KatalogMercedes-BenzTřída SL

Mercedes-AMG SL R232 (2021-)

Mercedes-Benz SL s interním označením R232 je už sedmá generace takto pojmenovaného roadsteru, jehož premiéra se odehrála v roce 2021. Už s předstihem automobilka dala najevo, že nová generace roadsteru SL projde významnou změnou.

Nová konstrukce

Vývoj automobilu měla tentokrát na starosti divize Mercedes-AMG (i proto se mu říká Mercedes-AMG SL), která pro auto vyvinula zcela nový konstrukční základ. Ten byl navržen na čistém papíře a Mercedes zdůrazňuje, že z předcházejícího SL nebo snad z AMG GT roadsteru nepoužil žádnou shodnou část.

Nové platformě se říká MSA (Modular Sports Architecture) a na její základ byla využita kombinace hliníkové slitiny s kompozity, stejně jako s ocelí a hořčíkem, což má přispět k co nejvyšší tuhosti konstrukce a zároveň co nejnižší hmotnosti. Konkrétně je torzní tuhost karoserie o 18 % vyšší než u předchůdce. Příčná tuhost zase narostla o 50 % proti AMG GT Roadster, zatímco podélná tuhost je o 40 % vyšší. Hrubá konstrukce karoserie (bez dveří, víka kufru, kapoty a dalších montážních dílů) přitom váží jen 270 kilogramů.

Těchto hodnot se povedlo dosáhnout optimalizací průřezů materiálů a sofistikovaným tvarováním jednotlivých komponentů. Součástí podvozku jsou hliníkové panely a integrované vzpěry. Nosní přístrojové desky je zase hořčíkový a rám čelního skla z vysoce pevné trubkové oceli tvářené za tepla.

Nechybí ani moderní technika. Standardem se stává natáčení zadní nápravy, o zabrzdění se starají kompozitové brzdy. Dostupné jsou také aktivní stabilizátory.

Návrat k plátnu

Nová konstrukce souvisí také s významnou změnou koncepce, kterou si konstruktéři pro SL generace R232 připravili. Z dvoumístného roadsteru se totiž opět stal roadster s konfigurací 2+2, a to poprvé od roku 1989, tedy od SL generace R129. Zadní sedadla jsou tudíž jen nouzové řešení, podle Mercedesu se dozadu vejdou s uzavřenou střechou maximálně osoby s výškou 1,5 metru, tedy primárně děti.

SL se navíc poprvé od roku 2001 (respektive od tehdy ukončené generace R129) vrátilo k tradiční elektricky ovládané plátěné střeše. Tkaniny v posledních letech prošly mohutným vývojem, a tak jsou dnes opět lepším řešením než pevné skládací střechy. Jsou lehčí (konkrétně v tomto případě o 21 kg) a méně prostorově náročné. Proces skládání a otevírání přitom zabere jen 15 sekund a tento proces lze provádět až do rychlosti 60 km/h.

Moderní interiér

Kabina se pak inspirovala soudobou generací třídy S. Před řidičem je umístěný digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3″, umístěný pod speciálním štítkem, aby byl dobře čitelný i na slunci. Středový panel pak tvoří 11,9″ dotyková obrazovka multimediálního systému MBUX, orientovaná vertikálně. Osobitým prvkem je přitom stylistický motiv tvaru otvoru NACA, což má být poznávací znak auta. Specialitou je i možnost elektrického naklonění displeje, aby jej neoslňovalo slunce.

Osmiválec doplnil čtyřválec

V době uvedení do prodeje byl Mercedes-AMG SL nabízen výhradně s dvěma motory, dvěma verzemi čtyřitrového vidlicového osmiválce AMG s dvěma turbodmychadly. SL 63 4Matic+ má 430 kW, o něco slabší SL 55 4Matic+ pak 350 kW. Jejich přídomek pak dokazuje další novinku SL, v podobě variabilního pohonu všech kol 4Matic+, který je dostupný poprvé v historii tohoto modelu. Obě jednotky jsou spárovány s devítistupňovou automatickou převodovkou.

Už dopředu automobilka avizovala příchod plug-in hybridu. Před jeho příchodem debutoval v dubnu 2022 ještě základní model SL 43 poháněný benzinovým čtyřválcem o objemu dvou litrů vyladěným na 280 kW a spárovaným s devítistupňovým automatem. Jde o mild-hybrid s 48V elektrickým systémem, který využívá elektricky předroztáčené turbodmychadlo, techniku odvozenou z Formule 1. Na rozdíl od osmiválcových variant jde o zadokolku.

Automobil byl přitom pečlivě laděn. Cílem bylo dosáhnout nejen skvělých jízdních vlastností, které se od sportovně laděného roadsteru čekají, ale také vysoké úrovně komfortu, na který jsou zákazníci SL rovněž zvyklí. Během testování se jezdilo na sněhu u polárního kruhu, stejně jako v technickém centru značky v Immendingenu.

Mercedes-AMG SL nové generace R232 se oficiálně představil 28. října 2021. Jeho výrobu stejně jako v případě stávajícího provedení zajišťuje továrna v německých Brémách.

Mercedes-AMG SL (R232): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4705 x 1915 x 1353 x 2700 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 213-240 litrů
  • Výroba: 2021- (Brémy, Německo)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *