Fiat Tipo (2015-)

Fiat Tipo je řada kompaktních modelů, vyráběná italskou automobilkou od roku 2015. Automobil je dostupný ve třech karosářských variantách, jako sedan, pětidveřový hatchback a kombi. Fiat Tipo v nabídce nahradilo modely Bravo (hatch), respektive Linea (sedan). Jméno převzalo po úspěšném hatchbacku nižší střední třídy z přelomu osmdesátých a devadesátých let, který se stal evropským Autem roku 1989.

Design automobilu poprvé naznačil koncept Aegea, představený v roce 2014, který poprvé prezentoval karosářskou variantu sedan. Ta se také jako první dostala do výroby (v roce 2015), kombi a hatchback následovaly o rok později. Tvary měl na starosti tým vedený Albertem Dilillem a Robertem Giolitem, který jako první navrhl sedan a od něj pak byly odvozeny i další karosářské verze. Sedan jakožto vůz primárně zaměřený na východní trhy je laděn levněji než ostatní verze, zacílené více na evropské trhy. I tak se však Fiat Tipo dá považovat za „budgetové auto,“ podobně jako třeba soudobá Škoda Rapid.

Základem je modulární platforma Small Wide, s prodlouženým rozvorem, který je pro všechny karosářské varianty shodný, činí 2638 mm. Vpředu najdeme vzpěry McPherson, zatímco vzadu torzní příčku. Jedinou možností je pohon předních kol.

Fiat Tipo s interním označením Type 356 (známé také jako projekt Aegea podle původně zamýšleného jména) vznikal ve spolupráci s tureckou automobilkou Tofas. Ostatně vůz se i vyrábí v Turecku. Sedan se v Turecku prodává jako Fiat Egea, na jeho bázi vznikl i Dodge Neon.

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4523 x 1792 x 1497 x 2638 mm (sedan), 4368 x 1792 x 1495 x 2638 mm (hatchback), 4571 x 1792 x 1514 x 2638 mm (kombi)
  • Objem zavazadlového prostoru: 520 litrů (Tipo sedan), 440 litrů (Tipo hatchback), 550 litrů (Tipo kombi)
  • Výroba: 2015- (Bursa, Turecko)

Fiat Tipo

4.2

Design

4.5/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.5/5

Celkový dojem

4.0/5

1 komentář: „Fiat Tipo (2015-)

  • 13 února, 2020 (11:18)
    Permalink

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    Fiat v dnešní době kraluje hlavně mezi miniauty, díky Pandě a pětistovce, modelem Tipo ale dokazuje, že dokáže zaujmout i mezi kompakty. Ano, na Tipu je znát, že je to „budgetový“ model. Uvnitř působí laciněji a i té moderní výbavy je proti konkurenci méně (navíc taková zadní parkovací kamera je kvůli nízkému rozlišení doslova tragická), jenže je to poctivě postavené auto, které hravě zvládá funkci pracanta. Navíc vypadá parádně, Italové zkrátka opět dokazují, že umí navrhnout i zcela obyčejné auto. Tipo jsem zkoušel jako hatchback s turbodieselem 1.6 MultiJet (88 kW), což v českém prostředí není zrovna typická volba, motor ale potěšil slušnou silou i nízkou spotřebou. Jen je to agregát hlučnější, s výraznou turbodírou. Kvituju ale start-stop systém, který když jednou vypnete, už se po opětovném spuštění vozu opět nezapne, jak je dnes běžné. Vypnout přitom lze i funkci adaptivního tempomatu. Podvozek je pohodlný, navíc od zadní torzní příčky nic nebouchá. Chtělo by to ale obecně zapracovat na odhlučnění.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít