Ford Fiesta Mark VII (2017-2023)

Ford Fiesta je malý model nabízený americkou značkou od roku 2017 už ve své sedmé generaci. Ta byla opět nabídnuta ve formě třídveřového i pětidveřového hatchbacku, nabídka se však významně rozšířila z hlediska výbavových verzí. Ford Fiesta Mark VII v době uvedení do prodeje patřila mezi nejprodávanější vozy v Evropě, třeba ve Velké Británii byla dokonce vůbec nejprodávanějším autem.

Design navržený týmem Ivana Telescy přímo navázal na předchůdce. Automobilka z interních výzkumů zjistila, že se předcházející Fiesta Mark VI zákazníkům nadále vzhledově líbila, a tak neměla potřebu ji nějak zásadně měnit. Poznávacím znakem se však stala koncová světla – ta už nebyla originálně vertikální jako u předchůdce, ale konvenční, horizontálně orientované pod zadním oknem. Auto také povyrostlo, délka se mezigeneračně natáhla o 71 mm.

Významně se však rozšířila nabídka odvozených osobitých variant. Běžné stupně výbavy a již tradiční hot hatch Fiesta ST doplnila také třeba sportovně laděná verze Fiesta ST-Line s tužšími tlumiči a o 10 mm sníženým podvozkem, luxusní Fiesta Vignale nebo derivát Fiesta Active s oplastovanou karoserií a zvýšenou světlostí, inspirovaný vozy SUV.  

Vývoj probíhal podle motta „fun to drive,“ tedy zábavný na řízení. To ostatně odkazuje na samotný název auta, což je španělský výraz pro párty. Technický základ navázal na předchůdce, stejnou platformu doplnil jen lehce upravený podvozek tvořený i nadále vzpěra McPherson vpředu a vlečenou nápravou  s torzně deformovatelným příčným členem vzadu. Lehce byla upravena geometrie a silentbloky na přední nápravě, zatímco zadní náprava je tužší. Rozšiřoval se také rozchod kol.

Sázka na tříválce

Do prodeje vůz vstupoval s bohatou nabídkou motorů. Základem byla benzinová tříválcová atmosféra 1.1 ve verzích s 52 a 63 kW, nad níž stál přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost dostupný ve variantách s 74 kW, 92 kW a 103 kW, které později doplnilo i provedení s 63 kW. Vrcholem byl pak tříválec 1.5 EcoBoost se 147 kW pro hot hatch Fiesta ST.

V průběhu let se ale nabídka proměnila, hlavně z důvodu emisních pravidel. Atmosférický tříválec 1.1 byl od roku 2019 dostupný v jediném provedení s 55 kW. Základní tříválec 1.0 EcoBoost pak tehdy posílil na 70 kW. Rok 2020 pak byl ve znamení příchodů mildhybridního tříválce 1.0 EcoBoost Hybrid s 92 kW a 114 kW.

Nová příď

Pro rok 2021 Fiesta prošla faceliftem. Ten byl rozpoznatelný podle přepracované přídě. Fiesta se dočkala nové masky chladiče, do níž se přesunulo logo výrobce. Právě odlišným ztvárněním předních partií pomocí odlišné mřížky v masce a dalších zdobení se výrazněji odlišily jednotlivé deriváty. Vnitřek pak nově vsadil na digitální přístrojový štít s 12,3″ TFT obrazovkou známý z větších modelů značky.

Nabídka motorů se omezila na atmosférický tříválec 1.1 (55 kW) a tříválec 1.0 EcoBoost. Základní verze se 74 kW zůstala nehybridní, silnější provedení s 92 a 114 kW byla standardně mildhybridy.

Ford Fiesta Mark VII se vyrábí v německém Kolíně nad Rýnem.

Automobilka již oficiálně potvrdila, že Ford Fiesta Mk7 skončí v létě 2023. Výroba dle těchto informací přitom skončí bez přímé náhrady. Důvodem má být nízký zájem zákazníků – kdysi jedno z nejprodávanějších aut v Evropě dnes v rámci nabídky značky překonává crossover Puma. Evropský Ford se navíc postupně chce přeorientovat na produkci elektroaut, dorazit tak mimo jiné má Puma EV.

Ford Fiesta (Mark VII): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4040 x 1735 x 1476 x 2493 mm, 4065 x 1756 x 1498 x 2493 mm (Fiesta Active)
  • Objem zavazadlového prostoru: 311 litrů (se sadou na opravu pneumatik)
  • Výroba: 2017-2023 (Kolín nad Rýnem, Německo)

Ohodnoťte Ford Fiesta i vy, v komentářích pod článkem

Ford Fiesta

4.05

Design

4.0/5

Technika

3.8/5

Jízdní vlastnosti

4.5/5

Cena

3.8/5

Celkový dojem

4.0/5

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

4 komentáře: „Ford Fiesta Mark VII (2017-2023)

  • 19 října, 2021 (07:52)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    + Zajímavý vzhled, výtečné jízdní vlastnosti, slušný infotainment, příkladná pozice za volantem, povedený tříválec 1.0 EcoBoost, přesné a hladké manuální řazení
    – Některá titěrná tlačítka na středovém panelu, průměrná kvalita použitých materiálů, omezený výhled ven (rozdělené A sloupky, malá zrcátka), omezený prostor vzadu, objemově malý zavazadelník, vyšší ceníkové ceny

    Reagovat
  • 19 října, 2021 (08:17)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4.5

    Ford Fiesta ST patří k největším hráčům v kategorii menších sportovních hatchbacků a na okreskách je rychlý, ale rovněž i zábavný. Při jízdě na okreskách umí vykouzlit úsměv na rtech, aniž by během toho udělal vítr v peněžence. Fiesta ST je dostupná a nevyžaduje moc peněz ani při pozdějším provozu. Kromě toho, že je rychlá, je také úsporná. Průměrná spotřeba naturalu se při sportovní jízdě umí držet do 10 litrů na sto kilometrů. Jak se říká, je to hodně muziky za málo peněz.

    Více na: https://templeofspeed.cz/test-ford-fiesta-st-1-5-ecoboost/

    Reagovat
  • 19 ledna, 2022 (19:45)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    3.5

    Ford Fiesta 7. generace možná vypadá podobně jako předchůdce, v zásadě je to ale jiné auto. Hravý charakter nicméně zůstal, což hojně láká také zájemce o ojetinu. Stejně jako u nového auta ale platí, že Fiesta VII není zrovna dostupná, na cenu totiž lákalo dříve nabízené Ka+, a tak Fiesta v sedmé generaci vsadila spíše na vyspělost a bohatou výbavu. I proto už její prodeje nejsou takové jako u minulých generací. Bohužel se může prodražit i servisně. Platí to hlavně pro rozšířený tříválec 1.0 EcoBoost. Zvlášť starší verze (do roku 2020) je nevhodná do městského provozu, což zamrzí u primárně městského auta, není moc úsporný a rozvody nevydrží, navíc jejich pracná výměna je nákladná. Řešení zkrácenými intervaly výměny oleje nebo rozvodů (aby nehrozilo selhání mazání) se přitom též prodraží. Atmosférické 1.1 Ti-VCT je pak sice konstrukčně jednodušší, kvůli pracnosti nákladná výměna rozvodů jej ale čeká časem také. Turbodiesel 1.5 TDCi se pak v takto malém autě moc nevyplatí, rozvody vydrží tak 150.000 km a čas od času je na dlouhé trase nutné vypálit filtr pevných částic. Jinak ale platí, že Fiesta i v 7. generaci zůstává skvěle jezdícím vozem, s výtečným podvozkem i řízením.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *