Škoda Fabia 2 5J (2007-2014)

Škoda Fabia s interním označením 5J je 2. generace takto pojmenovaného malého modelu mladoboleslavské automobilky, která se vyráběla mezi lety 2007 a 2014. Na rozdíl od předchozí Fabie (6Y) byla nabízena jen ve dvou karosářských verzích, jako pětidveřový hatchback a kombi, sedan po jedné generaci kvůli nízkým prodejům skončil. V roce 2014 za Fabii II nastoupila třetí generace s interním označením NJ.

První fotografie vozu byly zveřejněny ještě před koncem roku 2006, oficiální prezentace Fabie II proběhla na ženevském autosalonu v březnu 2007, kde se představila verze hatchback. Fabia Combi debutovala s půlročním zpožděním, na autosalonu ve Frankfurtu, na podzim 2007.

Fabia následuje Roomster

Design auta navázal na malé MPV Roomster, a to hlavně z hlediska předních partií, na nichž byla užita tzv. kočičí světla. Ze stejného modelu byla rovněž převzata palubní deska. Ostatně oba vozy společně tvořili Thomas Ingenlath a Peter Wouda.

Z boku zaujala vysoká dolní hrana bočního proklení nebo tvarování C sloupků, které Fabii II dodaly více šmrncu než předchůdci. Styl zdůrazňovala i možnost kontrastně lakované střechy. Grafika koncových světel pak tvořila písmeno C, což byl typický znak tehdejších modelů Škoda.

Rozvor Fabie byl zachován s předchůdcem, jeho hodnota činila 2.462 mm. Hatchback se však mezigeneračně natáhl o 22 mm a zvýšil o 47 mm. To zvětšilo vnitřní prostor, řidič navíc seděl o 30 mm výše než v předchůdci, pro lepší výhled z auta. Ve své době tak hatch patřil mezi ty větší zástupce svého segmentu.

Naopak kombík se mezigeneračně prodloužil jen o sedm milimetrů. V roce 2009 se pak začal prodávat i v oplastované terénní variantě Fabia Scout.

Do prodeje Škoda Fabia 2 vstoupila hned se sedmi motory. Benzinové zastupoval tříválec 1.2 HTP (ve variantách s 44 kW a 51 kW) a čtyřválce 1.4 16v (63 kW) a 1.6 16v (77 kW), z turbodieselů byl k dispozici tříválec 1.4 TDI (ve verzích s 51 a 59 kW) a osvědčený čtyřválec 1.9 TDI (77 kW). Devatenáctistovka, stejně jako silnější naftová čtrnáctistovka už byly vybaveny filtrem pevných částic. Kombík využil stejnou paletu jednotek, obešel se pouze bez základního 1.2 HTP (44 kW).

Základ v podobě platformy PQ24 (A04) byl zachován z první generace Fabie. Přední nápravu tudíž tvořily vzpěry MacPherson s příčnými trojúhelníkovými rameny a stabilizátorem, zatímco vzadu byla vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou.

Nové motory a návrat Fabie RS

Rok 2010 pak znamenal příchod faceliftu. Větších designérských změn se však Fabia nedočkala, nová maska však spolu s širšími světlomety měla za úkol auto opticky rozšířit. Uvnitř se vůz vedle přepracovaných barevných kombinací dočkal třeba přepracovaného přístrojového štítu a jinak řešeného panelu automatické klimatizace.

Hlavně se ale proměnila nabídka motorů, která musela zareagovat na standard Euro 5. Tříválec 1.2 HTP zůstal ve verzích s 44 kW a 51 kW, byl však inovován pro nižší spotřebu. Stejně tak byl zachován i motor 1.4 16v (63 kW), který však doplnil přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI ve dvou výkonových verzích s 63 kW a 77 kW. Zcela se pak změnila nabídka turbodieselů, čtrnáctistovku nahradil nově vyvinutý tříválec 1.2 TDI (55 kW), který doplnil čtyřválec 1.6 TDI ve variantách s 66 kW a 77 kW.

Na vrchol nabídky se pak konečně vrátila Fabia RS, tentokrát s benzinovým čtyřválcem 1.4 TSI (132 kW) s dvojím přeplňováním, pomocí turbodmychadla i kompresoru. Nově pak provedení RS bylo dostupné také ve formě Fabie Combi. Podobně se terénní verze Scout zase nově dočkala i karosářské varianty hatchback.

Další změny

Tehdejší speciální edice Fabia RS Edition S2000 oslavila titul Škoda v rally šampionátu IRC, zatímco v roce 2011 vznikla na oslavu 110 let mladoboleslavské automobilky ve světě motorsportu sportovně stylizovaná Fabia Monte Carlo.

Menších úprav se pak Škoda Fabia 2 dočkala ještě v roce 2013. Tehdy dostala nové jednodušší logo značky, vzniklé za éry tehdejšího šéfdesignéra automobilky Jozefa Kabaně.

Škoda Fabia 5J se původně vyráběl v domovském závodě automobilky v Mladé Boleslavi. Kvůli velkému zájmu ale později vznikala také na Ukrajině, pro lokální trhy pak produkce probíhala i v Indii, Rusku, Číně nebo Kazachstánu.

Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3992 x 1642 x 1498 x 2462 mm (Fabia), 4232 x 1646 x 1452 x 2462 mm (Fabia Combi)
  • Objem zavazadlového prostoru: 300 litrů (Fabia), 480 litrů (Fabia Combi)
  • Výroba: 2007-2014 (Mladá Boleslav, Česká republika)

Škoda Fabia

0

Design

0.0/5

Technika

0.0/5

Jízdní vlastnosti

0.0/5

Cena

0.0/5

Celkový dojem

0.0/5

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *