Fiat Tipo 356 (2015-)

Fiat Tipo je řada kompaktních modelů, vyráběná italskou automobilkou od roku 2015. Automobil s interním označením Typ 356 je dostupný ve třech karosářských variantách, jako sedan, pětidveřový hatchback a kombi. Fiat Tipo v nabídce nahradilo modely Bravo (hatch), respektive Linea (sedan). Jméno převzalo po úspěšném hatchbacku nižší střední třídy z přelomu osmdesátých a devadesátých let, který se stal evropským Autem roku 1989.

Design automobilu poprvé naznačil koncept Aegea, představený v roce 2014, který poprvé prezentoval karosářskou variantu sedan. Ta se také jako první dostala do výroby (v roce 2015), kombi a hatchback následovaly o rok později. Tvary měl na starosti tým vedený Albertem Dilillem a Robertem Giolitem, který jako první navrhl sedan a od něj pak byly odvozeny i další karosářské verze. Sedan jakožto vůz primárně zaměřený na východní trhy je laděn levněji než ostatní verze, zacílené více na evropské trhy. I tak se však Fiat Tipo dá považovat za „budgetové auto,“ podobně jako třeba soudobá Škoda Rapid.

Základem je modulární platforma Small Wide, s prodlouženým rozvorem, který je pro všechny karosářské varianty shodný, činí 2638 mm. Vpředu najdeme vzpěry McPherson, zatímco vzadu torzní příčku. Jedinou možností je pohon předních kol.

Do prodeje vůz vstoupil výhradně se čtyřválcovými motory. Ty benzinové při premiéře zastoupily atmosféry 1.4 (70 kW) a 1.6 E-TorQ (81 kW) a přeplňovaný 1.4 T-Jet (88 kW), dostupný i ve verzi na LPG. Z turbodieselů tu pak byly 1.3 MultiJet (70 kW) a 1.6 MultiJet (88 kW).

Modernější styl a Tipo Cross

V roce 2020 pak Tipo prošlo modernizací. Vzhled se výrazně změnil a díky přepracované přídi zdobené novým logem Fiatu se auto stalo moderněji působící. Nabídku pak vedle sedanu, pětidveřového hatchbacku a kombi doplnilo Tipo Cross, terénní varianta s o čtyři centimetry zvýšeným podvozkem, oplastovanou karoserií a dalšími svébytnými doplňky. Zprvu bylo nabídnuto jen jako hatchback, v roce 2022 však následovalo i Tipo Cross Station Wagon.

Inovací se pak dočkal také interiér. Fiat zareagoval na trend doby a Tipo vyzbrojil novým 7″ digitálním přístrojovým štítem a 10,25″ dotykovou obrazovkou multimediálního systém UConnect 5 převzatou z elektrického modelu 500.

Pozměnila se rovněž nabídka motorů. Atmosférickou čtrnáctistovku nahradil přeplňovaný tříválec 1.0 FireFly (74 kW), inovacemi pak prošel i turbodiesel 1.6 MultiJet, dostupný ve dvou výkonových verzích, se 70 a 96 kW. V roce 2022 pak dorazil full-hybrid Tipo Hybrid s kombinovaným výkonem 96 kW, který vsadil na novou generaci benzinového čtyřválce 1.5 FireFly, kombinovaného s 48V elektromotorem o výkonu 15 kW a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Fiat Tipo s interním označením Type 356 (známé také jako projekt Aegea podle původně zamýšleného jména) vznikal ve spolupráci s tureckou automobilkou Tofas. Ostatně vůz se i vyrábí v Turecku. Sedan se v Turecku prodává jako Fiat Egea, na jeho bázi vznikl i Dodge Neon.

Fiat Tipo: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4523 x 1792 x 1497 x 2638 mm (sedan), 4368 x 1792 x 1495 x 2638 mm (hatchback), 4571 x 1792 x 1514 x 2638 mm (kombi)
  • Objem zavazadlového prostoru: 520 litrů (Tipo sedan), 440 litrů (Tipo hatchback), 550 litrů (Tipo kombi)
  • Výroba: 2015- (Bursa, Turecko)

Ohodnoťte Fiat Tipo i vy, v komentářích pod článkem:

Fiat Tipo

4.15

Design

4.4/5

Technika

3.9/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.5/5

Celkový dojem

4.0/5

4 komentáře: „Fiat Tipo 356 (2015-)

  • 13 února, 2020 (11:18)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    Fiat v dnešní době kraluje hlavně mezi miniauty, díky Pandě a pětistovce, modelem Tipo ale dokazuje, že dokáže zaujmout i mezi kompakty. Ano, na Tipu je znát, že je to „budgetový“ model. Uvnitř působí laciněji a i té moderní výbavy je proti konkurenci méně (navíc taková zadní parkovací kamera je kvůli nízkému rozlišení doslova tragická), jenže je to poctivě postavené auto, které hravě zvládá funkci pracanta. Navíc vypadá parádně, Italové zkrátka opět dokazují, že umí navrhnout i zcela obyčejné auto. Tipo jsem zkoušel jako hatchback s turbodieselem 1.6 MultiJet (88 kW), což v českém prostředí není zrovna typická volba, motor ale potěšil slušnou silou i nízkou spotřebou. Jen je to agregát hlučnější, s výraznou turbodírou. Kvituju ale start-stop systém, který když jednou vypnete, už se po opětovném spuštění vozu opět nezapne, jak je dnes běžné. Vypnout přitom lze i funkci adaptivního tempomatu. Podvozek je pohodlný, navíc od zadní torzní příčky nic nebouchá. Chtělo by to ale obecně zapracovat na odhlučnění.

