsku i na Slovensku.