Mercedes-Benz EQC s interním označením N293 je středně velké luxusní SUV s elektrickým pohonem uvedené v roce 2019. Automobil vstupoval na trh jako první člen nově založené rodiny elektrických modelů Mercedes EQ. Automobil technikou vychází ze soudobého Mercedesu GLC (X253), jemuž odpovídá i velikostně.
Design automobilu poprvé naznačil koncept Generation EQ prezentovaný na pařížském autosalonu v roce 2016, který už narýsoval základní koncepci i siluetu. Detaily se do sériové výroby ještě změnily, myšlenka světlometů napojených na masku nebo propojených koncových světel však zůstala zachována. Na styl EQC následně navázaly také další modely rodiny EQ.
Kabina naopak reagovala na trend z ostatních modelů značky. To znamená dvojici opticky propojených displejů, konkrétně s úhlopříčkou 10,25″, a multimediální systém MBUX.
Technika ještě vychází z aut s konvenčním pohonem, platformu čistě pro elektromobily využil až model EQS v roce 2021. Základem EQC je tudíž upravená platforma MRA s pohonem zadních kol, konkrétně rozvor je shodný jako u SUV GLC generace X253. Oproti ní je však EQC o 105 mm delší a zároveň o 315 mm nižší.
Mercedes-Benz EQC na trh vstoupil v jediné verzi. Jmenuje se EQC 400 4Matic a kombinuje dvojici asynchronních elektromotorů o kombinovaném výkonu 300 kW. Využitelná kapacita baterií činí 80 kWh. Lithium-iontový akumulátor mimochodem váží 667 kilogramů, přičemž ho lze nabíjet nejvýše stejnosměrným proudem s nabíjecím výkonem 110 kW.
Mercedes-Benz EQC: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4761 x 1884 x 1624 x 2873 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 500 litrů
- Výroba: 2019- (Brémy, Německo)
+ Komfortní naladění podvozku, prostorná kabina, povedené zpracování, pečlivé odhlučnění, už slušný dojezd (opravdu kolem 400 km), výtečný elán, pravidelně tvarovaný zavazadelník
– Méně intuitivní ovládání infotainmentu než u konkurence, podivný vzhled, omezená nabídka motorizací, v Česku pořád vyšší pořizovací cena, spíše průměrný zavazadelník, jiné elektromobily dobíjící vyšším výkonem
Mercedes-Benz EQC dokazuje, že v dnešní době jsou už elektromobily vhodným automobilem pro určitý typ klientely. Dojezd už totiž mnohým postačí, EQC totiž bez zásadního omezení ujede už nějakých 400 kilometrů bez nutnosti dobití. Nejvíce se mu líbí na rovinatých okresních silnicích, kde se při ustálené jízdě jeho spotřeba elektrické energie pohybuje kolem 17 kWh/100 km. Na dálnici pak při ustáleném 120km/h tempu roste jeho spotřeba k 20 kWh/100 km. Dobíjení ale nějakou dobu přece jen trvá, konkurence už umí nabíjet vyšším výkonem. Z mé zkušenosti vyplývá, že na 75kW nabíječce půlku baterií dobijete za 45 minut a tři čtvrtě baterky za zhruba hodinu. Ve městě i delších cestách je navíc EQC příjemným společníkem. Vnější prostředí je pečlivě odhlučněno, podvozek pracuje naprosto komfortní a kabina je prostorná. Jen mi vadil lesknoucí se reproduktor na vrchu palubní desky. Adaptivní tempomat se pak sice už umí přizpůsobit aktuální povolené rychlosti, často ale dělá chyby. Navigace má pak šikovnou funkci, kdy ukazuje, kolik vám v cílové destinace zbude procent energie v baterii. A ve výsledku jsem častěji používal její dotykový displej. O „poličku“ pod ním se šikovně opřete, a tak se vám ovládá pohodlněji než poněkud nešťastným touchpadem na středovém tunelu. Zavazadelník pak možná udávaným objemem nenadchne, i na kratší dovolenou však plně postačuje. Jen je ložná plocha poměrně vysoko kvůli bateriím v podlaze.
Tento automobil můžu srovnat za letních i zimních podmínek. Jednoznačně lze říct, že v létě zvládne dojet až 400 km, jak se píše výše (ověřeno na trase Praha-Znojmo a zpět). Naopak v zimě auto zvládlo stěží cestu o délce 200 km (ověřeno na trase Praha-Jánské Lázně). A když prší, spotřeba rovněž není žádná sláva. Pozitivně hodnotím dostatečně velký interiér, v porovnání s ním je kufr o něco menší. Auto je tiché, komfortní, dobře odhlučněné a má pohodlný podvozek. Navigace ukazující zbývající procenta baterie do místa dojezdu sedí přesně.