Škoda Fabia 3 NJ (2014-2022)

Škoda Fabia 3 (s interním označením NJ) je třetí generace malého modelu mladoboleslavské automobilky, která vstoupila na trh v roce 2014. Debutovala na tehdejším pařížském autosalonu. Stejně jako předchůdce byla nabízena ve formě pětidveřového hatchbacku a kombíku. Fabia III se v roce 2015 stala českým Autem roku. Z dlouhodobého hlediska je Škoda Fabia 3 druhý nejprodávanější model na českém trhu. V roce 2021 na trh nastoupila čtvrtá generace, nabídnutá už výhradně jako pětidveřový hatchback.

Design automobilu tvořil tým tehdejšího šéfdesignéra automobilky Jozefa Kabaně, který navazoval na trend tzv. krystalického designu. Ostré hrany a ztvárnění masky chladiče navazovaly na dříve uvedený kompaktní model Rapid. Nabídku doplňují i sportovně stylizovaná verze Monte Carlo nebo zvýšený oplastovaný kombík s přídomkem Scoutline. Naopak hot hatch Fabia RS už nedorazil, prý by o něj nebyl dostatečný zájem, aby se obchodně vyplatil.

Oproti předchůdci se hatchback paradoxně o osm milimetrů zkrátil, rozvor se však naopak natáhl, a to o pět milimetrů. Důležité ale bylo především rozšíření karoserie o 90 mm a snížení o 31 mm. Naopak kombík byl ve srovnání s Fabii II delší o 10 mm.

Základem se stala platforma PQ26 (známá též jako A06), alias inovovaná varianta dřívější architektury PQ25, známé například ze čtvrté generace Seatu Ibiza. Využila už prvky moderní architektury MQB, zároveň přispěla k mezigeneračnímu snížení hmotnosti o 40 až 65 kilogramů podle verze. To zajistily nejen lehčí agregáty, ale také vyšší podíl vysokopevnostní oceli v konstrukci. Poháněná jsou výhradně přední kola.

Postupné inovace

Automobil debutoval s benzinovým tříválcem 1.0 MPI (44 kW a 55 kW) a čtyřválcem 1.2 TSI (66 kW a 81 kW), které doplnil i vznětový tříválec 1.4 TDI (ve verzích 66 kW a 77 kW).

V průběhu let se však nabídka měnila, v roce 2017 byl čtyřválec 1.2 TSI nahrazen modernějším tříválcem 1.0 TSI, ve verzích se 71 kW a 81 kW. Mezitím se navíc výbava rozšířila také o zabudovanou navigaci, zpočátku byla dostupná výhradně prostřednictvím zrcadlení funkcí chytrého telefonu (tzv. MirrorLink).

Konec turbodieselů

Pro rok 2018 byla pak Škoda Fabia 3 modernizována. Facelift poznáte podle přepracované přídě s nově tvarovanou maskou i světlomety, které navíc nově mohly být diodové. Poprvé byla pro Fabii III nabídnuta 18″ kola. Uvnitř byl přepracován přístrojový štít, změnila se nabídka barevných kombinací.

Důležité nicméně bylo též vyškrtnutí vznětových motorů z nabídky, a to z důvodu klesajícího zájmu o tento typ agregátu v malých vozech. K dispozici tudíž byly výhradně zážehové tříválce, atmosférické 1.0 MPI (44 kW a 55 kW) a přeplňované 1.0 TSI (70 kW a 81 kW). Naopak se rozšířila bezpečnostní výbava, konkrétně o automatické přepínání tlumených a dálkových světel nebo hlídání mrtvého úhlu.

V roce 2021 hatchback nahradila čtvrtá generace Fabie (interně SK270), naopak výroba kombi nadále pokračuje. Čtvrtá generace vozu už totiž tuto karosářskou verzi nenabídne. Výroba kombíku má nicméně skončit před koncem roku 2022.

Škoda Fabia (NJ): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor:  3997 x 1732 x 1467 x 2455 mm (Fabia), 4262 x 1732 x 1488 x 2455 mm (Fabia Combi)
  • Objem zavazadlového prostoru: 330 litrů (Fabia), 530 litrů (Fabia Combi)
  • Výroba: 2014-2022 (Mladá Boleslav, Česká republika)

Ohodnoťte Škoda Fabia III i vy, v komentářích pod článkem:

Škoda Fabia III

4

Design

3.8/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.1/5

Celkový dojem

4.0/5

4 komentáře: „Škoda Fabia 3 NJ (2014-2022)

  • 8 dubna, 2020 (06:43)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Dává Škoda Fabia Combi se základním motorem smysl? Zákazníkům, kterým automobil bude sloužit hlavně k víkendovým vyjížďkám nebo ve městě, bude 1.0 MPI s 55 kW bezpochyby stačit. Městské zaměření tohoto kombi ostatně naznačují i jeho kompaktní rozměry nebo převodovka s krátkými stupni. Naopak zákazníci, kteří budou chtít plně využívat objemný zavazadelník Fabie Combi, by měli spíše zapřemýšlet nad silnějším agregátem. To samé platí pro ty, kteří s vozem budou chtít často brázdit dálnice a jezdit rychlejším tempem. Pro ty má větší smysl turbomotor 1.2 TSI (66 kW). Až na slabší agregát však nemá testovaná Fabia Combi zásadních chyb.

    Více na: https://www.auto.cz/skoda-fabia-combi-1-0-mpi-55-kw-modra-a-bila-v-litru-je-sila-86718

    Reagovat
  • 23 října, 2020 (15:36)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4

    Škoda Fabia je na českém trhu dlouhá léta nejprodávanější auto své kategorie. A vlastně není čemu se divit, svoji roli městského auta pořád zvládá, byť v dnešní době už je přece jen znát starší technický základ, oproti vyspělejší a prostornější konkurenci. Už jen z řad koncernových značek. Design možná není nijak nápaditý, nijak ale neuráží a působí nadčasově, a to jak co se týče tvarů karoserie, tak tvarů palubní desky. Ta přitom umí obstojně zamaskovat některé lacinější detaily a je na poměry segmentu pořád vcelku prostorná. Navíc kabina pochází z ještě „starých časů,“ časů, kdy důležitá byla hlavně účelnost a jednoduché ovládání. Fabia III je zkrátka to auto, do něhož sednete a okamžitě víte, jak ho ovládat, což se třeba u Octavie IV už říci nedá. Slušný je i zavazadelník, dostupný navíc s praktickými vychytávkami na uchycení zavazadel. Co se týče motoru, Fabii jsem vyzkoušel ještě s 1.2 TSI (66 kW), což byl kultivovaný motor se slušným elánem, který vůz uměl čiperně rozpohybovat, a to i na dálnici. Pochvalu zasloužila i přesná převodovka, navíc slušně zpřevodovaná, takže pět stupňů klidně stačilo. Jízdní vlastnosti jsou pak jisté, zároveň je však auto komfortní.

    Reagovat
  • 12 března, 2021 (14:04)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Škoda Fabia třetí generace je už dnes zajímavým vozem při hledání ojetiny. Díky tomu, že je Fabia dlouhodobě druhé nejprodávanější nové auto na trhu, je i široká nabídka ojetin. O to více se však hodí si dávat pozor při výběru. Z hlediska motorů je dnes už ideální volbou čtyřválec 1.2 TSI, tichý, pružný a rychle reagující motor, který potěší i příznivou spotřebou a spolehlivostí, žádné zásadní potíže ho netrápí. Pozor ale na lambda sondy, často jejich kabely okousávají kuny. Spolehlivou volbou je i tříválec 1.0 TSI, příjemnější jízda je ale s dřívější dvanáctistovkou, i díky válci navíc, tříválec totiž nemá dvouhmotový setrvačník. Pokud pak Fabii berete vyloženě jako auto do města, vystačíte si i s atmosférickým tříválcem 1.0 MPI. Mimo město ale počítejte s podprůměrnou dynamikou. Jen malý smysl pak má turbodiesel 1.4 TDI. Nemá o tolik nižší spotřebu než benzinové motory, navíc u něj hrozí vážná rizika, jako je uvolněný setrvačník nebo prasklá vložka válců. Při výběru vhodného auta pak prozkoumejte víko zavazadelníku, zda tam nebují rez, řešením tohoto problému totiž bývá jen jeho výměna. Chybná hlášení Front Assistu pak mohou být způsobeny tím, že jeho radar nebyl znovu zaměřen po seřízení geometrie. To značí práci nezávislého servisu, který takovou práci obvykle nemá jak udělat. Celkově vzato je však Fabia hodné k doporučení. Na svůj segment je dynamická a komfortní, se slušným odhlučněním a parádním zavazadelníkem. Navíc jako málokterý konkurent nabízí i verzi kombi. U ojetiny pak oceníte i hustou servisní síť.

    Reagovat
  • 4 prosince, 2021 (15:38)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Škoda Fabia je dlouhodobě nejprodávanějším vozem segmentu B na českém trhu, a tak není divu, že je její třetí generace tak žádaným vozem i v bazarech. Obří zájem je hlavně o kombi, které je praktikem s minimální konkurencí, většina ostatních výrobců se kombíku segmentu B postupně zbavila, třeba ve prospěch městského SUV. Fabia III je navíc auto rozhodně doporučení vhodné, už jen kvůli vysoké spolehlivosti. Z agregátů se vyhněte snad jen naftovému tříválci 1.4 TDI, který už není o tolik úspornější než benzinové alternativy, navíc u něj hrozí riziko vysokých investic, kvůli volnému dvouhmotovému setrvačníku nebo prasklé vložky válců. U benzinových jednotek bych určitě volil čtyřválec 1.2 TSI, tichý, úsporný a pružný, s rychlou reakcí na plyn a hlavně, bez zásadních závad. Ani jeho náhrada, tříválec 1.0 TSI není špatná volba, pořád je to spolehlivé řešení, kvůli tříválcové koncepci ale jednoduše není tak příjemný jako čtyřválec, což se projeví zvlášť při větším nájezdu. Co se týče závad, sledujte falešné poplachy Front Assistu, což může souviset s nezaměřením jeho radaru při seřizování geometrie. Vrzání přední nápravy pak může vyřešit výměna silentbloků, souvisí to s vůli a nečistotami v uložení silentbloků. Pozor i na únik chladicí kapaliny volným těsněním kolem vodní pumpy, která se občas týká zážehových motorizací. Před koupí je také vhodné zkontrolovat okolí osvětlení zadní poznávací značky, pokud tam bují rez, nevyhnete se výměně celých pátých dveří.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.