Mini Countryman s interním označením R60 je první generace takto pojmenovaného malého SUV této britské značky, která se vyráběla mezi lety 2010 až 2016. Ve své premiéře šlo o největší model Mini, který jako první přerostl hranici délky čtyř metrů. Na trh vůz vstupoval jako novinka v nabídce značky, v roce 2017 jej nahradila druhá generace Countrymanu (interně F60).
Design vycházel z konceptu Mini Crossover Concept představeného v roce 2008, kterým Mini poprvé naznačilo zájem o segment SUV. Automobil za základ využil platformu s pohonem přední nápravy a motorem vpředu napříč. Za příplatek nabídl i pohon všech kol. Stejnou techniku využil i model Paceman, třídveřové SUV postavené na stejném základu. Výrobu pro Evropu zajišťoval závod Magna Steyr v rakouském Grazu. Automobil se ale lokálně produkoval také v Brazílii, Thajsku, Malajsii a Indii.
Mini Countryman (R60): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4097 x 1789 x 1561 x 2595 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 350 litrů
- Výroba: 2010-2016 (Graz, Rakousko)
První Mini Countryman byl ve své době největší model značky a tím si získal množství fanoušků, i díky tomu, že na trh vstoupil v době nastupující popularity malých SUV. I po letech je oceňováno pro svůj vzhled, je ale zároveň pořád znát, že Countryman je podobně jako jiná Mini specifické auto, pro specifickou klientelu. Je tak potřeba ho opravdu brát za stylovku, kdy interiér je sice originální, ale ne zrovna praktický, třeba displej infotainmentu není tak velký a tak dobře na očích. Co se pak týče motorů, je potřeba je pečlivě vybírat. Přestože Countryman první generace byl primárně auto do města, jeho technika tomu tolik uzpůsobena nebyla. Přeplňovaná benzinová šestnáctistovka verze Cooper S má sklony k zakarbonování, riziková je i atmosférická šestnáctistovka variant One a Cooper, po velkém nájezdu hrozí vysoká spotřeba oleje nebo opotřebené časování ventilů. Drahá je i výměna rozvodů. Vyloženě rizikové jsou pak turbodiesely, s problémovým rozvodovým řetězem a zanášejícím se EGR ventilem, navíc jsou nákladné na opravu. Obecně jsou náhradní díly pro Mini spíše dražší, potíží je i úzká servisní síť. Velkou potíží Countrymanu je pak koroze, v tomto případě se tak nemusí vyplatit dovoz ze Švýcarska nebo Rakouska. Jenže řada zájemců nad tím mávne rukou a raději si připraví dostatečnou finanční rezervu, která je u Countrymanu nutností. Do auta je totiž snadné se zamilovat, díky čemuž takovou investici mnozí akceptují. Navíc za ty jízdní vlastnosti nebo individuální vzhled to mnohým stojí. Specifická je dnes i široká paleta kombinací motorů, převodovek a pohonů, plusem je i tuhá karoserie nebo poctivé brzdy.