Mercedes-Benz GLC X253 (2015-)

Mercedes-Benz GLC je středně velké luxusní SUV vyráběné německou automobilkou od roku 2015. Tehdy na trh vstoupilo jako náhrada za model GLK, když bylo pojmenováno podle nového názvosloví tříd stuttgartského výrobce. GL v názvu značí začlenění mezi SUV, C zdůrazňuje velikost podobnou modelu střední třídy C-Klasse. Automobil je dostupný ve dvou karosářských verzích, pětidveřové SUV (interně X253) doplňuje v roce 2016 uvedené SUV-kupé (interně C253).

Oproti GLK se GLC změnilo nejen svým názvem, ale také svými tvary. Místo SUV s hranatě pojatou karoserií přišlo auto s oblými liniemi, dalo tak zapomenout na legendární třídu G, jíž se inspirovalo GLK. Opticky příď navázala na třídu C generace W205 uvedenou o rok dříve. Vnitřek využil soudobých trendů, což znamenalo použití volně stojícího displeje multimediálního systému na vrchu středového panelu, s úhlopříčkou 8,4 palce.

Také technika navazovala na tehdejší třídu C (W205), v podobě platformy s podélně uloženým motorem vpředu. Naprostá většina v Evropě nabízených derivátů přitom dostala pohon všech kol. Nový základ znamenal, že automobil oproti GLK zhubnul asi 80 kilogramů. Komfort pak mohl zvýšit podvozek se selektivními tlumiči, případně vzduchové odpružení.

Do prodeje vůz vstoupil s jediným benzinovým motorem v podobě dvoulitru GLC 250 (155 kW) a dvěma verzemi 2,2litrového turbodieselu, GLC 220 d (125 kW) a GLC 250 d (150 kW).

Expanze nabídky

V roce 2016 pak následovalo odvozené GLC kupé, inspirované koncepcí většího GLE kupé. To znamená, že až po B sloupky je vůz shodný s výchozím GLC, zadní partie se však výrazně snižuje po vzoru kupé. Díky odlišné linii střechy je GLC kupé o 39 mm nižší než výchozí auto. Kupé ale také natáhlo svoji karoserii. Poprvé se toto SUV-kupé představilo ve formě studie na šanghajském autosalonu v roce 2015.

Navíc se v průběhu doby postupně rozšiřovala nabídka motorů. Ty benzinové doplnil čtyřválec GLC 300 (180 kW), naftové zase vidlicový šestiválec GLC 350 d (190 kW). Dále dorazil benzinový plug-in hybrid GLC 350 e s kombinovaným výkonem 235 kW (155 kW benzinového dvoulitru a 85 kW elektromotoru), samozřejmě tu byly i deriváty AMG. V roce 2016 uvedené GLC 43 s třílitrovým šestiválcem biturbo s 270 kW doplnily o rok později také vrcholné osmiválcové verze s dvakrát přeplňovaným čtyřlitrem. Komu nestačilo GLC 63 s 350 kW, bylo tu ještě posílené GLC 63 S o výkonu 375 kW.

Existovalo dokonce i provedení GLC F-Cell s vodíkovými články dodávané na speciální objednávku, jehož výroba však byla ukončena v roce 2020, spolu s ukončením dalšího vývoje jeho techniky.

Důkladný facelift

V roce 2019 obě karosářské varianty postupně prošly modernizací, která se představila na tehdejším ženevském autosalonu. Tu poznáte podle přepracované přídě, na níž už světlomety nejsou přímo napojené na masku chladiče. Navíc jsou standardně diodová světla menší než dosud. V rámci tehdejšího designérského stylu se GLC také dočkal hladších ploch s ladnými záhyby místo hran a prolisů. Uvnitř se objevil nový multimediální systém MBUX, využívající dva displeje. Ten v kapličce přístrojů má úhlopříčku 12,3 palce, ten na vrchu středového panelu sedm nebo 10,25 palce podle výbavy. Nový je také multifunkční volant s ovladači infotainmentu MBUX.

Technickou novinkou pak byla kompletně přepracovaná nabídka motorů. Z benzinových se tu objevily nové dvoulitry rodiny M 264 s turbodmychadlem typu twin-scroll a 48V palubní sítí pro mildhybridní pohon, které nahradily dosavadní řadu M 274. Turbodiesely zase zastoupili dvoulitroví zástupci řady OM 654 jako náhrada za 2,2litrové jednotky OM 651.

Konkrétně tu na straně benzinových jednotek byly GLC 200 (145 kW) a GLC 300 (190 kW), zatímco z turbodieselů GLC 200 d (120 kW), GLC 220 d (143 kW), GLC 300 d (180 kW) a později i nový řadový šestiválec GLC 400 d (243 kW). Všechny byly standardně spárovány s devítistupňovým automatem a věština i s pohonem všech kol. Časem přibyly i dva plug-in hybridy, vylepšené benzinové GLC 300 e (155 kW + 90 kW elektromotoru) nově doplnilo naftové GLC de (143 kW + 90 kW), i v tomto případě kombinované s devítikvaltem a čtyřkolkou.

Nabídku pak s mírným zpožděním samozřejmě opět doplnily i sportovní deriváty od AMG. GLC 43 s třílitrovým vidlicovým šestiválcem posílil na 287 kW. Naopak GLC 63 si uchoval čtyřlitrový osmiválec biturbo s 350 kW, posílené provedení GLC 63 S má nadále 375 kW.

Mercedes-Benz se pro evropské trhy primárně vyrábí v německých Brémách, kvůli vysokému zájmu však část produkce zajišťuje také finská společnost Valmet ve svém závodě Uusikaupunki. Pro lokální trhy pak GLC vzniká také v Malajsii, Indonésii, Thajsku, Indii nebo v Číně.

Mercedes-Benz GLC (X253/C253): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4656 x 1890 x 1639 x 2873 mm (GLC), 4730 x 1890 x 1600 x 2873 mm (GLC kupé)
  • Objem zavazadlového prostoru: 550 litrů (GLC), 491 litrů (GLC kupé)
  • Výroba: 2016- (Brémy, Německo; Uusikaupunki, Finsko)

Ohodnoťte Mercedes-Benz GLC i vy, v komentářích pod článkem

Mercedes-Benz GLC

4.2

Design

3.8/5

Technika

4.5/5

Jízdní vlastnosti

4.3/5

Cena

4.3/5

Celkový dojem

4.3/5

2 komentáře: „Mercedes-Benz GLC X253 (2015-)

  • 24 března, 2021 (07:13)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    + Pohodlná sedadla vpředu i vzadu, dostatečný prostor na zadních sedadlech, luxusně působící interiér, slušný zavazadelník, dostatečně silný dvoulitr 220 d s nízkou spotřebou, hladké řazení devítistupňového automatu, naprosto pohodlný podvozek, pečlivé odhlučnění, možnost bohaté výbavy
    – Po faceliftu unylý design, nepříliš intuitivní infotainment, lehký klapot naftového dvoulitru 220 d, přece jen těžkopádnější jízdní vlastnosti

    Reagovat
  • 24 března, 2021 (13:24)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4.5

    Mercedes-Benz GLC patří mezi nejprodávanější modely značky u nás a vlastně není divu. SUV jsou populární a GLC se chová přesně jako typický Mercedes, minimálně po faceliftu, který jsem měl možnost vyzkoušet. Auto potěší prostornou kabinou, slušným zavazadelníkem, nabízeným luxusem i pečlivým odhlučněním. Za jízdy totiž neuslyšíte ani šumění okolního vzduchu, ani práci podvozku. O své práci dá jedině vědět přece jen poněkud hrubší naftový dvoulitr 220 d (143 kW), s nímž jsem měl tu čest. Jinak mu ale není co vytknout, má nízký apetit, dynamicky je solidní, netrápí se v nízkých otáčkách a jeho sladění s devítistupňovým automatem je příkladné. Převodovka možná není z nejrychlejší, zato však mění převod naprosto hladce. Jízda je pak naprosto pohodová, ve srovnání s konkurencí jako BMW X3 možná GLC není v oblouku tak jisté a přece jen se nakloní, řezat zatáčky s ním ale stejně obvykle nebudete. To si spíš budete užívat pohodlných sedaček nebo pečlivě zpracovaného interiéru s těmi nejvybranějšími materiály. Jen škoda toho multimediálního systému MBUX, který se mně i po letech zdá méně přehledný než soudobý iDrive konkurenčního BMW.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *