Renault 5 patří mezi nejznámější vozy francouzského výrobce, vždyť tento pětidveřový hatchback, předchůdce prvního Clia, se vyráběl dlouhé roky, mezi lety 1972 a 1996. Po mnoha letech se vrátí na scénu, a to v rámci strategie oživení některých slavných modelů z historie Renaultu a v rámci snahy o rozšíření nabídky elektromobilů. Do roku 2025 hodlá francouzský výrobce představit hned sedm elektroaut. Nový Renault 5 se představí na ženevském autosalonu 2024.
Náhrada za Zoe a možná i Clio
Nový Renault 5 dorazí na trh jako náhrada za model Zoe, který má skončit v roce 2024. Potvrdil to sám šéf Renaultu Luca de Meo. Zoe je sice nejžádanějším elektromobilem značky a zároveň patří mezi nejprodávanější elektromobily v Evropě, přesto Renault už nepočítá s jeho třetí generací. Vedení totiž věří, že stylově navržený Renault 5 zaujme zákazníky více než přece jen poněkud obyčejně působící Zoe.
Na některých trzích by navíc novodobá pětka mohla nahradit i Clio. Tím by se vlastně uzavřel kruh, vždyť původní pětku postupně nahradilo právě Clio. Luca de Meo přiznává, že automobilka řeší, jaká bude další budoucnost tohoto malého hatchbacku. I kvůli stále přísnějším emisním normám by se takto malé auto se spalovacími motory mohlo do budoucna prodávat jen mimo Evropskou unii. Samo o sobě totiž Clio šesté generace má přijít, otázka však zní, na které trhy to bude.
Design automobilu, zřejmě v duchu logiky značky nazvaného Renault 5 E-Tech Electric, bude navazovat na v roce 2021 představený koncept, který poprvé potvrdil myšlenku na oživení slavného modelu pět. Novinka tudíž využije retro stylu s moderními prvky. První snímky už potvrzují tvary světel, stejně jako vtipný světelný indikátor nabití na kapotě, jehož grafika po dobití tvoří symbolickou číslici „5“.
Příď pak ozdobí nové logo Renaultu, které automobilka už využívá v propagačních materiálech a postupně uváděných nových modelech (např. Mégane E-Tech Electric). Co se týče rozměrů, tak nový Renault 5 E-Tech Electric má být 3.920 mm dlouhým hatchbackem, s rozvorem 2.530 mm.
Stylový i dostupný
Technický základ poskytne nově vyvinutá platforma CMF-BEV, která bude v pětce debutovat. Ta bude určena primárně pro malé modely s tím, že jejím cílem je snížit výrobní a vývojové náklady na vznik elektromobilů. Automobilka totiž tvrdí, že výrobní náklady budou díky této architektuře o 30 % nižší než u Zoe.
Ve srovnání se Zoe by tak její nástupce mohl podle odhadů automobilky stát až o třetinu méně. Architektura bude technicky vycházet z CMF-B známé z třeba aktuálního Clia, která je určená pro vozy s konvenčním pohonem. CMF-BEV bude s CMF-B sdílet 70 % komponentů, primárně ty, které nesouvisí přímo s elektrickým pohonem.
Nový motor
Baterie pak mají mít dostatečnou kapacitu na ujetí až 400 kilometrů bez nutnosti dobíjet. Pravděpodobné je ale nasazení různě velkých sad akumulátorů. Výrobce pouze tvrdí, že Renault 5 přejde z 12 modulů jako u Zoe na čtyři, což architekturu zjednoduší a pomůže snížit váhu o 15 kg. Využijí nové uspořádání. Články v nich budou uloženy ve čtyřech velkých modulech, což má pomoci snížit právě hmotnost akumulátoru a zároveň zvýšit jeho energetickou hustotu.
Náklady má snížit také standardizovaný elektromotor, který by měl nabídnout výkon 100 kW. Pohánět bude přední kola. Automobilka tvrdí, že bude vycházet z jednotek v Mégane E-Tech a Zoe. Má být však o 20 kg lehčí než ten v Zoe. Renault také zdůrazňuje jeho kompaktní rozměry, což má umožnit kompaktnější motorový prostor.
Na podzim 2022 zachycené testovací muly využívající karosářské panely Clia přitom naznačují, že nový Renault 5 bude zhruba dlouhý právě jako dnešní městský hatchback, což by znamenalo délku kolem 4.050 mm. Rozchod kol se však rozšíří.
Technickou zajímavostí v rámci kategorie pak bude zřejmě zadní víceprvková náprava, která v segmentu B není tak obvyklá. Lépe ale unese těžké baterie. Pomůže i plánu značky, že nová pětka bude nejzábavnější malý elektromobil na trhu.
I díky základu může Renault tvrdit, že novodobá pětka bude nejen stylový, ale také dostupný automobil. Cena by se měla pohybovat kolem 20.000 až 30.000 eur (500.000 až 750.000 Kč) s tím, že cílem je být u tohoto projektu výdělečný.
Také jako Alpine
Malý elektrický hatchback navíc na trh nedorazí jen se znaky mateřského Renaultu, ale také s logy Alpine. Sportovní divize francouzské skupiny totiž již potvrdila, že součástí její budoucnosti bude právě i malý hot hatch, postavený na bázi Renaultu 5.
Elektrický hot hatch se bude jmenovat Alpine A290 se od výchozího auta odliší agresivnější vizáží zdůrazňující její sportovní charakter. Střechu zakončí výrazný spoiler, počítá se rovněž s rozšířením podvozku pro jistější jízdní vlastnosti.
Samozřejmostí bude také silnější motor, počítá se totiž s nasazením elektromotoru o výkonu 160 kW, převzatého z Mégane E-Tech Electric, crossoveru uvedeného v roce 2021. Baterie nabídnou kapacitu 52 kWh.
Plusem má být na poměry elektroaut nízká hmotnost. Ta se u Apline A290 má vejít do hranice 1.500 kg.
Renault 5 E-Tech Electric se představí na jaře 2023, před spuštěním výroby v roce 2024. První zákazníci se auta dočkají na podzim 2024. O výrobu se postará takzvané ElectriCity, což je souhrnný název pro trio továren Douai, Maubeuge a Ruitz. Baterie bude pro produkci dodávat nový závod v Douai. Dřívější zprávy přitom naznačovaly, že chystaná novinka nepoužije původní název, ale bude se jmenovat Renault Echo5. Právě takové jméno si totiž automobilka nechala patentovat. Nakonec se však zdá, že auto ponese označení Renault 5 E-Tech electric.