Škoda Fabia 3 NJ (2014-)

Škoda Fabia 3 (s interním označením NJ) je třetí generace malého modelu mladoboleslavské automobilky, která vstoupila na trh v roce 2014. Debutovala na tehdejším pařížském autosalonu. Stejně jako předchůdce je nabízena ve formě pětidveřového hatchbacku a kombíku. Fabia III se v roce 2015 stala českým Autem roku. Z dlouhodobého hlediska je Škoda Fabia 3 druhý nejprodávanější model na českém trhu.

Design automobilu tvořil tým tehdejšího šéfdesignéra automobilky Jozefa Kabaně, který navazoval na trend tzv. krystalického designu. Ostré hrany a ztvárnění masky chladiče navazovaly na dříve uvedený kompaktní model Rapid. Nabídku doplňují i sportovně stylizovaná verze Monte Carlo nebo zvýšený oplastovaný kombík s přídomkem Scoutline. Naopak hot hatch Fabia RS už nedorazil, prý by o něj nebyl dostatečný zájem, aby se obchodně vyplatil.

Oproti předchůdci se hatchback paradoxně o osm milimetrů zkrátil, rozvor se však naopak natáhl, a to o pět milimetrů. Důležité ale bylo především rozšíření karoserie o 90 mm a snížení o 31 mm. Naopak kombík byl ve srovnání s Fabii II delší o 10 mm.

Základem se stala platforma PQ26 (známá též jako A06), alias inovovaná varianta dřívější architektury PQ25, známé například ze čtvrté generace Seatu Ibiza. Využila už prvky moderní architektury MQB, zároveň přispěla k mezigeneračnímu snížení hmotnosti o 40 až 65 kilogramů podle verze. To zajistily nejen lehčí agregáty, ale také vyšší podíl vysokopevnostní oceli v konstrukci. Poháněná jsou výhradně přední kola.

Postupné inovace

Automobil debutoval s benzinovým tříválcem 1.0 MPI a čtyřválcem 1.2 TSI, které doplnil i vznětový tříválec 1.4 TDI. V průběhu let se však nabídka měnila, v roce 2017 byl čtyřválec 1.2 TSI nahrazen modernějším tříválcem 1.0 TSI. Postupem času se navíc výbava rozšířila také o zabudovanou  navigaci, zpočátku byla dostupná výhradně prostřednictvím zrcadlení funkcí chytrého telefonu (tzv. MirrorLink).

Pro rok 2018 byla pak Škoda Fabia 3 modernizována. Facelift poznáte podle přepracované přídě s nově tvarovanou maskou i světlomety, které navíc nově mohly být diodové. Poprvé byla pro Fabii III nabídnuta 18palcová kola. Uvnitř byl přepracován přístrojový štít, změnila se nabídka barevných kombinací.

Důležité nicméně bylo též vyškrtnutí vznětových motorů z nabídky, a to z důvodu klesajícího zájmu o tento typ agregátu v malých vozech. Naopak se rozšířila bezpečnostní výbava, konkrétně o automatické přepínání tlumených a dálkových světel nebo hlídání mrtvého úhlu.

  • Délka x šířka x výška x rozvor:  3997 x 1732 x 1467 x 2455 mm (Fabia), 4262 x 1732 x 1488 x 2455 mm (Fabia Combi)
  • Objem zavazadlového prostoru: 330 litrů (Fabia), 530 litrů (Fabia Combi)
  • Výroba: 2014- (Mladá Boleslav, Česká republika)

Škoda Fabia III

3.9

Design

3.5/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

One thought on “Škoda Fabia 3 NJ (2014-)

  • 8 dubna, 2020 (06:43)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Dává Škoda Fabia Combi se základním motorem smysl? Zákazníkům, kterým automobil bude sloužit hlavně k víkendovým vyjížďkám nebo ve městě, bude 1.0 MPI s 55 kW bezpochyby stačit. Městské zaměření tohoto kombi ostatně naznačují i jeho kompaktní rozměry nebo převodovka s krátkými stupni. Naopak zákazníci, kteří budou chtít plně využívat objemný zavazadelník Fabie Combi, by měli spíše zapřemýšlet nad silnějším agregátem. To samé platí pro ty, kteří s vozem budou chtít často brázdit dálnice a jezdit rychlejším tempem. Pro ty má větší smysl turbomotor 1.2 TSI (66 kW). Až na slabší agregát však nemá testovaná Fabia Combi zásadních chyb.

    Více na: https://www.auto.cz/skoda-fabia-combi-1-0-mpi-55-kw-modra-a-bila-v-litru-je-sila-86718

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *