Volkswagen v roce 2010 rozšířil nabídku své divize Užitkové vozy o pick-up Amarok. Po více než deseti letech je tak už nejvyšší čas na nástupce. Ten už se nyní konečně opravdu blíží. Automobil se totiž ukázal jako prodejně úspěšný, a tak druhá generace Amaroku skutečně dorazí. Čekají ji ale zásadní změny. Nový Volkswagen Amarok se oficiálně představí 7. července 2022. Už předem však o sobě leccos prozradil. Hlavní motto novinky zní „No matter what“, volně přeloženo: jsem připraven, ať se stane cokoli.
Druhá generace Amaroku se stane jedním z realizovaných projektů nové aliance Volkswagenu a Fordu, oficiálně oznámené v roce 2019. V rámci ní dvojice zavedených automobilek společně vyvíjí několik modelů, přičemž nový Volkswagen Amarok bude jedním z nich.
Konkrétně Amarok bude ve výsledku dílo Fordu, protože využije jeho techniku nové generace pick-upu Ranger, která se již oficiálně představila. Shodným základem je rámový podvozek, který však byl přizpůsoben potřebám Volkswagenu.
Navíc se Amarok bude vyrábět u Fordu. Konkrétně jihoafrická továrna Silverton americké automobilky se už připravuje na zahájení produkce technicky spřízněného dua nástupců Rangeru a Amaroku. Závod je rozšiřován, aby byl schopný vyrábět 200.000 aut ročně (z dnešních 168.000 vozů), a modernizován, aby zdejší produkce byla kvalitnější a zároveň levnější. Vedle toho se Amarok bude nadále vyrábět také v argentinském závodě Pacheco. Naopak továrna v Hannoveru, kde se dosavadní Amarok dříve vyráběl pro Evropu, dostane do budoucna jiné úkoly. Přeorientuje se na produkci elektroaut.
Prémiový pick-up s V6
Automobil je vyvíjen v Austrálii a Evropě, přičemž Volkswagen jej označuje jakožto prémiový pick-up. I to naznačuje, že nový Volkswagen Amarok pro rok 2022 nadále bude spíše alternativa k SUV než ryzí pracovní nástroj. S tím ostatně souvisí i oficiální zprávy, že Amarok druhé generace dostane širší výbavu. Lákat chce na vícero jízdních asistentů nebo pokročilou konektivitu. Některé prvky se přitom podle Volkswagenu v daném segmentu objeví vůbec poprvé.
Leccos přitom lze odhadnout z informací zveřejněných při představení bratrského Rangeru. Ten potvrdil nabídnutí naftového vidlicového šestiválce, který byl následně potvrzen také pro nový Amarok.
„A v budoucnu bude k dispozici také výkonný V6 TDI, plus další pohonné jednotky specifické pro daný trh. Jinými slovy, v závislosti na trhu se Amarok bude pohybovat kupředu efektivně a výkonně jako dieselové nebo benzínové vozidlo,” říká šéf produktového marketingu ve Volkswagen užitkové vozy Lars Menge.
Není však zatím stále jisté, zda jde o motor Fordu, nebo o přepracované 3.0 TDI do Volkswagenu. Do budoucna Ranger dostane také plug-in hybrid. U Amaroku se s ním ale údajně nepočítá, prý kvůli nedostatečnému dojezdu. Naopak přijít má čistě elektrická verze Amaroku.
Rozdílný design
Vzhled pak naznačují první skici. Naznačují fakt, že se Amarok od Rangeru zásadně odliší. Vyplývá z nich totiž výrazný styl navazující na design osobních Volkswagenů. O expresivnějším designu ostatně mluví i šéfdesignér VW Užitkové vozy, Albert Kirzinger. Světlomety tak budou navazovat na mřížku chladiče, záď ozdobí výrazný nápis Amarok. Potvrzují to i zákulisní informace, že Amarok dostane i svébytnou kapotu nebo dveře. Naopak střecha, okna nebo kliky dveří budou pro oba sourozence totožné. Opět pak vznikne jak dvoudveřová, tak čtyřdveřová varianta.
Automobilka navíc potvrdila, že chystaná novinka vyroste. Nový Amarok bude dlouhý 535 centimetrů, o 10 cm více než dosud. Bude také širší. Podle výrobce to pomůže vnitřnímu prostoru, stejně jako místu na korbě. Mezi podběhy se tak i u nového Amaroku vejde euro paleta. Užitečné zatížení má pak čítat až 1.200 kg.
Interiér však bude hodně podobný jako u Rangeru. Ze zveřejněného nákresu vyplývá třeba použití rozměrné obrazovky infotainmentu, orientované vertikálně. Multimediální systém bude převzatý od Fordu, počítá se však se svébytnými detaily, jako je volant, sedačky nebo volicí páka. To následně potvrdil i zveřejněný snímek palubní desky.
Kdy nový Amarok přijde?
Více o VW Amarok druhé generace bychom se mohli dozvědět už v následujících měsících. Na evropském trhu si však na něj zatím počkáme. Prodej v Evropě bude totiž spuštěn až v druhé polovině roku 2022. Podobně jako u nového Fordu Ranger. Na českém trhu si ale počkáme ještě déle. Jan Hurt, jednatel Porsche Česká republika, oficiálního dovozce vozů značky VW potvrdil, že u nás bude nový Amarok dostupný až v první polovině roku 2023.
(vydáno 18. února 2022 22:24, naposledy aktualizováno 27. června 2022 18:12)