Škoda Fabia 2 5J (2007-2014)

Škoda Fabia s interním označením 5J je 2. generace takto pojmenovaného malého modelu mladoboleslavské automobilky, která se vyráběla mezi lety 2007 a 2014. Na rozdíl od předchozí Fabie (6Y) byla nabízena jen ve dvou karosářských verzích, jako pětidveřový hatchback a kombi, sedan po jedné generaci kvůli nízkým prodejům skončil. V roce 2014 za Fabii II nastoupila třetí generace s interním označením NJ.

První fotografie vozu byly zveřejněny ještě před koncem roku 2006, oficiální prezentace Fabie II proběhla na ženevském autosalonu v březnu 2007, kde se představila verze hatchback. Fabia Combi debutovala s půlročním zpožděním, na autosalonu ve Frankfurtu, na podzim 2007.

Fabia následuje Roomster

Design auta navázal na malé MPV Roomster, a to hlavně z hlediska předních partií, na nichž byla užita tzv. kočičí světla. Ze stejného modelu byla rovněž převzata palubní deska. Ostatně oba vozy společně tvořili Thomas Ingenlath a Peter Wouda.

Z boku zaujala vysoká dolní hrana bočního proklení nebo tvarování C sloupků, které Fabii II dodaly více šmrncu než předchůdci. Styl zdůrazňovala i možnost kontrastně lakované střechy. Grafika koncových světel pak tvořila písmeno C, což byl typický znak tehdejších modelů Škoda.

Rozvor Fabie byl zachován s předchůdcem, jeho hodnota činila 2.462 mm. Hatchback se však mezigeneračně natáhl o 22 mm a zvýšil o 47 mm. To zvětšilo vnitřní prostor, řidič navíc seděl o 30 mm výše než v předchůdci, pro lepší výhled z auta. Ve své době tak hatch patřil mezi ty větší zástupce svého segmentu.

Naopak kombík se mezigeneračně prodloužil jen o sedm milimetrů. V roce 2009 se pak začal prodávat i v oplastované terénní variantě Fabia Scout.

Do prodeje Škoda Fabia 2 vstoupila hned se sedmi motory. Benzinové zastupoval tříválec 1.2 HTP (ve variantách s 44 kW a 51 kW) a čtyřválce 1.4 16v (63 kW) a 1.6 16v (77 kW), z turbodieselů byl k dispozici tříválec 1.4 TDI (ve verzích s 51 a 59 kW) a osvědčený čtyřválec 1.9 TDI (77 kW). Devatenáctistovka, stejně jako silnější naftová čtrnáctistovka už byly vybaveny filtrem pevných částic. Kombík využil stejnou paletu jednotek, obešel se pouze bez základního 1.2 HTP (44 kW).

Základ v podobě platformy PQ24 (A04) byl zachován z první generace Fabie. Přední nápravu tudíž tvořily vzpěry MacPherson s příčnými trojúhelníkovými rameny a stabilizátorem, zatímco vzadu byla vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou.

Nové motory a návrat Fabie RS

Rok 2010 pak znamenal příchod faceliftu. Větších designérských změn se však Fabia nedočkala, nová maska však spolu s širšími světlomety měla za úkol auto opticky rozšířit. Uvnitř se vůz vedle přepracovaných barevných kombinací dočkal třeba přepracovaného přístrojového štítu a jinak řešeného panelu automatické klimatizace.

Hlavně se ale proměnila nabídka motorů, která musela zareagovat na standard Euro 5. Tříválec 1.2 HTP zůstal ve verzích s 44 kW a 51 kW, byl však inovován pro nižší spotřebu. Stejně tak byl zachován i motor 1.4 16v (63 kW), který však doplnil přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI ve dvou výkonových verzích s 63 kW a 77 kW. Zcela se pak změnila nabídka turbodieselů, čtrnáctistovku nahradil nově vyvinutý tříválec 1.2 TDI (55 kW), který doplnil čtyřválec 1.6 TDI ve variantách s 66 kW a 77 kW.

Na vrchol nabídky se pak konečně vrátila Fabia RS, tentokrát s benzinovým čtyřválcem 1.4 TSI (132 kW) s dvojím přeplňováním, pomocí turbodmychadla i kompresoru. Nově pak provedení RS bylo dostupné také ve formě Fabie Combi. Podobně se terénní verze Scout zase nově dočkala i karosářské varianty hatchback.

Další změny

Tehdejší speciální edice Fabia RS Edition S2000 oslavila titul Škoda v rally šampionátu IRC, zatímco v roce 2011 vznikla na oslavu 110 let mladoboleslavské automobilky ve světě motorsportu sportovně stylizovaná Fabia Monte Carlo.

Menších úprav se pak Škoda Fabia 2 dočkala ještě v roce 2013. Tehdy dostala nové jednodušší logo značky, vzniklé za éry tehdejšího šéfdesignéra automobilky Jozefa Kabaně.

Škoda Fabia 5J se původně vyráběl v domovském závodě automobilky v Mladé Boleslavi. Kvůli velkému zájmu ale později vznikala také na Ukrajině, pro lokální trhy pak produkce probíhala i v Indii, Rusku, Číně nebo Kazachstánu.

Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3992 x 1642 x 1498 x 2462 mm (Fabia), 4232 x 1646 x 1452 x 2462 mm (Fabia Combi)
  • Objem zavazadlového prostoru: 300 litrů (Fabia), 480 litrů (Fabia Combi)
  • Výroba: 2007-2014 (Mladá Boleslav, Česká republika)

Škoda Fabia

3.6

Design

4.0/5

Technika

3.5/5

Jízdní vlastnosti

3.5/5

Cena

3.5/5

Celkový dojem

3.5/5

Jeden myslel na “Škoda Fabia 2 5J (2007-2014)

  • 16 ledna, 2022 (14:47)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    3.5

    Fabia druhé generace možná dostala starší platformu než tehdejší VW Polo a SEAT Ibiza, přesto konstruktéři napravili některé chybky jinak povedené první generace Fabie, jmenovitě malý zavazadelník nebo nedostatek odkládacích prostorů. A to v praxi bylo pro cílovou klientelu důležitější než třeba nejistější jízdní vlastnosti než u předchůdce. I po letech se navíc Fabia II ukazuje jako zajímavá volba. I díky dostupnému servisu. Auto nerezne, snad zkontrolujte jedině okolí pátých dveří, tradiční nešvar Škodovek. Mnohé dětské nemoci se pak řešily ještě během výroby, ať už praskavé zvuky od přední nápravy nebo zatékání do kufru. Vhodné je si však pečlivě vybrat motor. Nechvalně proslulý tříválec 1.2 HTP se vyplatí až u vozů po roce 2010, ty starší hrozí podpálenými ventily nebo zadřením na klice. Stejně tak 1.4 16v volte z kusů po roce 2010, ty starší hrozí vysokou spotřebou paliva. Určitě se pak vyhněte 1.6 16v, je hlučný, s vysokou spotřebou a rizikem selhání rozvodů i vysokou spotřebou oleje, 1.4 TDI je zase po letech značně vibrující agregát, s hrozbou pronikání nafty do oleje a 1.6 TDI po letech hrozí závadami EGR ventilu, stejně jako vstřikovači Continental a filtrem pevných částic. 1.2 TSI pak funguje hlavně na delší trasách, na těch krátkých se olej ředí benzinem. Nejspolehlivější volbou je tak paradoxně diesel. 1.9 TDI, ale ten bez filtru pevných částic, s ním šlo o první kusy s takovým řešením, u nichž vypalování filtru pevných částic ještě nebylo vhodně zvládnuto. Co se týče dalších závad, pozor na příplatkové projektorové světlomety, které po letech bývají zaprášené a špatně svítí. Řemenové rozvody (diesely a 1.4 16v) měňte po 100.000 km, řetězové u ostatních agregátů už po 100.000 km.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.