Toyota Yaris s interním označením XP130 je třetí generace takto pojmenovaného malého hatchbacku japonské značky, který se na trzích mimo Evropu prodával pod označením Vitz. Pro Evropu se vůz vyráběl mezi lety 2011 a 2020, kdy byl nahrazen čtvrtou generací, s interním označením XP210. Ještě nějakou dobu se však třetí generace prodávala po jejím boku, jakožto levnější alternativa k ní, a to pod názvem Yaris Classic.
Na rozdíl od předchůdců se automobil koncepčně výrazněji přiblížil klasickým hatchbackům segmentu B. Mezigeneračně se tak natáhl o významných 100 mm, zatímco rozvor se prodloužil o polovinu této hodnoty. Vedle pětidveřového modelu byl k dispozici také třídveřový.
Významně se proměnil také design, který místo barokních tvarů předcházejícího Yarisu XP90 vsadil spíše na ostřejší rysy. Z kabiny pak zmizel středový přístrojový štít, charakteristický prvek obou předchozích generací. Stejně tak už auto pozbývá posuvnou zadní lavici.
Do prodeje Yaris 3 vstoupil se třemi motory. Tříválec 1.0 VVT-i (51 kW) doplnily čtyřválec 1.33 Dual VVT-i (73 kW) a turbodiesel 1.4 D-4D (66 kW).
V roce 2012 pak debutoval Yaris Hybrid, první malý hatchback s hybridním pohonem na evropském trhu. Ústrojí se srdcem v podobě atmosférické patnáctistovky dosahovalo výkonu 74 kW. Hybrid byl navíc rozpoznatelný i díky odlišnému nárazníku nebo jiné grafice světel.
S faceliftem výraznější styl
Pro rok 2014 Yaris prošel faceliftem, který poznáte podle přepracované přídě s motivem písmena X. Ta se tímto řešením přiblížila tehdy uvedené druhé generaci Ayga (AB40), měla poskytnout více stylu, který si podle průzkumů přáli zákazníci značky.
Změn však doznala také kabina. Horní část palubní desky je tenčí, centrální konzole je umístěna výše, zvětšil se i displej multimediálního systému, na sedm palců.
Zážehový tříválec 1.0 VVT-i (51 kW) pak prošel úpravou pro vyšší účinnost a nižší hlučnost. V době uvedení na trh byl modernizovaný Yaris dostupný rovněž s turbodieselem 1.4 D-4D (66 kW), který však časem z nabídky zmizel.
Místo nové generace další facelift
V roce 2017 se Toyota Yaris XP130 dočkala druhého faceliftu. Automobilka tehdy tvrdila, že zákazníci ještě novou generaci nepotřebují. Přesto vůz v rámci modernizace výrazně změnila, nových dílů prý bylo více než 900.
Ústřední novinkou byl motor, když 1.33 Dual VVT-i nahradil z něj vycházející atmosférický čtyřválec 1.5 VVT-iE (82 kW), schopný přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem. Hybridní verze si uchovala výkon 74 kW, konstruktéři však zapracovali na lepším odhlučnění ústrojí, a to včetně použití nového zavěšení motoru, upravené komory sání či přepracované výfukové soustavy s novým pomocným tlumičem.
Design pak změnila kompletně přepracovaná příď s novými světlomety i nárazníkem tvarově připomínající katamarany nebo dvoudílná koncová světla protažená do víka kufru. Naopak vnitřek upravily vlastně jen kruhové ventilační otvory převzaté z Aurisu.
Ostrý Yaris GRMN
V rámci modernizace navíc dorazila také ostrá varianta Toyota Yaris GRMN, jejíž produkce byla striktně omezena na 600 exemplářů (z toho jen 400 pro Evropu). Dílo nově založené divize Toyota Gazoo Racing bylo nabízeno výhradně jako třídveřový model, o pohon se postaral kompresorem přeplňovaný čtyřválec 1.8 Dual VVT-i (156 kW).
Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 3885 x 1695 x 1510 x 2510 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 286 litrů
- Výroba: 2011-2020 (Valenciennes, Francie)
+ Ideální auto do města, příjemně živý motor 1.5 VVT-iE, komfortní jízdní vlastnosti, spolehlivá technika, slušná výbava
– Mdlý vzhled, zastaralý infotainment, vyšší pořizovací cena, nižší elán 1.5 VVT-iE v nízkých otáčkách
Yaris GRMN působí jako devadesátkové auto, jenže v tomto případě to není výsměch, ale pochvala. Dělá věci po svém, staromódně, což je ve výsledku skvělé. Díky využití kompresoru místo turba má jeho čtyřválec blízko atmosférickým motorům, a tak jsou jeho reakce naprosto bezprostřední, zároveň toto řešení zajistilo dostatek síly. Místo přibrzďování vnitřního kola využívá poctivý samosvorný diferenciál, což pomáhá jeho agilitě, aniž byste si ničili brzdy. A ten zvuk je v dobách dobarvených tónů sladkou hudbou.
Když nad tím přemýšlíme, má Yaris GRMN vlastně jen jednu chybu, a to jsou jeho sedačky. Samy o sobě jsou sice skvělé, jenže sedí se v nich moc vysoko a kvůli malému rozsahu nastavení volantu se v nich špatně hledá ideální pozice, což třeba při jízdě na okruhu vadí.
Více na: https://www.auto.cz/poprve-za-volantem-toyoty-yaris-grmn-paradni-oldschool-ale-jednu-chybu-ma-112773
Yaris třetí generace se i po letech projevuje jako typická Toyota, z hlediska spolehlivosti mu vlastně není co vyčíst. Je tak ideální volbou pro ty, co nechtějí ani u ojetiny nic řešit, zkrátka jen jezdí a pravidelně doplňují olej. To ale logicky znamená i vyšší ceny nabízených kusů, stejně jako omezený výběr, nabízený Yaris je zkrátka rychle pryč. Problémem nebývá ani podvozek, leda po vysokém nájezdu mohou začít klepat opotřebené tyče stabilizátorů. To samé platí také pro motory. Velký zájem je dnes o 1.5 Hybrid, který umí nadchnout nízkou spotřebou, při akceleraci si však musíte smířit s nadměrným hlukem. Spolehlivosti se bát nemusíte, i po letech se neklesá ani kapacita baterií. Kvalitní volbou je ale i 1.5 VVT-iE, který se do Yarisu dostal v rámci faceliftu z roku 2017, kdy nahradil rovněž spolehlivý 1.3 Dual VVT-i. Mezi spolehlivé jednotky patří také vznětový čtyřválec 1.4 D-4D, těch se ale u nás prodalo minimum, a tak ho pořídíte spíše z Německa. Základní tříválec 1.0 VVT-i je pak spíše jen volbou pro klidné řidiče, ve vyšším tempu už se trápí. Naladění je spíše komfortní, Yaris nicméně také dobře drží stopu a umí jízdně přesvědčit, což samozřejmě platí i pro sportovní verzi Yaris GRMN s motorem 1.8 Dual VVT-i, který je však kvůli omezené produkci spíše sběratelskou volbou. Nevýhodou však jsou spíše tvrdé plasty a napříliš pohodlný posaz za volantem. ve srovnání s podobně starou konkurencí je pak zastaralý i multimediální systém.
Nadšeným řidičům milujícím rychlou jízdu s vzrušení za volantem se u Toyoty Yaris GRMN hledají zápory jen těžko. Někomu se může zdát až příliš přímočarý, šíleně tvrdý, kvůli čemuž občas něco vrže v interiéru, nebo prostě zbytečný. Jenže jak už bylo zmíněno výše, o to tady nejde.
Možná se Toyota mohla vzdát zadních sedadel a namontovat místo nich větší palivovou nádrž, protože ta použitá s objemem 42 litrů stačí vysokootáčkové osmnáctistovce na ne příliš oslnivých 330 kilometrů. Upřímně jsem ale vážně rád, že se Japonští manažeři rozhodli tohle auto vyrobit. Yaris GRMN je totiž jedním z těch řidičských zážitků, na které budu živě vzpomínat ještě dlouho. Jen mi přijde škoda, že jich vzniklo tak málo.
Více na: https://templeofspeed.cz/toyota-yaris-grmn-charakterem-zavodnika/