    Reagovat
  • 22 dubna, 2020 (16:45)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    Fiat Tipo je v podobě hatchbacku pohledným automobilem, který vedle líbivé karoserie umí zaujmout i komfortně naladěným podvozkem, který pro mnoho majitelů bude v českém prostředí ideálem. Líbí se nám i turbodiesel 1.6 MultiJet, přestože jeho dieselové ševelení je v kabině přece jen slyšet, nabízí slušný zátah a nízkou spotřebu paliva.

    Atraktivní cenovka pak vyvažuje těch pár chybek, které tu najdeme, ať už průměrné odhlučnění nebo použití některých levnějších materiálů uvnitř. Celkově tak hodnotíme Tipo velice kladně.

    Více na: https://www.auto.cz/fiat-tipo-hatchback-1-6-multijet-88-kw-vyhodny-ital-109466

    Reagovat
  • 2 srpna, 2020 (21:08)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    Fiat Tipo je v rámci široké palety kompaktních aut poněkud pozapomenutým modelem a přitom je to taková škoda, protože méně náročné uživatele dokáže v lecčems zaujmout. Některým zákazníkům sice bude vadit, že je ze staré školy, jenže jiní naopak důraz na snadné a přehledné ovládání bez nutnosti nejmodernějších asistenčních a zábavných systémů náramně ocení. Tipo navíc vypadá skvěle, zvlášť hatchback patří mezi to nejpohlednější mezi dnešními kompakty. Zamrzí jen ty laciněji působící materiály uvnitř. Vadit může i méně přehledný infotainment s malými ovladači znesnadňujícími ovládání během jízdy. Naopak Tipo dokáže zajmout na poměry kompaktních hatchbacků slušně velkým, pravidelně tvarovaným zavazadelníkem (s objemem 440 litrů). Co se týče motorů, můžu hovořit jen o turbodieselu 1.6 MultiJet (88 kW). Sice má znatelnou turbodíru (prudce se zvedá až v 1750 otáčkách), jinak je ale náramně silný a s výtečnou spotřebou. Defensivní jízdou se dá dostat hluboko pod 5 l/100 km. Navíc spárovaný s převodovkou s krásně se držící hlavicí a jasně vymezenými, byť poněkud delšími drahami. Pohodové jízdě je pak přizpůsoben také neskutečně komfortní podvozek. Jen to odhlučnění je spíše průměrného rázu… Každopádně vzhledem k atraktivní ceně a nízké ceně příplatků je Tipo zajímavá, byť na českém trhu trochu přehlížená volba.

    Reagovat
  • 24 února, 2022 (21:02)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    Fiaty jsem už kdysi nějaké v ruce měl. V mládí jsem jezdil starým skorofiatem 124, tedy Ladou 1200, potom původním Fiatem Tipo a když jsem po Octavii a Cliu hledal nové auto, napadl mě také Fiat. Sice jsem kamarádovi záviděl jeho Fiat Stilo 2.4 20V Abarth, tedy s pětiválcem, ale to je přeci jen jiná liga (i co se týče peněz). Ale po letech jsem chtěl konečně nové auto za rozumné peníze a zároveň takové co není až tak časté, tak jsem nakonec koupil Fiata Tipo s tříválcem, tedy 1.0 l. A jsem spokojený. Z venku je hezké, netuctové a sportovní, prostě takový hezký Ital. Italové malá auta vždy uměli udělat. Uvnitř místa dostatek, včetně kufru, pohodlné sedačky, ovládání hlasitosti a klimatizace točítky. Další funkce jsou přímo na volantu, velice slušná je také výbava včetně navigace, tempomatu, vyhřívaných sedaček atd. O Fiatech se vždy říkalo, že jsou trochu odfláknuté (a moje první Tipo to trochu dokazovalo), ale tady musím říci, že provedení je dost slušné. Motor sice mohl být trochu silnější a přestože má turbo, je lepší jej trochu více točit. Ostatně italská auta vždy měla ráda vyšší otáčky. I když převodovka pěkně řadí, přeci jen bych raději chtěl šestikvalt. Byla by asi nižší spotřeba, ale jinak je motor docela tichý i na dálnici. Ale za ty peníze, když ho porovnám třeba se Scalou nebo Meganem, tak nemá chybu.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.